۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پرش سه‌دلاری نفت تا سقف ماهانه/ چراغ سبز تقاضای نفت روشن شد

۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۴۶
کد خبر: 391629
پرش سه‌دلاری نفت تا سقف ماهانه/ چراغ سبز تقاضای نفت روشن شد

قیمت انواع نفت خام به دلایل بنیادی از قبیل افزایش شاخص بهبود تولید در چین، رشد شاخص اشتغال در آمریکا و احتمال تمدید کاهش تولید اوپک برای شش ماه دیگر، با رشد ۳ درصدی در حوالی سقف ماهانه متوقف شد.

به گزارش اقتصادآنلاین ، در آخرین معاملات روز گذشته نفت در بازارهای جهانی، تمام‌ شاخص‌ها تحت تاثیر انتشار اخبار مثبتی از سمت عرضه و تقاضا بطور چشمگیری تقویت شدند.

در این میان هر بشکه نفت برنت با رشد ۳.۴۷ درصدی به محدوده سقف ماهانه خود نزدیک شده و در قیمت ۶۱ دلار و ۶۹ سنت به کار خود پایان داد.

همچنین هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز با جهش ۳.۷۳ درصدی به رقم ۵۶ دلار و ۲۰ سنت رسید که اندکی پایین‌هر از سقف ماهانه این شاخص نفتی بود.

گفتنی است در میان عوامل افزاینده قیمت نفت، رشد شاخص PMI چین که نشان دهنده بهبود تولید در حوزه بنگاه‌های متوسط و کوچک است بیشترین تاثیر را داشته است. این عدد در ماه اکتبر برابر با ۵۱.۷ بود که بالاتر پیش‌بینی‌ها گزارش شد.

از سوی دیگر شاخص اشتغال آمریکا در ماه اکتبر نشان از اشتغالزایی ۱۲۸ هزار نفری داشته که بیش از انتظار ۸۹ هزار نفر اقتصاددانان بوده و باعث اوج گیری شاخص های بورس آمریکا شامل S&P و نزدک شده است. البته کاهش ارزش دلار به دلیل افت ۰/۲۵ درصدی نرخ بهره در آمریکا نیز در رشد قیمت نفت بی‌تاثیر نبوده است.

در حوزه عرضه نیز اخبار مساعدی منتشر شد که مهم‌ترین آن‌ها کاهش دکل‌های نفتی آمریکا و توافق احتمالی اوپک بود. به گزارش بیکر هیوز تعداد حلقه چاه نفت آمریکا در هفته گذشته با کاهش ۵ حلقه ای به ۶۹۱رسیده که کمترین سطح ۳۱ماه اخیر است و می تواند روند شتابان تولید نفت آمریکا را متوقف کند.

همچنین تحلیل‌گران بر این باورند که اوپک توافق محدودیت عرضه نفت را در ماه دسامبر برای شش ماه دیگر تمدید خواهد کرد.

14

15