۰ نفر

رئیس سازمان برنامه و بودجه:

شبکه ریلی کشور گسترش پیدا می‌کند/ اختصاص 800میلیارد به آزادراه شهید سردار سلیمانی

۴ تیر ۱۳۹۹، ۲۰:۳۴
کد خبر: 448377
شبکه ریلی کشور گسترش پیدا می‌کند/ اختصاص 800میلیارد به آزادراه شهید سردار سلیمانی

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: با توجه به اجرای طرح‌های زیرساختی در کشور حداقل ۵۱۸کیلومتر در سال جاری به آزادراه‌های کشور اضافه می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمدباقر نوبخت شامگاه روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از آزادراه کنارگذر شرق اصفهان افزود: افزون بر این، شبکه ریلی کشور در قالب این طرح جامع گسترش پیدا کرده است.
وی با اشاره به ضرورت توسعه خطوط ریلی در  مثلث گردشگری اصفهان، شیراز و یزد، اظهارداشت: خط ریلی اصفهان شیراز پیش از این راه‌انداری شد و امکان راه‌اندازی خطوط ریلی از اصفهان به یزد وجود دارد و حلقه مفقوده‌ای برای اتصال خط ریلی شیراز به یزد وجود داشت که ظرف سال جاری انجام خواهد شد.
رییس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: سال جاری یک سال پر رخداد در حوزه افتتاح طرح‌های زیر ساختی خواهد بود که وزارت راه و شهرسازی آغاز کرده است و سازمان برنامه و بودجه پشتیبانی همه این طرح‌ها را به نمایندگی از دولت به عهده دارد.
وی با اشاره به بازدید از آزادراه شهید سردار سلیمانی شرق اصفهان، تصریح کرد: هدف از سفر به اصفهان بازدید از این آزادراه و پشتیبانی مالی از تکمیل این طرح است که حلقه تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب کشور خواهد بود و در اصفهان راه‌اندازی این آزاد راه می‌تواند ترافیک را از مسیر شمال به جنوب به این سمت منتقل کند.
نوبخت اضافه کرد: با توجه به اینکه امروز از شیراز تا ایزدخواست بازدید صورت گرفت، پیش بینی می‌شود این آزاد راه تا پایان امسال مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه قرار است دولت هزار میلیارد ریال برای این بخش از طرح پرداخت کند، افزود: تاکنون ۲۰۰ میلیارد ریال و قرار است طی روزهای آینده ۸۰۰ میلیارد ریال دیگر به طرح تزریق شود و لذا با حضور وزیر راه و شهرسازی آخرین بازدیدها صورت گرفت.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: بر اساس برآورد مسوولان، طرح طی ماه‌های آینده افتتاح خواهد شد و امیدواریم  وعده بعدی ما افتتاح طرح با حضور جمعی از مسوولان دست‌اندر کار طرح باشد.
نوبخت اظهارداشت: همچنین فردا ساخت ۲ هزار واحد روستایی ویژه افراد کم درآمد آغاز خواهد شد که کمتر از یک سال آماده خواهد شد و هفته‌های پیش نیز شاهد بهره‌برداری از پنج هزار واحد در خراسان جنوبی یا واحدهایی که در خاش بودیم.
وی ادامه داد: موافقت‌نامه ساخت ۲ هزار واحد روستایی فردا در شورای برنامه و توسعه استان توسط استاندار و رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به امضا خواهد رسید.
وی ادامه داد: همچنین ساخت یک هزار واحد مسکونی ویژه افراد زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) از روز جمعه در اصفهان آغاز می‌شود که ظرف مدت یک سال بهره برداری خواهد شد.
آزادراه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از کیلومتر ۳۰ آزادراه اصفهان- نطنز- کاشان شروع و به طول ۹۳ کیلومتر به سمت شرق ادامه می‌یابد. این کنارگذر جاده اصفهان اردستان را قطع و با عبور به سمت بزرگراه اصفهان- نایین در غرب و سپس منطقه باغ رضوان به سمت جنوب می‌رود، سپس با عبور از کنار شهر جدید بهارستان و گردنه لاشتر به بزرگراه (آزادراه) اصفهان- شیراز متصل می‌شود.
افتتاح این طرح ۵۰ کیلومتر فاصله استات‌های جنوبی کشور به جنوب راه کوتاه می‌کند.

تفاهم نامه تامین مالی، اجرا، بهره برداری و انتقال آزاد راه کنارگذر شرق اصفهان از سال ۹۴ بین وزارت راه و شهرسازی و صندوق بازنشستگی کشوری به امضا رسید.
این پروژه حدفاصل آزاد راه نطنز - اصفهان تا اتصال به بزرگراه اصفهان- نایین به طول ۶۳ کیلومتر است که بار حمل و نقل کریدور شمال جنوب را از مجاورت شهر اصفهان هدایت می‌کند.

عملیات اجرایی آزادراه کنار گذر شرق اصفهان که طی سالهای گذشته متوقف بوده با هدف کاهش زمان سفر و جلوگیری از تردد وسایل نقلیه سنگین و دود زا به درون محیط شهری اصفهان و کاهش آلودگی هوا و در پی آن با ایجاد سفری پاک با همکاری سازمان بازنشستگی کشوری وبا مشارکت بخش خصوصی اجرا شد.
آزادراه کنارگذرشرق اصفهان از آزاد راه نطنز – کاشان – اصفهان آغاز و به آزاد راه اصفهان – شیراز ختم می شود.

کنارگذر شرق اصفهان شریانی مهم برای ارتباط هر چه بهتر و سریع‌تر ترافیک جنوب به جاده‌های منتهی به مرکز و شمال کشور به شمار می‌آید.

قطعه اول آزادراه شرق اصفهان از آزادراه اصفهان- نطنز تا آزادراه اصفهان- اردستان به طول ۳۰ کیلومتر، قطعه دوم آن در ادامه تا جاده اصفهان- نایین به طول ۳۳ کیلومتر و قطعه سوم این کنارگذر از جوار باغ رضوان تا گردنه لاشتر پس از بهارستان، به طول ۳۰ کیلومتر است.

این طرح در کاهش آلاینده‌ها، تصادف‌ها و ترافیک بسیار موثر خواهد بود و با توجه به اینکه روزانه ۶۰۰ هزار تردد خودرویی در جاده‌های اصلی کلانشهر اصفهان انجام می‌شود، برآورد تردد روزانه ۸۰ هزار وسیله نقلیه از این مسیر، نقشی مهم و گره‌گشا خواهد داشت.

۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در استان اصفهان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی، به عنوان چهارراهی ترانزیتی رتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.