۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌‏دهد؛

جهش تورم ماهانه به بالاترین رقم از ابتدای۹۸/ گوشت قرمز و مرغ در صدر گرانی‌های یک ماه اخیر

۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۴۷
کد خبر: 454554
جهش تورم ماهانه به بالاترین رقم از ابتدای۹۸/ گوشت قرمز و مرغ در صدر گرانی‌های یک ماه اخیر

آمار منتشر شده شاخص قیمت مصرف‏‌کننده حاکی از افزایش تورم ماهانه در تیر به 6.4درصد می‌‏باشد که بالاترین تورم ماهانه ثبت شده از ابتدای سال1398 می‏باشد. از میان گروه‏‌های کالایی، گوشت قرمز و مرغ با 11.98درصد بیش‏ترین تورم ماهانه را به ثبت رسانده‌است. موضوعی که با توجه به مسائل مربوط به نرخ نهاده‌‏های دامی و کمبود آن در بازار، دور از انتظار نبود. باید توجه داشت که افزایش قیمت مواد غذایی، بیش‏ترین آسیب را به گروه‏‌های پایین درآمدی می‏‌زند و نتیجه‌‏ای جز کوچک‏ شدن بیش ‏از پیش سبد غذایی خانوارها به همراه نخواهد داشت.

اقتصاد آنلاین - علی کریمی؛ بر اساس اعلام مرکز آمار، تورم ماهانه در تیرماه با جهشی 4.4 واحد درصدی نسبت به ماه گذشته به 6.4 درصد افزایش یافته‌است. این در حالی است که تورم ماهانه در خرداد به 2 درصد کاهش یافته بود. همچنین تورم ماهانه ثبت شده در تیر ماه امسال، با اختلاف قابل توجهی، بالاترین تورم ماهانه از ابتدای سال 1398 می‌باشد. با جهش تورم ماهانه در تیر ماه، تورم نقطه به نقطه (افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال گذشته) در این ماه به  26.58 درصد افزایش یافت. تورم نقطه به نقطه در خرداد ماه برابر با 22.5 درصد بود که حاکی از افزایش بیش از 4 واحد درصدی در تیر ماه است. نمودار زیر روند تورم ماهانه و نقطه به نقطه را از ابتدای سال 1398 نشان می‌دهد.

امار 1

همان‌گونه که مشخص است با افزایش تورم ماهانه طی چند ماه اخیر، تورم نقطه به نقطه از فروردین امسال روند صعودی به خود گرفته‌است. این در حالی است که از ابتدای سال 98، پس از جهش تورمی سال 97، روند تورم نقطه به نقطه نزولی بوده‌است.

در این زمینه بخوانید

تورم تیرماه ٢٦,٤درصد شد

از میان گروه‌های کالایی، گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن، بیش‌ترین تورم ماهانه را با 11.98 درصد در تیر ماه ثبت کرده‌است. این در حالی است که تورم ماهانه این گروه کالایی در خرداد ماه برابر با 4 درصد بود که حاکی از افزایش تقریباً 8 واحد درصدی تورم ماهانه این گروه کالایی است. همچنین قیمت این گروه کالایی نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشدی 11.69 درصد را نشان می‌دهد. نمودار زیر روند تورم ماهانه گوشت قرمز را نشان می‌دهد:

امار 1

پس از گروه کالایی گوشت قرمز، سفید و فرآوردهای آن، گروه کالایی شیر، پنیر و تخم مرغ با 11.43 درصد بیش‌ترین تورم ماهانه را ثبت کرده‌است. نکته قابل توجه در این گروه این است که تورم ماهانه ثبت شده در خرداد برابر با 0.81 بوده‌است که افزایش قابل توجه قیمت‌ها در این گروه کالایی را طی یک ماه اخیر نشان می‌دهد. همچنین تورم نقطه به نقطه گروه کالایی شیر، پنیر و تخم مرغ در خرداد ماه به 30.54 درصد افزایش یافته‌است. نمودار زیر روند تورم ماهانه گروه کالایی شیر، پنیر و تخم مرغ را از ابتدای سال 1398 نشان می‌دهد:

امار 1

همانگونه که مشخص است قیمت‌ها در تیر ماه امسال جهش قابل ملاحظه‌ای یافته‌است؛ که همین موضوع نگرانی‌ها از بابت شروع مجدد یک دوره تورمی مشابه آنچه در سال 1397 به وقوع پیوست را ایجادکرده‌است. نکته قابل توجه این است که مواد غذایی نه تنها بیش‌ترین تورم ماهانه را از میان گروه‌های کالایی مختلف به ثبت رسانده‌، بلکه طی 16 ماه گذشته تورم ثبت شده در تیر ماه، بیش‌ترین تورم این گروه‌ کالایی می‌باشد. موضوعی که با توجه به مسائل شکل گرفته در خصوص نرخ خوراک دامی و کمبود آن در بازار طی یک ماه گذشت، دور از انتظار نبود. باید توجه داشت که اهمیت و سهم بالای هزینه‌ای مواد غذایی در گروه‌های با درآمد پایین موجب می‌شود که دهک‌های پایین درآمدی بیش‌ترین آسیب را در این شرایط تورمی ‌بینند؛ چرا که 42 درصد سبد هزینه‌ای دهک‌های پایین درآمدی مربوط به این گروه کالایی می‌باشد.