۰ نفر

مدیریت بحران وزارت نیرو در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

آخرین اقدامات برای مقابله با سیلاب احتمالی/ اعلام آماده باش در پنج استان

۷ فروردین ۱۳۹۹، ۱۴:۴۹
کد خبر: 427096
آخرین اقدامات برای مقابله با سیلاب احتمالی/ اعلام آماده باش در پنج استان

باتوجه به اخطاریه سازمان هواشناسی در خصوص بروز سیلاب در استان‌های کردستان، لرستان، ایلام، خوزستان و کرمانشاه ، دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو در این پنج استان اعلام آماده باش کرد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در پی پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه پُرقدرت بارشی در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده به کشور، این سازمان اخطاریه در خصوص بروز سیلاب و آبگرفتگی منتشر کرد.

اما به جهت آگاهی از آخرین اقدامات صورت پذیرفته در مدیریت بحران وزارت نیرو، میثم جعفرزاده مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: مطابق با اخطار سازمان هواشناسی در خصوص بارندگی شدید طی روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده، دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو وضعیت آماده باش به تمام دفاتر استان‌های درگیر را ابلاغ کرده است. این بدان معناست که تمام تیم‌های عملیاتی چه در حوزه آب و چه در حوزه برق در آماده‌باش کامل برای برطرف کردن هرگونه حادثه احتمالی مناطق مذکور هستند.

تمهیدات برای جایگزینی احتمالی شبکه آب و برق

وی در ادامه افزود: نکته حایز اهمیت دیگر مدیریت بحران، موضوع جایگزینی است بدان معنا که اگر در شرایط سیل و آب گرفتگی، خطوط انتقال برق یا آب با مشکل مواجه شد، سناریوهای جایگزین را در دست داشته باشیم. البته تمام تلاش ما این است که شبکه آسیب نبیند اما اگر هم این اتفاق افتاد با اعلام وضعیت آماده‌باش در کوتاه‌ترین زمان ممکن خدمات شبکه انتقال اب و برق را پایدار کنیم. اتخاذ این تمهیدات سبب خواهد شد تا در صورت بروز بحران و قطعی آب شرب و برق، سرعت بازگشت‌پذیری شبکه به حالت نرمال سریعتر انجام شود.

نقاط آسیب‌پذیر شناسایی شده‌اند

جعفرزاده همچنین به اشاره به تجربه سیل سال گذشته گفت: باتوجه به تجربه ای که سال پیش از سیلاب به دست ما رسید نقاط آسیب‌پذیر حوزه شناسایی شده و تجهیزات و امکانات در این نقاط مستقر شده تند تا زمان بروز سیلاب، مشکل خاصی برای انتقال تجهیزات نداشته باشیم.

رهاسازی آب پشت سدها به ضرورت انجام خواهد شد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو در خصوص تصمیماتی برای رهاسازی احتمالی آب پشت سدها قبل از شروع سیلاب نیز گفت: زمانی که احتمال پیش بینی بارندگی شدید به میان می آید، مدیریت مخازن سدها نیز در دستور کار قرار می گیرد تا در صورت لزوم و برای کاستن از بار پشت سدها، در میانه های راه این حجم را با رهاسازی بخشی از آب ذخیره شده کاهش دهیم. البته پیش از رهاسازی آب پشت سدها، سایر دستگاه های اجرایی استان اعم از استانداری ها، امور مربوط به تخلیه ساکنین پایین دست و سایر تمهیدات لازم را بر عهده می گیرند. به گفته جعفرزاده، در مدیریت بحران تلاش می شود تا با مدیریت مخازن سدها تا جایی که ممکن است، پیک سیلاب را توسط سدها خنثی کنند اما این موضوع با محدودیتی به نام سرریزی و پایداری سد روبرو است که با سنجش این موارد و اعلام وضعیت قرمز، دریچه مخازن باز شده و رهاسازی آب در دستور مار قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: باتوجه به پیش بینی به موقع سازمان هواشناسی، سعی شده قبل از وقوع بارندگی، خروجی سدها تنظیم شود. در نتیجه چون فاصله زمانی بین ورودی و خروجی آب است می توان وضعیت آبگرفتگی پایین دست سدها را با کمک سایر دستگاه های اجرایی مدیریت کرد.

10