۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

با تاخیر دوساله ترازنامه انرژی سال ۱۳۹۶ کشور منتشر شد/ ترازنامه هیدروکربوری منتشر می‌شود؟

۲۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۳:۵۴
کد خبر: 417613
با تاخیر دوساله ترازنامه انرژی سال ۱۳۹۶ کشور منتشر شد/ ترازنامه هیدروکربوری منتشر می‌شود؟

سرانجام وزارت نیرو با تاخیر دوساله کتاب‌ ترازنامه انرژی سال ۱۳۹۶ کشور را منتشر کرد.

به‌گزارش اقتصادآنلاین؛ انتشار کتاب، گزارش و داده های آماری حوزه های انرژی در کشورها و جهان، موضوعی است که در سالهای اخیر بشدت گسترش یافته است.

از جمله گزارش‌هایی معروف که می‌توان از آنها نام برد و به آنها اشاره کرد گزارش‌های آماری زیر است:

داده‌های  تولید و فروش انرژی جهان در بازه های زمانی ماهیانه و سالیانه

گزارش بازار زغال سنگ

داده‌های انرژی هسته‌ای

اطلاعات انرژی های تجدید پذیر

اطلاعات و داده های گاز طبیعی

گزارش چشم انداز جهانی انرژی

ترازنامه انرژی کشورهای مختلف و  سری زمانی قیمت ها و مالیات های انرژی در کشورهای جهان که در بازه های زمانی مشخص و از پیش تعیین شده منتشر می شوند. در سالهای گذشته ایران نیز از این موضوع تبعیت می کرد و گزارش های منظم سالیانه را منتشر می کرد.

بیش از دو دهه است که هرساله وزارتخانه های نفت و نیرو کتاب‌هایی با عنوان ترازنامه هیدروکربوری و انرژی حاوی مجموعه‌ای از اطلاعات ذخایر، تولید، تبدیل، انتقال، تلفات و مصرف حامل‌های انرژی را در دو بخش جهانی و داخلی ارائه می‌دادند.

علاوه بر این دو ترازنامه از اوایل دهه هشتاد، سالیانه کتابی با عنوان "آمارنامه مصرف فرآورده‌های نفتی" توسط شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران منتشر می شد که ظرفیت بسیار خوبی برای آگاهی جامعه دانشگاهی و محققین از وضعیت مصرف فرآورده‌های نفتی و حامل‌های انرژی بود. آخرین نسخه این کتاب در سال ۱۳۹۵ منتشر  و متاسفانه بعد از آن سال دیگر خبری از این کتاب نیست و هیچ توضیحی هم در خصوص عدم انتشار آن از سوی شرکت ملی پخش داده نشده است.

ترازنامه انرژی

گفتنی است انتشار داده هایی در حوزه تولیت و مصرف انرژی در کشور، می تواند زمینه فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی های جامعه از نحوه نادرست مصرف بی رویه انرژی و فرآورده های نفتی باشد. که در سال های اخیر کشور ما به شدت در مسیر استفاده نادرست از آن قرار گرفته است. به نوبه‌ای که در روزهای اخیر شاهد مصرف بیش از ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در کشور هستیم.

اما به رغم احساس این ضرورت چندجانبه در خصوص انتشار و اعلام آمار تولید و مصرف مواد هیدروکربوری و انرژی شاهد آن هستیم که سنت های مطلوب ساز از جمله انتشار داده های آماری و آمارنامه های مرتبط از میان برداشته شده و جامعه در یک گمراهی و سیاهی از جهت آینده این مصرف نامتوازن قدم بر می‌دارد.

ترازنامه انرژی