۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

فضای غبارآلود نشست 177 اوپک/ گمانه‌زنی‌ها از کاهش تولید حکایت می‌کنند

۱۲ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۶
کد خبر: 399036
فضای غبارآلود نشست 177 اوپک/ گمانه‌زنی‌ها از کاهش تولید حکایت می‌کنند

در 24 ساعت آینده، یکصد و هفتاد و هفتمین نشست کشورهای عضو اوپک به منظور بررسی بازار نفت و تصمیم‌گیری در خصوص کاهش تولید برگزار خواهد شد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ وین در پنجشنبه و جمعه هفته جاری میزبان سران کشورهای عضو اوپک و اوپک پلاس خواد بود. قرار است در یکصد و هفتاد و هفتمین نشست این گروه بزرگ نفتی، بر سر تداوم کاهش تولید نفت تصمیم گیری شود.

خبرها حاکی از آن است که اعضای اوپک پلاس درحال مذاکره بر سر کاهش هرچه بیشتر تولید نفت کنونی به میزان حداقل ۴۰۰ هزار بشکه در روز تا ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ هستند.

چراکه به اعتقاد تحلیلگران، شرایط کنونی حکایت از آن دارد که اگر میزان تولید اوپک کاهش نیابد، بازار جهانی نفت در سال ۲۰۲۰ ، بازاری کاملا اشباع خواهد بود.

این درحالی است که مطابق با گزارش جدید اوپک از امار تولید کشورهای عضو این گروه، بطور متوسط ۱۴ کشور عضو اوپک در ماه نوامبر میلادی ۲۹ میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه در روز تولید کردند درحالی که این میزان تولید در مقایسه با ماه پیش از آن(اکتبر) ۱۱۰ هزار بشکه کمتر است.

گفتنی است از جمله دلایل عمده کاهش تولید نفت اوپک، انجام تعمیرات در تاسیسات نفتی آنگولا و و آرامکو عربستان سعودی اعلام شده است.

همچنین طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا متحد در سال ۲۰۱۹ ، از مجموع تولید روزانه ۸۰میلیون و ۶۲۲ هزار بشکه نفت در ۹۷کشور جهان، ۳۶میلیون و ۱۶۴هزار و ۸۰۶ میلیون بشکه در روز متعلق به کشورهای عضو اوپک است که از این رقم ۶میلیون و ۸۶۷هزار بشکه را اعضای حوزه آفریقای سازمان کشورهای صادرکننده نفت به خود اختصاص می دهند.

اما از نکات جالب توجه این دوره از نشست اوپک، حضور وزیر جدید انرژی عربستان، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان است. به نظر می رسد در این دوره عربستان با تهدید جدی تری نسبت به سایر دوره ها حاضر شود، چراکه شاهزاده سعودی مصمم به کنترل قیمت نفت بوده و در صورت عدم پایبندی سایر اعضا، تهدید افزایش تولید را عملی خواهد کرد.

از سوی دیگر اما روسیه باوجود ظاهر متمایل به کاهش تولید، اما در پشت پرده چندان به این توافق پایبند نبوده و شرکت نفتی روسیه پیشتاز افزایش تولید باشند چراکه معتقدند کاهش تولید تنها به سایر رقبای تولیدکننده نفت فرصت افزایش سهم از بازار خواهد داد.

ولی مهم ترین عامل بنیادی که 18 ماه است تمام تحرکات تولیدکنندگان نفتی را تحت تاثیر قرار داد، افت تقاضای جهانی نفت در پی بروز نشانه ای اقتصادی جنگ تجاری است. اغلب تحلیلگران بازار کامودیتی بر این باورند که حجم عظیم آثار اقتصادی این جنگ در سال آیندی میلادی خودنمایی خواهد کرد. از این رو سران اوپک برای کنترل بیشتر قیمت ها راهی جز کاهش عرضه ندارند اما در آن سوی بازار، تولیدکنندگان حریصی همچون آمریکا و روسیه وجود دارند که تمایلی به کاهش سهم از بازار فروش نفت نداشته و با تمام قدرت در حال یافتن بازارهای جدید تقاضا برای طلای سیاه هستند.