۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بازی دوسر باخت کرونا برای تولیدکنندگان نفت/ چماق عرضه بر سر قیمت‌ها سنگین‌تر شد

۲۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۵۴
کد خبر: 425470
بازی دوسر باخت کرونا برای تولیدکنندگان نفت/ چماق عرضه بر سر قیمت‌ها سنگین‌تر شد

شیوع کرونا از طرفی سبب افت قیمت نفت و کاهش درآمدهای نفتی کشورهای درحال توسعه تولیدکننده نفت شده و از طرفی دیگر این افت درآمد عامل کاهش سطح بهداشت برای مقابله با این ویروس شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، روز جاری درحالی که می رفت قیمت نفت به دلیل افزایش تقاضای خریداران با رشد قابل توجه روبرو شود، خبرهایی از افزایش عرضه نفت، سبب بازگشت قیمت نفت وست تگزاس به کانال ٢٠ دلاری شد.

WhatsApp Image 2020-03-17 at 4.54.41 AM (1)

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت برنت در محدوده ٣١ دلار بوده ولی شاخص نفتی وست تگزاس همچنان زیر ٣٠ دلار قرار دارد.

WhatsApp Image 2020-03-17 at 4.54.41 AM

گفتنی است بانک آمریکایی مورگن استنلی دیروز با استناد به شکست توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش و تشدید نگرانی‌ها درباره عرضه مازاد نفت، برآورد خود را از قیمت نفت باز هم کاهش داد و اعلام کرد: با وجود کاهش شدید قیمت‌ها، بعید است کشورهای عضو اوپک پلاس (گروه اوپک و متحدانش) به‌زودی به میز مذاکره بازگردند. انتظار داریم دست‌کم در کوتاه مدت، بیشتر عرضه نفت اعلام‌شده (از سوی عربستان و متحدانش) روانه بازار خواهد شد.

همچنین این بانک برآورد خود را از قیمت نفت برای دومین بار در یک ماه گذشته کاهش داد و اعلام کرد میانگین قیمت نفت در سه ماه دوم سال ۲۰۲۰ میلادی ۳۰ دلار خواهد بود.

در ادامه افزایش عرضه ها، شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان نیز گفت: به احتمال زیاد افزایش عرضه ماه آوریل آرامکو تا پایان ماه مه میلادی تمدید می‌شود و این شرکت از قیمت ۳۰ دلاری نفت برای هر بشکه «بسیار راضی» است. و این یعنی آرامکو می‌تواند با قیمت بسیار پایین هم دوام بیاورد و در واقع می‌تواند این شرایط را برای طولانی مدت تحمل کند. 

این شرکت در ادامه اطلاعیه خود افزوده است: افزایش تولید و صادرات، با وجود قیمت‌های پایین، تأثیر مثبتی بر این شرکت خواهد داشت. آرامکو یکی از کمترین هزینه‌های تولید در جهان را دارد.

همه این موارد در حالی است با تداوم افت قیمت نفت، وضعیت اقتصادی کشورهای تولیدکننده نفت که اغلب در حال توسعه هستند نیز رو به وخامت خواهد گذاشت. در همین رابطه روز گذشته فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی و محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گفت‌وگویی تلفنی به بررسی وضع کنونی بازارهای جهانی نفت پرداختند.

بارکیندو و بیرول از بحران شدید جهانی بهداشت ناشی از ویروس کرونا (COVID-۱۹) و آثار آن بر ثبات اقتصاد و بازار، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه، ابراز نگرانی کردند.

دو طرف با استناد به تحلیل اخیر آژانس بین‌المللی انرژی با بررسی تأثیر این ویروس بر کشورهای آسیب‌پذیر در حال توسعه، اظهار کردند: در صورت ادامه شرایط کنونی بازار، درآمد نفت و گاز این کشورها در سال ۲۰۲۰ میلادی با ۵۰ تا ۸۵ درصد کاهش، به کمترین رقم در دو دهه اخیر می‌رسد.

دبیرکل اوپک و رئیس آژانس بین‌المللی انرژی تاکید کردند این موضوع به‌ویژه برای هزینه‌های عمومی در بخش‌هایی حیاتی‌ مانند مراقبت‌های بهداشتی و آموزش اثرگذار است و عواقب اقتصادی و اجتماعی عمده‌ای خواهد داشت. 

بارکیندو و بیرول بر اهمیت یافتن راه‌هایی برای به حداقل رساندن تأثیر اوضاع کنونی بر کشورهای آسیب‌پذیر در حال توسعه تأکید و همچنین توافق کردند در این باره ارتباط نزدیک داشته باشند و به مشاوره‌های منظم خود درباره تحولات بازار نفت ادامه دهند.