۰ نفر

در گزارش مرکز آمار منتشر شد؛

کردستان رکورددار بیش‌ترین تورم نقطه‌به‌نقطه/ هزینه خانوار روستایی بیش از ۵۳درصد افزایش یافت

۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۵۹
کد خبر: 508335
کردستان رکورددار بیش‌ترین تورم نقطه‌به‌نقطه/ هزینه خانوار روستایی بیش از ۵۳درصد افزایش یافت

باتوجه به گزارش مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور به ۴۸.۲درصد رسیده است که بیشترین تورم مربوط به کردستان و کمترین آن نیز مربوط به قم است. همچنین طی یکسال گذشته هزینه خانوار روستایی نسبت به خانوار شهری بیش‌تر افزایش یافته‌است.

به گزارش اقتصادآنلاین، شاخص قیمت مصرف‌کننده بهمن ماه ۹۹ به تفکیک استان توسط مرکز آمار منتشر شد. براساس این گزارش، تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر با ۲.۵ درصد بوده‌است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان چهارمحال و بختیاری با ٣.٨درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌های خراسان جنوبی و گیلان با ١,٧درصد است.

همچنین تورم نقطه‌ای برای کل کشور در بهمن برابر با ۴۸.۲ گزارش شده‌است؛ به بیان دیگر هزینه خانوارهای کشور به طور میانگین نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۴۸.۲ درصد افزایش یافته است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کردستان (٥٨.٣درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم  (٤٣.٤درصد) است.

3

 نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه نیز برای خانوارهای کشور به عدد ٣٤.٢ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان (٣٧.٨درصد) و کمترین آن مربوط به استان مرکزی (٣٠.٩درصد) است.

6

خانوارهای شهری

تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٢.٤درصد بوده‌است. در این ماه بیشترین تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان چهارمحال و بختیاری با ٣.٦ درصد و کمترین تورم ماهانه مربوط به استان خراسان جنوبی و کرمانشاه با ١.٤درصد بوده است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ٤٧.٢ درصد است. بیشترین تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان کردستان (٥٧.٩درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٤٣.٢درصد) است. تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای شهری به عدد ٣٤.١ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان  (٣٧.٥درصد) و  کمترین آن  مربوط به  استان‌های آذربایجان غربی و مازندران (٣٠.٥ درصد) است.

7

خانوارهای روستایی

در ادامه این گزارش آمده است که در بهمن ماه ۱۳۹۹ عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی به ۳۱۱.۲رسید که نسبت به ماه قبل ۳,۳درصد افزایش داشته است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان گلستان با ۴.۶ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌های اصفهان و همدان با ۲.۱درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای روستایی ۵۳.۶ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان همدان (۶۲.۹درصد) و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان (۴۲.۸درصد) است.

همچنین نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه ۱۳۹۹ برای خانوارهای روستایی به عدد ۳۵ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان همدان (۴۰.۶درصد) و کمترین آن مربوط به استان خوزستان (۳۰.۷درصد) است.

8