۰ نفر

بر اساس آمارهای وزارت صمت؛

قیمت گوشت و مرغ ۳برابر شد/ قیمت کدام کالاهای اساسی کاهش پیدا کرد؟

۱ فروردین ۱۴۰۰، ۹:۵۸
کد خبر: 515047
قیمت گوشت و مرغ  ۳برابر شد/ قیمت کدام کالاهای اساسی کاهش پیدا کرد؟

آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که از بین انواع برنج، ‌گوشت و شکر که وضعیت قیمت آن‌ها در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ منتشر شده، قیمت تمام کالاها بین ۳۵ تا ۱۲۲.۵ درصد نسبت به بهمن سال ۱۳۹۸ افزایش داشته و قیمت همین کالاها نسبت به بهمن سال ۱۳۹۶ بین ۲.۵ تا ۴.۵ برابر شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس این آمار بیشترین افزایش قیمت در دی ماه ۱۳۹۹  مربوط به برنج پاکستانی باسماتی بوده که قیمت آن با ۱۲۲.۵ درصد افزایش از ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان در بهمن سال ۱۳۹۸  به ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان در ماه مشابه سال جاری رسیده است.

البته قیمت برنج تایلندی، طارم اعلا و داخلی هاشمی درجه یک نیز در این مدت به ترتیب ۱۱۶.۷، ۴۷.۱ و ۴۴.۳ درصد افزایش داشته و در بهمن ۱۳۹۹  به حدود ۱۶ هزار تومان، ۳۳ هزار و ۸۰۰ تومان و ۳۳ هزار تومان رسیده است.

قیمت گوشت مرغ هم با ۷۷.۱ درصد افزایش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در بهمن سال ۱۳۹۸ به حدود ۲۲ هزار و ۱۰۰ تومان در بهمن سال۱۳۹۹ رسیده است.

اواخر مهر ماه سال گذشته کارگروه تنظیم بازار استان تهران قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم را ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تصویب کرد، اما از اوایل آذر ماه  ۱۳۹۹ قیمت هر کیلو مرغ گرم در خرده فروشی‌های سطح شهر تهران به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید و در نهایت با عرضه مرغ تنظیم بازاری از اوایل دی ماه قیمت مرغ در خرده فروشی های سطح شهر تهران به  ۲۰ هزار و ۴۰۰ تا ۲۱ هزار تومان رسید. اما اخیرا دوباره بخاطر مشکلاتی که در توزیع این محصول ایجاد قیمت هر کیلو مرغ از ۳۰ هزار تومان هم گذشته است.

قیمت شکر سفید و شکر ۹۰۰ گرمی نیز در بهمن سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۶۸.۸ و ۶۸.۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است؛  به‌طوری‌که قیمت هر کیلوگرم شکر سفید و هر بسته ۹۰۰ گرمی شکر در بهمن ۱۳۹۹ به حدود ۹۵۰۰ تومان رسیده است.

در این میان کمترین افزایش قیمت مربوط به گوشت گوساله و گوسفندی است که قیمت هر کیلو از این دو محصول با ۴۰.۴ و ۳۵ درصدافزایش قیمت در بهمن ۱۳۹۹  به حدود ۱۰۲ هرار تومان و ۱۱۶ هزار تومان رسیده است. قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی و گوساله در ماه مشابه سال ۱۳۹۸ حدود ۷۳ هزار تومان و ۸۶ هزار تومان بوده است.   

بررسی قیمت این اقلام اساسی طی یک ماه نیز نشان می‌دهد قیمت همه اقلام یاد شده به جز برنج پاکستانی با کاهش ۰.۲ درصدی، تایلندی با کاهش ۹.۱ درصدی و هاشمی با کاهش ۰.۲ درصدی در بهمن ۱۳۹۹  نسبت به ماه قبل از آن افزایش یافته و میزان افزایش قیمت‌ها طی یک ماه هم بین ۰.۴ درصد (برنج طارم) تا ۱۰.۵ درصد (شکر بسته بندی) بوده است.

قیمت گوشت و مرغ طی ۴ سال ۳ برابر شد 

با توجه به اینکه امسال آخرین سال استقرار دولت دوازدهم است، بررسی قیمت کالاهای اساسی نسبت به اولین سال دولت یعنی سال ۱۳۹۶ خالی از لطف نیست. بر این اساس مقایسه آمارها نشان می ‌دهد که قیمت هر کیلو برنج پاکستانی، تایلندی و طارم در بهمن ماه ۱۳۹۹ نسبت به ماه مشابه در سال ۱۳۹۶ به ترتیب ۳.۵، ۴.۵ و ۲.۵ برابر شده است. قیمت سه نوع برنج یاد شده در بهمن ماه چهار سال پیش به ترتیب ۳۰۰۰، ۳۵۰۰ و ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است. 

قیمت شکر سفید و بسته بندی نیز که در بهمن ماه اولین سال استقرار دولت دوازدهم نزدیک به ۳۴۰۰ تومان بوده بیش از ۲.۵ برابر شده است. 

قیمت هر کیلو گوشت گوساله و گوسفندی هم در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ به ترتیب ۳۷ و ۳۹ هزار تومان بوده که بر اساس آمارها در بهمن ماه سال گذشته نسبت به چهار سال پیش نزدیک به سه برابر شده است. 

همچنین وضعیت مشابهی در بازار گوشت مرغ حاکم است. به طوری که قیمت هر کیلو گوشت مرغ هم طی چهار سال نزدیک به سه برابر شده و از ۷۶۰۰ تومان در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ به ۲۲ هزار تومان در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ رسیده است.