۰ نفر

صباغیان نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس یازدهم

برای مقابله با انحصار و رانت اقتصاد باید رقابتی شود/ اقتصاد رقابتی کلید مصون ماندن از تکانه‌های خارجی

۲۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۴۶
کد خبر: 446540
برای مقابله با انحصار و رانت اقتصاد باید رقابتی شود/ اقتصاد رقابتی کلید مصون ماندن از تکانه‌های خارجی

محمد رضا صباغیان نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس یازدهم معتقد است برای کاهش رویکردهای انحصارگرایانه در اقتصاد و تحقق جهش تولید، باید تلاش کنیم تا بستر لازم برای رقابتی کردن اقتصاد را برای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان فراهم کنیم. ضرورتی که از منظر این نماینده در صورت تحقق نه تنها جریان سیال اقتصاد کشور را به سمت پیشرفت سوق می دهد بلکه زمینه سوءاستفاده و رانت جویی در اقتصاد را نیز تا حد زیادی مسدود می کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، صباغیان در جریان گفتگو با خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین با اشاره به اهمیت اصل رقابتی کردن اقتصاد می گوید: در سالی که اساسا به نام جهش تولید نامگذاری شده، یکی از رکن های لازم برای قوی تر کردن اقتصاد در برابر تکانه های داخلی و خارجی رقابتی کردن کردن اقتصاد است.  موضوعی که می طلبد بیشتر درباره آن بحث و تبدل نظر کارشناسی صورت بگیرد تا  تصویر شفاف تری از آن در فضای رسانه ای ایجاد شود.

اقتصاد کشورمان زمانی می تواند در مسیر تحقق اهداف از پیش تعیین شده و اسناد بالادستی گام بردارد که بتواند در یک فضای رقابتی به سمت رشد و بهبود وضعیت حرکت کند تا تولید کنندگان در بستر یک رقابت سالم و رقابتی که به دور از رانت و انحصار باشد فعالیت کنند. ایجاد فضای رقابتی در اقتصاد در واقع شاه کلید حل برخی از مهمترین مشکلات اقتصادی کشور در بخش های تولید، صادرات، اشتغالزایی، بهره وری و...است. در یک فضای رقابتی اقتصادی است که تولید کننده تلاش می کند سطح کیفی محصولات و خدماتش را ارتقا دهد تا در این رقابت بتواند ارزش افزوده بیشتری را کسب کند و متعاقب آن مصرف کنندگان نیز شاهد محصولات و خدمات مناسب تری خواهند بود. ضمن اینکه فضا برای دلالی، واسطه گری و رانت جویی محدودتر می شود.

این نماینده  مجلس یازدهم در ادامه اظهاراتش با اشاره به بستری که از طریق آن این فضای رقابتی ایجاد می شود گفت: با نگاهی به کشورهای توسعه یافته و کشورهایی که توانسته اند در زمینه اقتصادی حرفی برای گفتن داشته باشند، متوجه می شویم که یکی از ویژگی های مشترک این جوامع توسعه یافته همین فضای رقابتی در اقتصاد است.  وقتی موضوع رقابت در اقتصاد به عنوان یک رکن مهم جدی گرفته شد، بنگاه های اقتصادی از طریق به کارگیری خلاقیت و نوآوری تلاش می کنند تا سهم بیشتری را در بازار کسب کنند و از دل این رقابت سالم است که کیفیت محصولات و خدمات ارائه شده نیز ارتقا پیدا می کند.

صباغیان با اشاره به نقش مجلس یازدهم در رقابتی کردن اقتصاد گفت: مجلس به عنوان ساختار تقنینی کشور آماده است تا در این زمینه ریل گذاری های لازم را انجام دهد. اگر در زمینه قوانین کمبودی وجود دارد باید بعد از بررسی های تخصصی و کارشناسی این کمبود را بر طرف ساخت و چنانچه در حوزه اجرای قوانین اقتصادی مشکلی وجود داشته باشد  نمایندگان آماده اند تا بر حسن اجرای قوانین اقتصادی نظارت لازم را صورت دهند تا موانع رقابتی کردن اقتصاد از میان برداشته شود و در نهایت جهش تولیدی محقق شود.

او در ادامه با اشاره به موضوع خصوصی سازی در اقتصاد خاطرنشان کرد: موضوع اصل 44 قانون اساسی که یکی از اصول مترقی اقتصادی برای مردمی کردن اقتصاد است در کشور ما به درستی اجرا نشده است و به نوعی از اهداف اصلی این اصل دور شده ایم . به جای خصوصی سازی؛ نوعی خصولتی سازی انجام شد و همین امر هم یکی از موضوعاتی است که باعث ایجاد رانت و انحصار در کشور شده و رقابت کردن را در فضای کسب و کار سخت کرده است. چرا که هیچ فعال واقعی بخش خصوصی توانایی رقابت با برخی از این شرکت های خصولتی و بانفوذ را ندارد و عملا زمینه رقابت در فضای اقتصادی در برخی حوزه ها از میان رفته است.برای حل این مشکلات باید به سمت اجرای درست اصل 44 حرکت کنیم تا زمینه مشارکت بخش خصوصی واقعی در اقتصاد فراهم شود.