۰ نفر

آزاد‌سازی غیرمستقیم سهام عدالت، سود را دو برابر می‌کند

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۹:۵۰
کد خبر: 438210
آزاد‌سازی غیرمستقیم سهام عدالت، سود را دو برابر می‌کند

یک‌مقام مسئول گفت: در روش غیر مستقیم به هر شخص معادل ریالی روش مستقیم، سهام شرکت سرمایه گذاری استانی تعلق می‌گیرد. درصورت رشد صددرصدی ارزش این سهام در عرضه اولیه، عایدی فرد دو برابر می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، در نشست کانون شرکت‌های سرمایه گذاری سهام عدالت که عصر امروز برگزار شد، مهدی بائی رئیس شرکت سرمایه گذاری استان گلستان گفت: بعد از ابلاغ مجوز واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به اقشار آسیب پذیر در تیرماه سال ۸۵ رهبری با نامه ۸ بندی نقشه راه را مشخص کردند و اعلام کردند قیمت سهام باید در بورس تعیین شود همچنین شرکت‌های سرمایه پذیر نیز باید از سهام شرکت‌های بورسی اضافه شود.

وی ادامه داد: مردم بعد از شناسایی به عضویت تعاونی شهرستانی درامدند و آنها شرکت سرمایه گذاری استانی را تشکیل وادند و آنها نماینده اداره سهام واگذار شده به مشمولین شدند.

چرا برخی سهام ۵۳۰ تومانی داردند؟ / ‌در حق مردم احجاف شد

بائی گفت: قرار بر این بود که به ازای هر مشمول معادل ۱۰۰۰۰ سهم ۱۰۰۰ ریالی به شرکت سرمایه گذاری واریز شده. و تا ده سال شرکت‌ها از سود، اقساط را به خزانه واریز کنند. اما با نزدیک شدن به پایان ده سال سازمان خصوصی سازی باتصویبنامه شورای اصل ۴۴ به ۴۹ میلیون مشمول صورتحساب صادر کرد و اطلاع رسانی کرد که بعد از این صورت حساب به ازای هر نفر ۵۳۲ هزار تومن واریز شده و مابقی ۴۶۸ هزار تومان را باید خود مردم بریزند اما مردم استقبالی از واریز این مابه‌التفاوت نکردند و حدود ۴۷ درصد از ارزش سهام هر شخص به دولت بازگشت که این نوعی اجحاف در حق مردم است.
رئیس شرکت سرمایه گذاری استان گلستان ادامه داد: نهایتاً رهبری طی ابلاغیه‌ای گلایه آمیز نقشه راه را برای آزادسازی اعلام کرند و سه شرط دیگر هم اضافه کردند. بعد از این ابلاغ با توجه به این سه شرط، راه برای سهامداران سهام عدالت باز شد و بنا شد که اجباری نباشد که هر شخصی سهام دار شرکت سرمایه گذاری استانی بماند. این راه برای کسانی است که بلند مدت را در نظر ندارند و به این مبلغ نیاز دارند بنابراین این فرمان صادر شد که شرایط را فراهم کنید که اگر کسی تمایل داشت اداره و نه مدیریت (چرا که با این سهام خرد نمی‌توان این شرکت‌ها را مدیریت کرد) را بر عهده بگیرد فراهم باشد.

وی ادامه داد: در بند سه ابلاغیه رهبری شورای بورس موظف است مردم را تشویق کند که در شرکت‌های سرمایه گذاری استانی بمانند. چرا که در صورت این انتخاب پروژه‌های ملی اتفاق خواهد افتاد و با بهره مندی سهامدارن خرد از کارشناسان آنها در شرکت‌های سرمایه گذاری، می‌توانند روز به روز به ارزش سهام خود بیفزایند.

بائی گفت: نکته‌ای که حائز اهمیت است، این است که در ابتدای تعیین شرکت‌های سرمایه پذیر قرار بر این بود که این شرکت‌ها از شرکت‌های بورسی انتخاب شود اما نکته جالب توجه اینجاست که زمانی که قصد خروج چند شرکت از شرکت‌های سرمایه پذیر را داشتند باز هم از شرکت‌های بورسی خارج کردند و شرکت‌های غیر بورسی در سهام عدالت ماندند.

