۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش تولید اوپک در روزگار کرونایی/ قیمت‌ها به سال۱۹۹۸ بازگشت

۲۸ فروردین ۱۳۹۹، ۲۲:۳۷
کد خبر: 431955
افزایش تولید اوپک در روزگار کرونایی/ قیمت‌ها به سال۱۹۹۸ بازگشت

تولید نفت‌خام ۱۳ عضو اوپک بر اساس تازه‌ترین گزارش این سازمان و بر اساس منابع ثانویه، در ماه مارس روزانه ۸۲۱ هزار بشکه افزایش یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین، روز جاری آمار جدیدی از تولید نفت اوپک منتشر شد که مطابق با آن، ۱۳ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ، ۲۸ میلیون و ۶۱۲ هزار بشکه نفت تولید کردند که این رقم نسبت به ۲۷ میلیون و ۹۲۰ هزار بشکه ماه فوریه، ۸۲۱ هزار بشکه در روز افزایش نشان می‌دهد.

گفتنی است بیشترین میزان تولید نفت بین اعضای اوپک به ترتیب عربستان سعودی ۳۸۸ هزار بشکه در روز، امارات ۳۸۶ هزار بشکه در روز و کویت ۱۷۰ هزار بشکه در روز می باشد. به بیان دیگر تولید نفت عربستان سعودی، عراق و امارات به ترتیب به ۱۰.۰۵۸، ۴.۵۸۵ و امارات ۳.۴۵۱ میلیون بشکه در روز در ماه مارس بوده است.  

از سویی دیگر اما بیشترین میزان کاهش تولید متعلق به ونزوئلا با ۱۰۰ هزار بشکه در روز بوده که به ۶۶۰ هزار بشکه در روز رسید. تولید نفت عراق نیز در ماه مارس ۲۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت. ایران هم در ماه مارس ۵۲هزار بشکه در روز تولید خود را کاهش داد و تولید نفت کشورمان به ۲.۰۱۸ میلیون بشکه در روز رسیده است.  

در این بین همچنین با توجه به گزارش بازارهای جهانی، قیمت سبد نفتی اوپک با ثبت نرخ ۱۴.۵ دلاری به پایین‌ترین حد از سال ۱۹۹۸ تاکنون رسید. در این باره فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی، در تازه‌ترین اظهار نظر خود در مورد تحولات بازار نفت، تصریح کرد که «آوریل سیاه» تنها توصیف گویا برای بدترین ماه در تاریخ صنعت نفت است و سال ۲۰۲۰ نیز در پایان خود به بدترین سال کاری این صنعت بدل خواهد شد.

گفتنی است تازه‌ترین ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که تقاضای جهانی نفت در ماه جاری میلادی روزانه ۲۹ میلیون بشکه در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته کاهش یافته و در طول سال ۲۰۲۰ نیز به طور متوسط روزانه حدود ۹.۳ میلیون بشکه از تقاضای جهانی نفت کاسته خواهد شد.

در پایان قابل ذکر‌ است تحلیلگران بر این باورند که به رغم همه تصمیمات برای کاهش تولید نفت از سوی اوپک پلاس، بازهم افت شدید تقاضای نفت ناشی از شیوع کرونا پیشاپیش نتیجه کاهش تولید نفت را می‌بلعد.

20