۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد اقتصادی بدون نفت در نه ماه سال گذشته به ۲.۹درصد رسید / صادرات نفتی بیش از ۳۷درصد کاهش یافت

۱۷ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۵۱
کد خبر: 534196
رشد اقتصادی بدون نفت در نه ماه سال گذشته به ۲.۹درصد رسید / صادرات نفتی بیش از ۳۷درصد کاهش یافت

صادرانت نفتی کشور در نه ماهه نخست سال گذشته برابر با ۱۴ میلیارد و ۶۱۴ میلیون دلار بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، براساس گزارش نماگرهای اقتصادی سه ماهه سوم سال ۱۳۹۹ بانک مرکزی، در حالی رشد اقتصادی بدون نفت در سه ماه سوم سال گذشته به ۲.۹ درصد رسید که این میزان در مدت مشابه سال ۱۳۹۸ برابر با ۳.۸ درصد بود. همچنین رشد اقتصادی با احتساب بخش نفت برابر با ۳.۹ درصد گزارش شده‌است که این میزان در مدت مشابه سال ۱۳۹۸ برابر با ۱.۷ درصد بود.

بیش‌ترین رشد اقتصادی در فصل سوم سال گذشته مربوط به بخش نفت با ۹.۷ درصد بود؛ این در حالی است که این بخش در فصل پاییز سال ۹۸ با رشد منفی ۱۰.۱ درصدی مواجه بود.  کم‌ترین رشد نیز با ۰.۱ درصد مربوط به بخش خدمات بود.

 هزینه‌های مصرفی خصوصی و دولتی نیز در فصل سوم سال گذشته به ترتیب برابر با رشد ۰.۱ و ۳.۷- درصدی روبرو بودند.

صادرانت نفتی کشور نیز در نه ماهه نخست سال گذشته برابر با ۱۴ میلیارد و ۶۱۴ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۸، بیش از ۳۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. صادرات غیرنفتی نیز در سه فصل نخست سال گذشته برابر با ۱۹ میلیارد و ۵۹۷ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۸، کاهش ۱۵.۵ درصدی را تجربه کرده‌است.

 پایه پولی در پایان آذر سال گذشته به ۴۰۷.۵۴ هزار میلیارد تومان رسیده که حاکی از افزایش ۲۹.۷ درصدی نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۸ است.

 نقدینگی نیز در پایان آخرین ماه فصل پاییز سال گذشته با رشد ۳۸.۴ درصدی به بیش از ۳۱۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده‌است  بدهی خارجی کشور نیز در نه ماه ابتدایی سال گذشته به ۹ میلیارد و ۳۴۸ میلیون دلار رسید که حاکی از  افزایش ۳.۲ درصدی است.

بر اساس این گزارش تولید برق در نیروگاه‌های کشور در پاییز سال گذشته با کاهش ۳۰.۸ درصدی مواجه بوده‌است. همچنین بر اساس گزارش بانک مرکزی تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده شهر تهران در فصل پاییز سال گذشته ۲۷.۱ کاهش یافته‌است. این در حالی است که این میزان برای کل مناطق شهری با افزایش ۱۳.۴ درصدی همراه بوده‌است.