۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

اوپکی‌ها در تولید رکورد زدند/اوج فروش نفت عربستان در آوریل

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۴۰
کد خبر: 435323
اوپکی‌ها در تولید رکورد زدند/اوج فروش نفت عربستان در آوریل

درحالی بازارهای جهانی نفت با چالش مازاد عرضه پست و پا میزنند که آمارها نشان دهنده افزایش بیش از دو میلیون بشکه ای تولید نفت در میان اعضای اوپک برای ماه جاری است.

به گزارش اقتصادآنلاین،  از دو روز دیگر توافق کاهش ١٠ میلیون بشکه نفت اوپک پلاس اجرایی خواهد شد. اما به اعتقاد کارشناسان این توافق بسیار دیرهنگام به مرحله عملیاتی رسید. چراکه چندین ماه است که سمت تقاضای نفت با کاهش بیش از ٢٠ میلیون بشکه در روز روبرو شده است. این در حالی است که عرضه نفت خام توسط تولیدکنندگان نفت اوپک در ماه آوریل بیش از دو میلیون بشکه در روز افزایش یافته و به بالاترین حد از دسامبر سال گذشته رسیده است.

 گفتنی است این رشد بیشتر مربوط می شود به افزایش تولید عربستان و امارات متحده عربی است. کویت، یک متحد نزدیک دیگر عربستان در منطقه خلیج فارس هم صادرات نفت خود را طی این ماه به بالاترین حد طی چند سال گذشته رسانده است. این در حالی است که کویت قول داده است قبل از آغاز رسمی قرارداد کاهش تولید در اول ماه مه، تولید خود را پایین بیاورد.

کویت، چهارمین تولیدکننده بزرگ اوپک، هفته گذشته کاهش عرضه نفت به بازارهای بین‌المللی را آغاز کرده است. خالد الفاضل، وزیر نفت این کشور گفته بود در برابر شرایط بازار احساس مسئولیت می‌کند.

در اوایل آوریل، بسیاری کشورهای عضو اوپک عرضه نفت را بالا بردند و عربستان از ١٢.٣ میلیون بشکه در روزی که قبلا اعلام کرده بود گذشت. صادرات نفت عربستان در دو هفته اول آوریل به ١٠میلیون بشکه در روز رسید. به همین ترتیب صادرات کویت، امارات و نیجریه هم نسبت به نیمه دوم ماه مارس افزایش یافت.

 عربستان سعودی با نزدیک شدن به اول ماه مه و آغاز قرارداد جدید اعلام کرد کاهش تولید خود را قبل از زمان رسمی این قرارداد آغاز کرده است.

این کاهش تولید هرچند در جهت بازگرداندن تعادل به بازار نفت اجرایی خواهد شد اما هم میزان آن هم تراز با افت ٣٠ میلیون بشکه ای تقاضا نیست و هم دیرهنگام است.