۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

گشایش گلوگاه‌های صنایع با رفع وابستگی/ خلاصی از نفت کوره با تولید کک اسفنجی و سوزنی

۲۱ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۵۸
کد خبر: 416075
گشایش گلوگاه‌های صنایع با رفع وابستگی/ خلاصی از نفت کوره با تولید کک اسفنجی و سوزنی

به جهت تامین کک سوزنی و اسفنجی مورد نیاز شرکت های فولادی و آلومینومی، تفاهم نامه ای میان دو پالایشگاه بندرعباس و شازند با ایمیدرو امضا شد.

به گزارش اقتصادآنلاین روز جاری در حاشیه امضای تفاهم نامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه‌های بندرعباس و شازند، وزیر صمت با بیان محورهای اصلی سال حمایت از تولید داخل گفت: مهم ترین اولویت سال فعلی وزارت صنعت حفظ میزان تولید فعلی در تمام صنایع و پس از آن بهره برداری از ظرفیت خالی صنایع جهت افزایش تولید است. وی افزود: در برنامه داریم تا ١٠ میلیارد دلار از واردات موجود در تمام صنایع بوسیله بومی سازی در داخل کشور جلوگیری شود.

رحمانی با اشاره به برطرف کردن وابستگی ها و گلوگاه های صنایع برای عبور از تحریم  گفت: ساختن حلقه مفقوده در صنایعی همچون فولاد، آلومینیوم، لاستیک سازی و پوشاک در شرایط تحریمی بسیار مورد توجه وزارت صنعت است. البته در برنامه داریم تا از واردات هر محصولی که تولید داخل دارد به منظور حمایت از تولید ملی جلوگیری شود.

امسال در حوزه وزارت صنعت، بر اساس برنامه‌ای که ابتدای سال تدوین شد و به تایید رییس جمهور رسید، بر پایه رونق تولید اقدام های مختلفی  انجام شد که مهم ترین آن ها قطع وابستگی در صنایع مادر است.  وی همچنین افزود: باتوجه به تحریم اخیر آمریکا که در آن به ویژه به کک سوزنی و الکترود گرافیتی اشاره شده، خودکفایی در تولید آن بسیار حایز اهمیت است. باوجود آنکه در صنعت فولاد و آلومینیوم تقریبا خودکفا هستیم اما در برخی گلوگاه ها هنوز وابستگی های وجود دارد که باید سریعا برطرف شود.

رحمانی با اشاره به اینکه برنامه رونق تولید در وزارت صنعت شامل هفت محور است، گفت: نخستین اولویت، تعمیق ساخت داخل بود که شامل ۱۰ برنامه می‌شود و از آن به عنوان نهضت ساخت داخل یاد شده است.

 وی با بیان اینکه لازم بود تا در گام نخست تولید موجود را حفظ کنیم، تاکید کرد: بر این اساس به جز دو حوزه تولید آلومینیوم و خودرو که کاهشی بوده، در سایر صنایع با افزایش تولید روبرو شدیم. به گفته وزیر صنعت، امسال در سایر گروه‌ها مانند دارو با ۳۱ درصد، پوشاک ۲۰ درصد، مواد غدایی ۱۵ درصد افزایش تولید ثبت شده است.

گفتنی است با امضای تفاهم‌نامه تولید کک بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و مجموعه صنعتی ایمیدرو، سالانه ۶۲۰ هزار تن کک اسفنجی در پالایشگاه بندرعباس و ۷۰ هزار تن کک سوزنی در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند تولید خواهد شد.

در ادامه وزیر نفت با اشاره به مدت زمان کوتاه از تصمیم گیری تا حصول نتیجه این موضوع گفت: تولید کک اسفنجی از کارهایی است که با همراهی ایمیدرو و همکاران ما در شرکت پالایش و پخش به سرعت به نتیجه رسیده است.

به گفته زنگنه،  یکی از اهداف وزارت نفت این است که کیفیت فرآورده‌های نفتی را در پالایشگاه‌ها بالا ببرد؛ یکی از این محصولات نفت کوره است تا به محصولات باارزش تبدیل شود.

 وزیرنفت همچنین افزود:  تاکیدی دارم این تفاهم‌نامه هر چه سریعتر به قرارداد برسد تا وارد مرحله اجرایی شود. مخصوصا کار در اراک زودتر می تواند شروع شود.

وی تاکید کرد:همکاری بین بخشی در سال رونق تولید بسیار موثر می‌تواند باشد مخصوصا در بخش میان‌دستی و پایین‌دستی پتروشیمی. هم‌اکنون با وجود آنکه ۵.۵ میلیارد خوراک به این بخش اختصاص پیدا می‌کنداما زنجیره کامل نیست.

در ادامه وزیر نفت با اشاره به اجرای طرح پتروپالایشگاه ا گفت:  فرآیند ارزیابی و صدور مجوز برای پتروپالایشگاه‌ها طبق آیین مصوب آغاز شده است و تا اردیبهشت باید متقاضیان درخواست خود را ارسال کنند.

زنگنه همچنین با تاکید بر حمایت از تولیدکنندگان گفت: ایده خرید تضمینی محصولات صنعتی مورد نیاز صنعت نفت از سوی مجموعه نفت پروانده شده و به فکر آن‌هستیم وارد فاز اجرایی شود. در صورت اجرایی شدن این پروژه ، ما می توانیم تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت را از تولیدکنندگانی که محصولاتشان طبق استانداردها باشد، بصورت تضمینی خرید کنیم.

وزیر نفت در پایان به صندوق پژوهش صنعت نفت اشاره کرد و گفت: صندوق پژوهش و نوآوری صنعت نفت با سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بزودی راه‌اندازی می‌شود.

همچنین در پایان این مراسم علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم گفت: پس از اقدام آمریکا و تحریم الکترود گرافیتی با هدف زمین زدن صنعت فولاد (اواخر دی‌ماه) بلافاصله نشستی با این محوریت در دفتر (مقام معظم رهبری) تشکیل شد. وی افزود:  شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و ایمیدرو در نشستی که دو هفته پیش برگزار شد برنامه نهایی خود را برای تولید کک سوزنی و اسفنجی اعلام کردند.

به گفته آقامحمدی، این طرح‌ها ظرف دو سال آینده کامل اجرا می‌شود؛ با امضای این تفاهم‌نامه و پس از آن اجرایی شدن آن، شعار سال گرامی داشته شده و رونق تولید اتفاق افتاده است.