تفاوت روش مستقیم و غیر مستقیم در چیست؟

بائی اظهار داشت: سازمان خوصوصی سازی دو گزینه را برای انتخاب مردم ایجاد کردند یک روش، روش مستقیم و روش دیگر غیر مستقیم. در روش مستقیم گفته شده‌است که سهام دار سهام عدالت، سهم خود را مستقل از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اداره می‌کند

وی ادامه داد: در انتخاب روش مستقیم، افراد سهام خود را از اداره شرکت سرمایه گذاری استانی بیرون میاورند و اداره آن‌را خود برعهده می‌گیرند همچنین برای بهره مندی از شرکت‌های غیربورسی، به ازای معادل ارزش سهام آن شرکت‌ها از شرکت سرمایه گذاری استانی سهام‌دار می‌شوند اما کسانی که می‌خواهند اداره سهامشان همچنان در اختیار استانی‌ها باشد، همه داراییشان از سهام عدالت را در اختیار شرکت سرمایه گذاری قرار می‌دهند و معادل ارزش ریالی روز از سهام شرکت سرمایه‌گذاری استان سهام‌دار می‌شوند.

عایدی هر فرد در روش غیر مستقیم ممکن است دو برابر شود

بائی عنوان کرد: بنابراین با فرض اینکه همه سهم همه سهام دارها یکی و به یک اندازه باشد و به هر شخص ۱۰۰۰۰ سهم ۱۰۰۰ ریالی تعلق گرفته باشد، در روش مستقیم، به هر شخص به عنوان نمونه برای استان گلستان جمعاً ۸۹۵۱ سهم اختصاص می‌یابد اما اگر این افراد روش غیر مستقیم را انتخاب کنند با توجه به ارزش تابلو سهام، دقیقاً معدل ریالی این مبلغ، سهم ۱,۰۰۰ ریالی در شرکت‌های سرمایه گذاری استانی به آنها داده می‌شود به عنوان نمونه با ارزش روز هفدهم اردیبهشت به هر شخص حدود ۹۷۷۷۳ سهم تعلق می‌گیرد. این سهام وقتی در حدود ۴ ماه دیگر وارد عرضه اولیه شود و اگر در عرضه اولیه ارزش سهم ۱۰۰۰ ریالی به ۲,۰۰۰ ریال برسد عایدی هر فرد دو برابر می‌شود.
رئیس شرکت سرمایه گذاری استان گلستان تصریح کرد: به‌عنوان‌نمونه عرضه اولیه شستا حدود ۷۰ درصد افزایش ارزش داشته است اگر ارزش شرکت سرمایه گذاری معدل سازی شود و این عدد به سهم ۱۰۰۰ ریالی تقسیم شود به هر نفر می‌توانیم ۹۷۷۷۳ سهم ۱۰۰۰ ریالی عدد بدهیم و با توجه به عرضه اولیه افزایش ۱۰۰ درصدی، این مبلغ بیش از ۱۹ میلیون می‌شود.

وی عنوان کرد: البته آنهایی که مابه التفاوت را پرداخت نکرند و سهم ۵۳۰ تومانی دارند عملاً ۵۳ درصد از این را بهره مند می‌شوند.

بائی گفت: نکته دیگر این است که در روش مستقیم افراد برای فروش، مشکل پیدا می‌کنند چرا که سهم‌ها پراکنده است در نهایت ممکن است تمرکز سهام دار به هم بریزد. به عنوان نمونه از شرکت ایرانخودرو به هر شخص حدود ۱,۰۰۰ تومان می‌رسد اما در روش غیر مستقیم این سبد مختصرتر و با بازدهی بیشتر است.
وی ادامه داد: افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب می‌کنند در واقع به کارشناسان مجموعه اعتماد می‌کنندو معادل ارزش سهمشان، سهامدار شرکت سرمایه گذاری استانی می‌شوند و به جای این سهم‌های پراکنده به او یک سهم از سبد متنوع داده می‌شود.

وی با گلایه از رفتار شورای عالی بورس گفت: شورایعالی بورس برخلاف ابلاغیه رهبری مبنی بر تشویق مردم به حضور در شرکت‌های سرمایه گذاری استانی، تبلیغ روش مستقیم را می‌کنمد. بهتر بود اول قوانین وضع می‌شد و سپس انتخاب روش برای مردم تشریح می‌شد. متأسفانه در حال حاضر تصمیمات جدیدبدون اظهار نظر ماگرفته می‌شود در حالی که باید نظر ما نیز اخذ و تبیین شود.
بائی گفت: ما علاقه داشتیم ۵ دقیقه تلوزیون را داشته باشیم اما هیچ تریبونی برای دفاع از خودمان نداریم