۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود طلای زرد در برابر سقوط طلای سیاه/ واکنش بازارهای جهانی به شیوع کرونا

۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۲۳
کد خبر: 412808
صعود طلای زرد در برابر سقوط طلای سیاه/ واکنش بازارهای جهانی به شیوع کرونا

قیمت انواع نفت خام در پی افزایش شیوع ویروس کرونا و نگرانی از افت اقتصاد جهانی در کمترین میزان 100 روز اخیر ایستاد.

اقتصادآنلاین - شیما احمدی؛ یک هفته از شیوع ویروس کرونا در چین می گذرد و دومین اقتصاد بزرگ دنیا در معرض یک عقب نشینی بزرگ قرار دارد. این در حالی است که شیوع افسارگریخته این بیماری و قرنطینه شهرهای بزرگ چین، تقریبا بسیاری از کسب و کارهای بزرگ این کشور با اختلال مواجه شده است. یکی از اختلال های پیش آمده دامن مسافرت ها و حمل و نقل و مصرف سوخت را گرفته که سبب افت تقاضای نفت خام از سوی دومین مصرف کننده بزرگ نفت دنیا شده است.

انرژی

در این بین شاخص نفت برنت با افت هشت دلاری نسبت به هفته گذشته در محدوده 58 دلار و 61 سنت قرار دارد. آخرین زمانی که قیمت نفت برنت در این کانال قرار داشت به 7 اکتبر سال گذشته میلادی بود.

شاخص نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز از این آسیب دور نمانده و با افت 6 دلاری نسبت به هفته گذشته، امروز به زیر 53 دلار کاهش یافت و اکنون در محدوده 52 دلار و 92 سنت معامله می شود.

اما ویروس کرونا فقط سبب افت قیمت نفت نشده و تمام کامودیتی ها به جز طلا را با افت قیمت درگیر کرده است. شاخص های بورس آسیایی نیز از ترس سهامداران و نشستن در صف فروش، با افت قابل ملاحظه ای روبرو شده اند که البته تحلیلگران معتقدند در صورت تداوم این نگرانی میان سهامداران، افت شاخص به بورس های اروپایی و آمریکایی نیز سرایت خواهد کرد.

از سویی دیگر همچون سایر ریسک های سیستماتیک بازارهای مالی و کالایی، شیوع این ویروس سبب تقویت قیمت طلا و همچنین شاخص دلار شده است. این رشد قیمت در نتیجه تبدیل دارایی معامله گران بازارهای کالایی از هر نوع کامودیتی به طلا بعنوان دارایی مطمئن است.