۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تشریح طرح‌های توسعه‌ای هلدینگ خلیج فارس برای افزایش سرمایه/ ۴پتروشیمی در انتظار تأیید بورس برای عرضه اولیه

۳۰ بهمن ۱۳۹۸، ۱۳:۱۳
کد خبر: 418167
تشریح طرح‌های توسعه‌ای هلدینگ خلیج فارس برای افزایش سرمایه/ ۴پتروشیمی در انتظار تأیید بورس برای عرضه اولیه

مهمترین منابع مصرفی افزایش سرمایه اخیر شرکت هلدینگ خلیج فارس به راه اندازی طرح های پالایشگاه گازی بیدبلند، جمع آوری گازهای مشعل، پتروشیمی هنگام و آپادانا تخصیص خواهد یافت.

اقتصاد آنلاین-مریم علیزاده؛ روز جاری مجمع عمومی فوق العاده شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به منظور افزایش سرمایه ۵٧ درصدی این شرکت برگزار شد و این جلسه با حضور ٩۴.٨ درصدی سهامداران به رسمیت رسید.

در ابتداجعفر ربیعی مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس ضمن اشاره به رشد ارزش بازار سهام این شرکت گفت: در ابتدای هفته جاری و پیش از بسته شدن نماد سهام فارس، ارزش بازار شرکت هلدینگ خلیج فارس برای اولین بار به رقم ١٠٣ هزار میلیارد تومان رسید.

وی افزود: میزان تولید در هلدینگ خلیج فارس در ١١ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و پیش بینی این است که تا پایان سال به ١٠٣ درصد تولید پیش بینی شده برسیم .

ربیعی در خصوص افزایش سرمایه سال گذشته شرکت نیز گفت: در دی ماه سال قبل سرمایه شرکت از ۵ هزار به ٩١۵٩ میلیارد تومان رسید که این افزایش سرمایه سبب شد سه پروژه بزرگ این شرکت به بهره برداری برسد که در این میان پالایشگاه گازی بیدبلند سال جاری به اتمام رسید و پرونده اش بسته خواهد شد و قبل از عید عملیات تزریق گاز انجام شود. البته بیدبلند امسال به بهره‌برداری می رسد اما در سه فاز اجرایی به ١٠٠ درصد ظرفیت تولید خواهد رسید. پروژه هنگام نیز به ٧۵ درصد رسیده و آپادانا و لردگان نیز به مراحل پایانی نزدیک شده و ایلام نیز به ٩۵ درصد پیشرفت رسیده که در خرداد به تولید تجاری خواهد رسید.  

مدیرعامل در ادامه گفت: بازدهی سهام شرکت هلدینگ خلیج فارس از سال گذشته تا کنون ١٢٨ درصدبوده که پیش بینی می کنیم این روند رشد قیمت سهم تداوم داشته باشند. وی همچنین تاکید کرد: در سال جاری با تأسیس صندوق بازارگردانی تلاش کردیم تا کنترل قسمت سهام شرکت بصورت معقول و منطقی باشد که اجازه ندهد در شرایط صف فروش، جو حاکم بر سهم سنگین شود اما تاکید می کنم که قیمت سازی و سفته بازی با قیمت سهم در هلدینگ خلیج فارس جایی ندارد.

وی افزود: در افزایش سرمایه جدید نیز قرار بود که سرمایه شرکت از ٩١۵٠ میلیارد تومان به ١۵ هزار میلیارد تومان افزایش یابد که به دلیل مخالفت بورس ۶۵٠ میلیارد تومان از این افزایش سرمایه محقق نشد و سرمایه شرکت به ١۴۴٠٠ میلیارد تومان رسید. گفتنی است این میزان افزایش سرمایه شرکت از تخصیص ۶٩ تومان سود هر سهم شرکت در سال گذشته بوده است.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس ضمن انتقاد از عملکرد و نحوه نگرش سازمان بورس نسبت به پذیرش سهام شرکت ها برای ورود به بازار سرمایه، گفت: توقع شرکت های بزرگی از سازمان بورس این است که به واسطه اعتبارشان ، مورد حمایت سازمان قرار بگیرند و موانع در پیش راه ورود شرکت های زیرمجموعه به بورس کاسته شود تا ما هم از بورسی کردن شرکت های تابعه خود پشیمان نشویم. همچنین به نظر می رسد سازمان بورس باید در نحوه تصمیم گیری در خصوص شرکت های بزرگی مانند هلدینگ خلیج فارس برای مواردی همچون افزایش سرمایه و انتشار اوراق متمایز از شرکت های کوچک و کم حجم نگاه کند. وی افزود: در حال حاضر ما آمادگی کامل برای ورود ۴ شرکت پتروشیمی به بورس دثرا داریم اما چالش ها و بروکراسی های سازمان بورس سبب به تعویق افتادن این موضوع شده است.   

ربیعی در خصوص طرح های توسعه ای در دست اجرای شرکت تا چند سال آینده گفت: موارد مصرف افزایش سرمایه شرکت به جبران مخارج انجام شده در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر به میزان ٢٢٠٠ میلیارد تومان، جبران سرمایه گذاری های صورت گرفته به میزان ٢١٠٠ میلیارد تومان و جبران بخشی از مخارج صورت گرفته در پرداخت بدهی های شرکت به میزان ٨٠٠ میلیارد تومان بود.

وی در ادامه به برخی پروژه های در حال اتمام شرکت اشاره کرد و گفت: فاز اول پالایشگاه گاز یادآوران منبع اصلی تامین خوراک بندر امام و گچساران خواهد بود که مشکل اصلی کمبود خوراک حل می شود که البته بخش اصلی محصولات این پالایشگاه نیز صادراتی است. به گفته ربیعی با راه‌اندازی طرح های گازی سبد شرکت های هلدینگ از نظر خوراک متنوع می شود و این طرح های توسعه ای تا سال ١۴٠٢ ادامه خواهد داشت و در طرح های هلدینگ شاهد تنوع و گستردگی هستیم که تا سال ١۴٠٢ ادامه خواهد داشت. وی همچنین تاکید کرد : هیچ طرح بدون توجیه اقتصادی در هلدینگ آغاز نخواهد شد و تمام طرح هایی که در خصوص آن های صحبت شده ها همه سودآور هستند.

وی افزود: مخارج سرمایه گذاری طرح ها را به تفکیک سال های پیش رو این طور می توان دسته بندی کرد که راه اندازی کود اوره شیمیایی لردگان، الفین ایلام، پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس و طرح بهسازی و جمع آوری گازهای مشعل مناطق نفت‌خیز جنوب مختص به سال جاری هستند.

همچنین طرح های شرکت در سال  شیرین سازی برش سبک پتروشیمی بوعلی، پتروشیمی هنگام و پالایش گاز یادآوران در سال ٩٩ به اتمام خواهند رسید که برای اتمام این طرح ها نیاز به افزایش سرمایه بود. گفتنی است اتمام طرح های سال آینده نیاز به ١.۴٣ میلیارد یورو و ٩٨۶ میلیارد تومان تامین مالی داشته که از طریق سرمایه گذاری و افزایش سرمایه این امر محقق شده و تولید هلدینگ خلیج فارس را ١.٨ میلیون تن افزایش می دهد.  

ربیعی همچنین تاکید کرد: سهامداران باید توجه داشته باشند که سهام شرکت توسعه ای را در اختیار دارند و نباید طلب سود نقدی بالایی داشته باشند. اما به گفته ربیعی در سال جاری هیچ کدام از شرکت های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس زیان ده نبوده و همه به مرحله سواگداوری رسیده اند.