۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

اختصاص یک‌میلیارد سهم آرامکو برای سعودی‌تبارها/ رویای شکستن رکورد علی‌بابا

۱۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۵۲
کد خبر: 393441
اختصاص یک‌میلیارد سهم آرامکو برای سعودی‌تبارها/ رویای شکستن رکورد علی‌بابا

پس از چراغ سبز بورس عربستان مبنی بر ثبت عرضه اولیه سهام آرامکو در این بازار، شب گذشته دفترچه راهنمای سرمایه گذاران که شامل بخشی از اطلاعات مالی این شرکت است در دسترس قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ بعد از گذشت یک هفته از آغاز رسمی فرآیند عرضه عمومی سهام شرکت دولتی آرامکو، شب گذشته دفترچه ای شامل اطلاعات مورد نیاز سرمایه گذاران در خصوص این شرکت منتشر شد. هرچند که به اذعان مدیریت بورس عربستان همچنان اطلاعات این دفترچه کامل نبوده و اطلاعاتی همچون قیمت تخمین زده شده و درصد کلی که قرار به فروش گذاشته شود، مشخص نیست.

اما اطلاعاتی همچون برآورد تقاضای محصولات شرکت، ذخایر نفتی این شرکت، ظرفیت پالایشی و همچنین برآوردی از درآمدها در ازای رشد قیمت نفت در این دفترچه در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفته است.

مالکان آرامکو بر این باورند که اگر عرضه اولیه سهام این شرکت در بورس نیویورک طبق پیش بینی ها انجام شود، به راحتی رکورد عرضه قبلی که مربوط به سهام علی بابا به ارزش 25 میلیارد دلار در بورس نیویورک را بشکند.

از سوی دیگر اما طبق روال عرضه اولیه ها در بازار سرمایه، می بایست فروشنده برای انجام فرآیند کشف قیمت اولیه، 10 درصد از میزان کل سهام قابل واگذاری را عرضه کند. از این رو مالکان آرامکو درصدد هستند تا 0.5 درصد از کل سهام این شرکت را در بورس عربستان به فروش برسانند.

گفتنی است فرآیند بوک بیلدینگ (کشف قیمت) سهام آرامکو از تاریخ 17 نوامبر آغاز شده و تا تاریخ 28 نوامبر ادامه خواهد یافت.

همچنین در این دفترچه راهنما ۶۵۸ صفحه ای ذکر شده که سرمایه گذارانی که در این عرضه اولیه شرکت کرده و سهام آرامکو را برای مدت شش ماه نگه دارند از 100 سهام جایزه برخوردار خواهند شد.

قابل ذکر است آرامکو در نیمه اول سال جاری میلادی به عنوان بزرگترین شرکت یکپارچه نفت و گاز دنیا با ظرفیت تولید بیش از 13.6 میلیون بشکه در روز نفت و میعانات گازی بوده که درآمد این شرکت در شش ماه ابتدایی سال 2019 بالغ بر 163 میلیارد دلار گزارش شده که از این میزان، درآمد خالص قابل تخصیص به سهام برابر با 46.8 میلیارد دلار است که این کاهش شدید درآمد خالص یکی از نکات نگران کننده سرمایه گذاران خواهد بود. چراکه کل درآمد خالص شرکت در سال گذشته بالغ بر 111 میلیارد دلار بوده که پیش بینی می شود با تداوم روند کاهش قیمت نفت، درآمد خالص سال جاری این شرکت در حدود 90 میلیارد دلار باشد. این در حالی است که مالکان آرامکو نوید تقسیم سود 75 میلیارد دلاری برای سهامداران این شرکت در پایان سال مالی 2019 را داده اند.