۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

تسهیل تامین مالی و افزایش ارزش بازاری شرکت‌ها با وضع مالیات بر سود تقسیمی/ این مالیات تاثیر منفی بر روند بازار سهام ندارد

۲۷ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۲۱
کد خبر: 453251
تسهیل تامین مالی و افزایش ارزش بازاری شرکت‌ها با وضع مالیات بر سود تقسیمی/ این مالیات تاثیر منفی بر روند بازار سهام ندارد

یک کارشناس اقتصادی گفت: وضع مالیات بر سود تقسیمی شرکت‌ها می‌تواند تامین مالی را تسهیل کند و ارزش بازاری سهم شرکت‌ها در بازار سرمایه را افزایش دهد.

اقتصادآنلاینصبا نوبری؛ عبدالرضا ارسطو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه مالیات بر سود تقسیمی شرکت‌ها در بسیاری از کشورهایی که نظام مالیاتی توسعه یافته‌ای دارند وضع شده است، گفت: تجربه کشور آمریکا هم نشان می‌دهد که سودی که شرکت‌ها تقسیم می‌کنند یک مالیات مضاعف دارد که حدود 10 درصد است.

وی افزود: مهم‌ترین مزیت این مالیات این است که باعث می‌شود منابع درون شرکت‌ها باقی بماند و سرمایه‌گذاری و تامین‌مالی راحت‌تر انجام شود، همچنین هزینه تامین مالی هم کمتر خواهد بود.

این کارشناس ادامه داد: اگرشرکت‌ها بجای اینکه به دنبال استفاده از تسهیلات بروند سرمایه‌گذاری و تامین منابع را از محل سود خودشان انجام دهند، سرعت جذب این منابع هم بسیار بالاتر خواهد رفت.

به گفته ارسطو چون این شرکت‌ها سود بیشتری را صرف سرمایه‌گذاری می‌کنند، ارزش بازاری آنها در بازار بورس هم بیشتر خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا وضع این مالیات تاثیری بر رشد حبابی ارزش سهام شرکت‌ها در بازار بورس دارد یا خیر؟ گفت: اکثر کسانی که در بازار سرمایه مشغول معامله هستند برای کسب سود به دنبال سود تقسیمی پایان سال شرکت‌ها نیستند بلکه به دلیل نوسان‌گیری و ارزش خود سهم هست که امروز بورس با این استقبال مواجه شده است پس وضع این مالیات نمی‌تواند در ریزش یا ادامه روند فعلی بازار تاثیری داشته باشد.

این کارشناس در پایان خاطرنشان کرد: نرخ مالیات بر سود تقسیمی شرکت‌ها باید با توجه به ظرفیت نظام مالیاتی ما و اینکه هدف کسب درآمد برای دولت است یا افزایش انگیزه شرکت‌ها برای انباشت سود تعیین شود، اما این نرخ حتما باید بهینه باشد.