۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

لرستان آماده مواجه با سیل است؟/ لزوم اقدامات پیشگیرانه وزارت نیرو برای کاهش خسارات

۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۳۲
کد خبر: 419133
لرستان آماده مواجه با سیل است؟/ لزوم اقدامات پیشگیرانه وزارت نیرو برای کاهش خسارات

در پی هشدار سازمان هواشناسی نسبت به ورود سامانه پرقدرت بارشی از سمت غرب کشور، اقدامات پیشگیرانه از قبیل لایروبی رودخانه ها و ترمیم سیل بندهای استان لرستان از اولویت ویژه ای برخوردار است.

به گزارش اقتصادآنلاین بنابر اعلام سازمان هواشناسی، از بعدازظهر فردا 5 اسفند با ورود سامانه بارشی از غرب و جنوب غرب به کشور ابتدا در استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی بارش برف و باران و در جنوب بارش باران شروع و به تدریج به مناطق مرکزی و دامنه‌های البرز کشیده می‌شود.

روز سه شنبه با تقویت این سامانه ، گستره آن علاوه بر زاگرس مرکزی،‌ غرب و جنوب غرب،‌مرکز،‌دامنه‌های جنوبی البرز، سواحل دریای خزر، شمال شرق و شرق را نیز فرا می‌گیرد. چهارشنبه 7 اسفند بارش در این مناطق ادامه دارد و روز پنجشنبه بارش پراکنده در شمال شرق کشور ادامه خواهد داشت و به تدریج این سامانه از شمال شرق کشور خارج می‌شود.

قابل ذکر است سامانه از عصر روز دوشنبه تا عصر چهارشنبه فعال است و در شهرستان‌های کوهدشت، پلدختر، جنوب خرم آباد، دورود، سپید دشت و الیگودرز شدت بیشتری دارد.

براساس این گزارش، هواشناسی لرستان نیز روز شنبه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که در جریان فعالیت این سامانه بارشی متوسط بارش (مایع) در سطح استان ۸۰ تا ۱۰۰ میلیمتر و در برخی نقاط استان بصورت نقطه‌ای ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیمتر تخمین زده می‌شود.

اثر مخاطره این سامانه بارشی لغزندگی سطح جاده‌ها، اختلال در تردد محورهای مواصلاتی، رواناب سطحی، بالا آمدن آب رودخانه‌ها، وقوع سیلاب، با توجه به مقدار بارش‌ها و نیز کاهش جذب و نفوذناپذیری سطح زمین احتمال وقوع سیل در برخی نقاط نیمه جنوبی استان، مه آلودگی و کاهش میدان دید افقی (مخصوصاً گردنه‌ها و جاده‌های کوهستانی)، بارش تگرگ در مناطق مستعد و وقوع صاعقه، آسیب رساندن به گلخانه‌ها و سازه‌های موقت و احتمال آسیب به تأسیسات سبک شهری و روستایی خواهد بود.

همچنین مدیرکل آب منطقه‌ای لرستان اعلام کرده است که به دنبال فعالیت سامانه بارشی قوی از روز دوشنبه، دبی رودخانه خرم‌آباد در روز سه‌شنبه به ۲۵۰ متر مکعب در ثانیه و دبی رودخانه کشکان در پلدختر به ۲۳۰۰ متر مکعب در ثانیه خواهد رسید.

در این میان باتوجه به وضعیت دبی رودخانه های استان لرستان، عدم لایروبی رودخانه ها و همچنین شرایط نامطلوب سیل بندهای این استان به نظر می رسد مانند سیل ماه های اخیر، در صورت عدم رسیدگی به موقع، شاهد خسارات متعددی در سطح این استان باشیم.

گفتنی است فروردین ماه سال جاری پس از اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانهٔ بارشی متراکم در جنوب و غرب ایران، بر اثر بارندگی‌های شدید در شهر‌های استان لرستان از جمله معمولان، دورود، خرم‌آباد، پلدختر و ویسیان سیل ایجاد شد.

این سیل خسارت ۱۰ هزار میلیارد تومانی را به زیر ساخت استان لرستان وارد کرد ، ۱۵ نفر در اثر بارش‌های سیل‌آسای لرستان جان خود را از دست دادند و زیرساخت‌های اساسی هزاران روستا و چند شهر به ویژه پلدختر و معمولان تخریب شد.

به اذعان کارشناسان از مهم ترین دلایل تشدید خسارات سیل در لرستان، عدم لایروبی رودخانه ها وترمیم نکردن به موقع سیل بندها بوده که این عوامل بازهم می توانند خطرساز شوند.