۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

ارزش اوراق بدهی فروش‌رفته به ۵۹هزار و ۲۹۵میلیارد تومان رسید/ مشارکت حداقلی بانک‌ها در خرید اوراق بدهی دولتی

۱۶ شهریور ۱۳۹۹، ۸:۰۲
کد خبر: 464849
 ارزش اوراق بدهی فروش‌رفته به ۵۹هزار و ۲۹۵میلیارد تومان رسید/ مشارکت حداقلی بانک‌ها در خرید اوراق بدهی دولتی

چهاردهمین مرحله از حراج‌های هفتگی اوراق بدهی دولتی با فروش 2 هزار و 310 میلیارد تومان از این اوراق به پایان رسید. نکته جالب توجه و البته هشداردهنده در این مرحله سقوط مشارکت بانک‌ها در حراج‌های هفتگی به کم‌ترین میزان خود بود؛ به‌گونه‌ای که در این مرحله تنها 8.3 درصد از اوراق فروخته شده توسط بانک‌ها خریداری شد.

اقتصاد آنلاین-علی کریمی؛ سیزدهمین مرحله از حراج‌های هفتگی اوراق بدهی دولتی در 4 شهریور برگزار شد. در این مرحله 35 درصد از 5 هزار و 120 میلیارد تومان اوراق بدهی عرضه شده به ارزش یک هزار و 840 میلیارد تومان به فروش رسید که هیچ اوراق بدهی از سوی نهادهای مالی خریداری نشد. در حقیقت با وجود آنکه یک هزار و 20 میلیارد تومان سفارش خرید از سوی چهار بانک در این مرحله ثبت شده‌بود، اما وزارت اقتصاد با هیچ از یک از سفارشات ثبت شده موافقت نکرد و تمام اوراق فروش رفته از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی خریداری شد.

عدم موافقت فروش اوراق به بانک‌ها در این مرحله احتمالاً ناشی از قیمت پایین سفارشات بوده‌است. این موضوع هشداری است که نرخ مد نظر وزارت اقتصاد برای اوراق بدهی با شرایط جاری کلان اقتصادی همخوانی ندارد و بانک‌ها در صورتی که ملزم به خرید این اوراق نباشند، تمایلی برای حضور در بازار اولیه بدهی ندارند. این موضوع بارها از سوی اقتصاد آنلاین تذکر داده شده‌بود که ادامه موفق سیاست فروش اوراق بدهی منوط به تغییر قوانین موجود از سوی وزارت اقتصاد و بانک‌مرکزی است. (مشروح این گزارش را در اینجا بخوانید)

چهاردهمین مرحله از حراج‌های هفتگی اوراق بدهی دولتی نیز در 12 شهریور ماه برگزار شد. طبق اعلام بانک مرکزی در این هفته 8 هزار و 200 میلیارد تومان اوراق عرضه شد که از این میزان 5 هزار میلیارد تومان مربوط به اوراق تازه منتشر شده و 3 هزار و 200 میلیارد تومان آن مربوط به اوراق فروش نرفته مراحل گذشته بود. جدول زیر اطلاعات اوراق عرضه‌شده هفته گذشته را نشان می‌دهد:

جدول 1

 

بر اساس اعلام بانک مرکزی، ارزش کل اوراق فروش‌رفته مرحله چهاردهم برابر با 2 هزار و 310 میلیارد تومان بوده‌است؛ بنابراین در این مرحله 28.2 درصد کل اوراق عرضه‌شده به فروش رسیده‌است. در مرحله چهاردهم تنها 8.3 درصد از کل اوراق فروش رفته به ارزش 190 میلیارد تومان توسط نهادهای مالی (بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری) خریداری شد. بنابراین، پس از مرحله سیزدهم که وزارت اقتصاد با هیچ یک از سفارشات ثبت شده از سوی بانک‌ها موافقت نکرد، کم‌ترین مشارکت بانک‎‌ها در حراج‌های هفتگی ثبت شد. در این مرحله 91.8 درصد از اوراق‌ بدهی فروش‌رفته به ارزش 2 هزار و 120 میلیارد تومان توسط سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی خریداری شد. نمودار زیر میزان اوراق بدهی دولتی عرضه‌شده و فروش‌رفته در چهاردهمین حراج هفتگی اوراق بدهی دولتی را نشان می‌‌دهد:

1

همانگونه که مشخص است در این مرحله از حراج اوراق بدهی دولتی همانند ‌هفته‌های گذشته، سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی نسبت به نهادهای مالی مشارکت پررنگی‌ داشته‌اند. همچنین در ادامه روند کاهشی هفته‌های گذشته، استقبال نهادهای مالی از اوراق بدهی دولتی در این هفته نیز کاهش یافت و به کم‌ترین میزان خود طی چهارده مرحله حراج برگزار شده رسید.

این هفته تنها 2 بانک در حراج اوراق بدهی شرکت ‌کردند که موجب شد کم‌ترین میزان مشارکت بانک‌ها طی حراج‌های برگزار شده ثبت شود. علاوه بر این، ارزش سفارشات ثبت شده از سوی نهادهای مالی مشارکت‌کننده در این هفته تنها برابر با 440 میلیارد تومان بود که 5 درصد ارزش کل اوراق عرضه شده را شامل می‌شود. رقم نگران‌کننده‌ای که حاکی از کم‌ترین میزان سفارش‌گذاری از سوی نهادهای مالی نسبت به ارزش کل اوراق عرضه شده‌است. نمودار زیر نسبت ارزش سفارشات ثبت شده از سوی نهادهای مالی به ارزش کل اوراق عرضه شده را به تفکیک مراحل حراج‌های هفتگی نشان می‌دهد:

2

 

همانگونه که مشخص است در این مرحله ارزش سفارشات ارسال‌شده از سوی نهادهای مالی به کم‌ترین میزان خود طی حراج‌های برگزارشده رسیده‌است. طی هفته‌های گذشته این هشدار از سوی اقتصاد آنلاین داده‌ شده‌بود که ادامه روند موجود می‌تواند شرایط را برای ادامه این سیاست با مشکلاتی همراه ‌کند. به‌ویژه آنکه بازار بدهی در کشور از عمق بالایی برخوردار نیست و کاهش استقبال نهادهای مالی در این مرحله بسیار نگران‌کننده است.

به طور کلی طی چهارده مرحله حراج صورت گرفته، 67 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولت در قالب 18 اوراق با سررسیدهای مختلف از سوی خزانه‌داری عرضه شده‌است که 59 هزار و 295 میلیارد تومان آن به فروش رسیده‌است. نمودار زیر میزان عرضه اوراق بدهی دولتی و همچنین میزان فروش موافقت‌ شده (برنده) در حراج را به تفکیک مراحل انجام شده نشان می‌دهد:

3

با اعلام بانک مرکزی، پانزدهمین مرحله از حراج‌های هفتگی اوراق بدهی دولتی، در 18 شهریور با عرضه 5 هزار و 950 میلیارد تومان اوراق بدهی در قالب چهار نماد ادامه می‌یابد که تمامی نمادهای عرضه شده در این حراج مربوط به اوراق فروش نرفته مراحل گذشته می‌باشد. جدول زیر مشخصات اوراق بدهی دولتی که در هفته جاری عرضه خواهد شد را نشان می‌دهد:

جدول 2