۰ نفر

کارشناس ارشد نفت در گفتگو با اقتصادآنلاین تاکید کرد؛

تداوم کاهش قیمت نفت در پی قرنطینه غول اقتصاد جهانی/ کامودیتی‌ها در کما

۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۴:۲۰
کد خبر: 412838
تداوم کاهش قیمت نفت در پی قرنطینه غول اقتصاد جهانی/ کامودیتی‌ها در کما

باوجود تدابیر سریع و مدیریت بحران به موقع از سوی دولت چین برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، اما بازارهای جهانی به ویژه نفت به دلیل افت تقاضا از سوی دومین وارد کننده این ماده، همچنان قیمت های پایین تر را برای انواع کامودیتی و نفت خام تجربه می کنند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ چین بعنوان بزرگترین متقاضی اغلب مواد اولیه در دنیا و دومین واردکننده نفت، یکی از مهم ترین فاکتورهای قیمت‌گذاری کامودیتی ها در جهان محسوب می شود. هرگونه بحران و حالت فوق العاده ای که بر اقتصاد این کشور تاثیر بگذارد، اثر مستقیم بر قیمت مواد اولیه به ویژه نفت در دنیا می گذارد.

اخیرا نیز شیوع ویروس کرونا در این کشور، موجی از نگرانی را در میان فعالان و معامله گران کامودیتی بوجود آورده تا جایی که بازارهای جهانی امروز را با معاملات منفی اغلب کامودیتی ها به جز طلا و نقره آغاز کردند. البته بورس های بزرگ دنیا نیز از این افت مستثنی نبوده و افت شاخص نیکی ژاپن، دکس آلمان و استاکس اروپا تاکنون گزارش شده است.

اما یکی از مهم ترین بازاری که از شیوع این ویروس آسیب جدی دیده، نفت خام است. این کامودیتی در عرض یک هفته گذشته که از اعلام خبر شیوع کرونا می گذرد، بالغ بر 13 درصد ارزش خود را از دست دادند. اما این وضعیت تاکجا و چه زمان قرار است بازار طلای سیاه را سیاه تر کند؟

در این رابطه سیدمهدی حسینی کارشناس مسائل نفتی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: از آنجاکه ماهیت بازار نفت بی ثبات بوده و یک آرامش دائمی را تجربه نمی کند، سازمان هایی مانند اوپک و EIA تشکیل شده اند. تمام تلاش این سازمان ها در جهت ثبات بخشی و آرامش به بازار نفت است. از این رو کوچکترین کنش خارجی به واکنش گسترده در بازار نفت منتهی می شود.

از سویی دیگر یکی از بازارهای مهم و تاثیرگذار بر قیمت نفت، چین است که بعنوان دومین مصرف کننده بزرگ نفت خام نقش قابل توجهی در نوسانات قیمت نفت دارد. از این رو تحولات تاثیرگذار بر اقتصاد این کشور به صورت مستقیم بر قیمت نفت در بازارهای جهانی منعکس می شود.

وی در ادامه افزود: بحث شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر قیمت نفت از این جهت بسیار با اهمیت است که به دلیل این ویروس بسیاری از سازمان ها و شرکت های چینی را در معرض تعطیلی و قرنطینه قرار داده است. محبوس شدن 70 میلیون نفر از ساکنان شهرهای مختلف چین سبب افت قابل توجه حمل و نقل در این کشور شده است. همچنین کاهش شدید مسافرت ها سبب تعطیلی بسیاری از کسب و کارهای بزرگ این کشور شده که در صورت تداوم این وضعیت بحرانی، احتمال عقب‌گرد رشد اقتصادی چین قوی تر خواهد شد.

حسینی در خصوص اینکه افت قیمت نفت تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: باید دید که شیوع این بیماری تا چه زمان ادامه پیدا خواهد کرد البته بعد از کنترل این ویروس، راهکارهای دولت چین برای ترمیم آسیب هایی که به بخش های مختلف اقتصادی این کشور وارد شده نیز بسیار مهم است. این کارشناس مسائل نفتی همچنین تاکید کرد: اما باید توجه کرد که چین در بحث کنترل شیوع این بیماری، تا بدین جا بسیار خوب و سریع عمل کرده که بازارها را امیدوار به پایان زودهنگام این کابوس خواهد کرد. از سویی دیگر تجربه سال 2002 و شیوع ویروس سارس نیز به کمک دولت چین آمده تا بتواند مدیریت بحران را به خوبی پیاده کند.