۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افت 80درصدی واردات نفت چین از ایران/ رقابت عربستان و روسیه در افزایش سهم از بازار نفت شرق آسیا

۲۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۴۶
کد خبر: 429766
افت 80درصدی واردات نفت چین از ایران/ رقابت عربستان و روسیه در افزایش سهم از بازار نفت شرق آسیا

طبق آخرین داده ها، چین در دو ماهه ابتدایی سال جاری میلادی 81 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته از ایران نفت وارد کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین در زمانی که دنیا گرفتار درگیری با ویروس کروناست، پالایشگاه های چینی ها رکوردهای عجیبی در خرید نفت از دو کشور تامین کننده اصلی یعنی عربستان و روسیه ثبت کرده اند.

مطابق با جدیدترین آمارهای ارائه شده در روییترز، شاهد رشد 26 درصدی وادرات نفت چین از مبدا عربستان در دوماه ژانویه و فوریه هستیم که این رشد برای روسیه برابر با 11 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل است. این در حالی است که طبق آمار کشتیرانی چین، واردات نفت از ایران، 81 درصد در مدت مذکور کاهش یافته است. همچنین در این گزارش آمده است که واردات نفت از آمریکا و ونزوئلا به صفر رسیده است.

در مجموع واردت نفت چین در دوماه ابتدایی سال جاری میلادی رشد 5.2 درصدی را تجربه کرده و به رقم 10.47 میلیون بشکه در روز رسیده است. از این میزان، بالغ بر 1.79 میلیون بشکه در روز واردات از عربستان بوده که در سال گذشته برابر با 1.45 میلیون بشکه در روز ثبت شده است.

روسیه بعنوان دومین تامین کننده نفت چین روزانه 1.71 میلیون بشکه در روز به این کشورنفت فروخته که 11 درصد بالاتر از مدت مشابه سال قبل است.

این در حالی است که مطابق گزارش های ارائه شده از سوی شرکت ملی نفت چین، بعد از دور دوم تحریم های آمریکا، در چهار ماه اخیر هیچ محموله نفتی  از ونزوئلا برای چین خریداری نشده است.

در جدول زیر آمار واردات نفت چین از هشت کشور اصلی تامین کننده وهمچنین تغییرات آن ها نسبت به سال قبل آورده شده است.

تعداد ذکر شده به میلیون تن در روز است.

20