۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

یک بام و چند هوای پالایش و پخش/ سوخت مطمئنی که همچنان حادثه می‌آفریند + فیلم

۱۱ فروردین ۱۳۹۹، ۱۶:۵۶
کد خبر: 427830
یک بام و چند هوای پالایش و پخش/ سوخت مطمئنی که همچنان حادثه می‌آفریند + فیلم

در حالی که مدیران شرکت ملی پالایش و پخش در راستای افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت، تبدیل کارگاهی خودروها را تبلیغ می‌کنند و از ایمن بودن آن می‌گویند، حوادث در جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی فشرده تکرار می شوند.

به گزارش‌ اقتصادآنلاین؛ این هفته باز هم  خودرو سی‌ان‌جی سوز حادثه آفرید و در پی انفجار مخزن گاز خودروی درحال سوخت‌گیری در یک جایگاه گاز طبیعی فشرده، دونفر مجروح شدند. گفتنی است شنبه هفته جاری در یکی از جایگاه‌های شهرستان پاوه ، کپسول یک خودروی وانت پیکان در حین سوخت‌گیری در جایگاه CNG منفجر شد. در این حادثه علاوه بر اینکه دو نفر مصدوم شدند، خسارات سنگینی هم به جایگاه وارد شد.

این درحالی است که روز شنبه هفته جاری محمد رضایی، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مصاحبه‌ای تاکید جدی بر ایمن بودن سوخت سی‌ان‌جی داشت. وی با اشاره به اینکه در هنگام ایجاد سانحه، سی‌ان‌جی سوخت ایمن‌تری نسبت به سایر سوخت‌های مایع از جمله بنزین است، تاکید کرد: در این خصوص تدابیری اندیشیده شده است تا ضریب ایمنی سی‌ان‌جی افزایش پیدا کند.

گفتنی است از آبان ماه سال گذشته و افزایش قیمت بنزین، وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش اهتمام جدی برای تشویق مردم به جانشینی سی‌ان‌جی به جای بنزین و همچنین دوگانه‌سوز کردن خودروها داشتند. البته باید دقت داشت که عمده این دوگانه سوز کردن با توجه به محدودیت ها و شرایط خودروسازان می‌بایست در کارگاه‌ها انجام شود، تجربه‌ای که در سال‌های نچندان دور به اجرا درآمد و با توجه به نتایج نامطلوبی که از نظر میزان حادثه آفرینی برجای گذاشت متوقف شد.

هرچند اختلاف مبنایی در مقایسه صورت پذیرفته از سوی مدیر چند سمته پالایش و پخش وجود دارد و اساسا مقایسه فرآورده‌‌ای از جنس مایع و سوختی از جنس گاز از لحاظ هم‌سنخی مبنای مقایسه اشتباه بنظر می‌رسد. اما سوال اصلی اینجاست که باتوجه به آثار زیان‌بار و حوادث دوگانه سوز کردن کارگاهی خودروها، چرا هنوز تاکید بر این امر می‌شود؟!

اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که متاسفانه در سال‌های اخیر همچون باقی موارد که آمارنامه‌هایشان از سوی این شرکت منتشر می‌شد اما سه سالی است که متوقف شده، آماری در خصوص حوادث و سوانح سی ان جی نیز ارائه نشده و همین موضوع زمینه کج‌فهمی از خطرات دوگانه سوز کردن کارگاهی غیراستاندارد را افزایش داده است.