۰ نفر

رییس کل بانک مرکزی تشریح کرد؛

چگونگی رفع مشکل خرید واکسن کرونا/ هزینه ۱۶.۸میلیون دوز واکسن به حساب سازمان بهداشت جهانی حواله شد

۴ دی ۱۳۹۹، ۲۱:۵۴
کد خبر: 492599
چگونگی رفع مشکل خرید واکسن کرونا/ هزینه ۱۶.۸میلیون دوز واکسن به حساب سازمان بهداشت جهانی حواله شد

عبدالناصر همتی، به چگونگی رفع مشکل خرید واکسن کرونا اشاره کرد و افزود: برای خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا، ۲۰۰ میلیون یورو تخصیص یافت.

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل ایرنا،   «عبدالناصر همتی» پنجشنبه شب در برنامه خبر شبکه یک سیما افزود: تمام تلاش ما این است که بتوانیم با دور زدن تحریم های ظالمانه امریکا دارو و تجهیزات پزشکی خریداری کنیم و در سال جاری نیز تاکنون ۲.۷ میلیارد دلار برای خرید تجهیزات پزشکی و دارو تخصیص یافته است.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از زحمات کادر درمانی کشور برای مقابله با کرونا تشکر کرد و افزود: امروز با همکاری وزارت بهداشت و درمان موفق شدیم منابع مالی مورد نیاز برای واردات 16.8 میلیون دوز واکسن کرونا را به حساب کارگزار  سازمان بهداشت جهانی حواله کنیم.

همتی با بیان اینکه با اخذ مجوز سازمان بهداشت جهانی از اوفک، امروز توانستیم این منابع مالی را از طریق کشور کره جنوبی حواله کنیم، گفت: پس از 10 روز تلاش در نهایت معادل 180 میلیون یورو از طریق یک بانک امریکایی و کره ای به یک بانک در سوئیس ارسال کردیم.

رئیس کل بانک مرکزی اظهارداشت: ما قبلا تجربه این را داشتیم که بانک های امریکایی طبق احکام صادره پول ما را بلوکه می کنند به طوری که پیش از این  2 میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی را به صورت غیر قانونی برداشت کرده اند.

 همتی یادآورشد: ما توانستیم این حواله را از طریق سه بانک در ترکیه، اروپا و یک شعبه بانک ایرانی با اخذ مجوز از اوفک ارسال کنیم، چون پیش از این امریکایی ها برای حواله پول همواره برای ما مشکلات زیادی به وجود آورده اند و مواظب بودیم که امریکایی ها این دفعه نیز به این منابع مالی ما دست اندازی نکنند.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: امریکایی ها غیر قانونی نفت، پتروشیمی، فولاد و پول های بانک مرکزی را تحریم کرده اند و هم اکنون ایران 7 میلیارد دلار در کشور کره جنوبی سپرده دارد که طرف کره ای به جای پرداخت سود به این سپرده ها، هزینه نگهدار ی آن را نیز از ما می گیرد.

وی با اشاره به مذاکرات وزارت بهداشت با چینی ها برای خرید واکسن کرونا، اظهارداشت: هر وقت با چین توافق شد، بانک مرکزی پول مورد نیاز آن را برای خرید واکسن از چینی ها تامین خواهد کرد.

همتی با بیان اینکه بانک مرکزی لحظه ای برای خرید واکسن کرونا غفلت نکرده است، گفت: تکیه ما تولید واکسن در داخل است و به همکاران خود اعلام کرده ایم، اولویت اول ما در بانک تامین منابع مالی برای خرید دستگاه ها مورد نیاز برای تولید واکسن کرونا در داخل است و همزمان با این اقدام خرید واکسن مورد نیاز از شرکت های خارجی پیگیری می کنیم.

 پیشتر علی ربیعی سخنگوی دولت در حساب توییتری خود از صادر شدن مجوز خرید واکسن کرونا خبر داد و نوشت: بالاخره پیگیری دولت، به خصوص تلاش  بی‌وقفه بانک مرکزی به ثمر نشست و یک بامداد پنجشنبه، مجوز انتقال پول برای خرید واکسن کرونا از طریق یک بانک صادر شد.

وی یادآور شد: در این مرحله دویست میلیون یورو اختصاص یافته و بانک مرکزی به هر میزان که لازم باشد، منابع ارزی برای خرید واکسن کرونا تامین می‌کند.