۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

تردید قیمت نفت به ادامه صعود/ رشد اقتصاد چین کند شد

۲۷ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۱۰
کد خبر: 410336
تردید قیمت نفت به ادامه صعود/ رشد اقتصاد چین کند شد

قیمت نفت با وجود خوش‌بینی به پایان منازعات تجاری، در پی انتشار داده‌های ضعیف از اقتصاد چین، از رشد بیشتر بازماند.

به گزارش اقتصادآنلاین در آخرین روز معاملاتی هفته جاری، قیمت نفت پس از صعود نیم درصدی در روز گذشته، اکنون با نوساناتی محدود همراه است .

در این میان هر بشکه نفت برنت با ١١ سنت افزایش در رقم ۶۴ دلار و ٧٣ سنت معامله می شود .

همچنین شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدییت نیز با رشد محدود در قیمت ۵٨ دلار و ۵٨ سنت قرار دارد .

نفت

یکی از مهم‌ترین دلایل تردید قیمت نفت برای صعود با دوام، انتشار داده‌های ضعیف از اقتصاد چین است . طبق آخرین گزارش ها رشد اقتصادی چین در سال گذشته میلادی به پایین ترین میزان طی سه دهه گذشته کاهش یافت.

طبق آماری که دولت چین درباره شرایط اقتصادی این کشور در سال گذشته منتشر کرده، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی این کشور به ٦.١ درصد منحصر شد که نسبت به سال های گذشته کاهش داشته است. این در حالی است که مقامات دولتی گفته اند که کاهش نرخ رشد اقتصادی در سال گذشته را پیش بینی کرده بودند و نرخ اعلام شده در محدود انتظارات آنان بوده است.

اگرچه این نرخ رشد در میان بالاترین نرخ های رشد اقتصادی در جهان قرار دارد، اما با توجه به سابقه رشد سریع اقتصاد چین، مطلوب نیست. گفتنی است از زمان اصلاحات اقتصادی اواخر دهه ١٩٧٠ اقتصاد چین از رشد قابل توجه برخوردار بوده که در برخی سال ها از ١٥ درصد هم بیشتر بوده است. 

اما چرا جنگ تعرفه‌ای تا این میزان اقتصاد چین را تحت تاثیر قرار داده است؟ رشد اقتصادی چین در چند دهه اخیر به خصوص به گسترش سریع صادرات آن کشور بستگی داشته است. در نتیجه هرگونه مانع و چالش در پیشرفت صادرات این کشور می تواند تاثیر مستقیم در رشد اقتصادی و در نتیجه افزایش تقاضا برای انواع کامودیتی شود . 

اما قیمت نفت این روزها به شدت نگران پایان یافتن این جنگ تجاری است چراکه در حال حاضر اقتصاد بزرگترین متقاضی نفت دنیا متاثر از کاهش صادرات است . گفتنی است در روزهای اخیر، رئیس جمهوری آمریکا از نزدیک شدن به تفاهم تجاری با چین خبر داده است. انتظار می رود رفع نگرانی در این مورد به بهبود چشم انداز اقتصاد کمک کند.

البته گزارش اخیر سازمان انرژی آمریکا در خصوص افزایش عرضه نفت در سال جاری میلادی به رغم کاهش تولید اوپک، نیز سبب متوقف شدن افزایش قیمت نفت در این هفته شد.