۰ نفر

جبران کسری بودجه با اخذ مالیات از فعالیت‌های غیرمولد

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۲:۰۹
کد خبر: 436173
جبران کسری بودجه با اخذ مالیات از فعالیت‌های غیرمولد

یک کارشناس اقتصادی گفت: یکی از موانع رونق تولید همین است که ما داریم از تولید­کننده واقعا مالیات می‌گیریم ولی از بخش‌­های موازی تولید مانند دلالی، مالیات نمی‌گیریم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، بسیاری از کارشناسان معتقدند که نظام مالیاتی کنونی به دلیل حمایت از رقبای بخش مولد از طریق عدم اخذ مالیات عملا ضد رونق و جهش تولید است. در واقع مالیات به جای آن که عاملی برای رشد و توسعه بخش مولد باشد به مانعی در برابر آن تبدیل شده است.

میرهادی رهگشای کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو درباره این موضوع گفت: این یک بحث خیلی دامنه‌­دار و سابقه­‌داری است که نظام مالیاتی ما مشکل دارد. در این شرایط یکی از موانع رونق تولید همین است که ما داریم از تولید­کننده واقعاً مالیات می­‌گیریم ولی از بخش‌­های موازی تولید، مالیات نمی گیریم. حالا اسم آن بخش ها را به صورت کلی می­‌شود دلالی گذاشت یا واسطه­‌گری یا هر کار غیربهینه­ دیگری که مثل تولید مالیات نمی‌­گیریم، گذاشت.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که اصلاحات لازم برای اینکه نظام مالیاتی به ابزاری برای کمک به بخش تولید تبدیل شود، چیست؛ نیز اظهار داشت: هم یک سری معافیت‌­های اضافی داده شده که از هدفش منحرف شده است و صرفاً به تولید اصابت نمی­‌کند مثل معافیت های مناطق آزاد و خیلی جاهای دیگر که به تولید نمی‌­رسد. هم یک سری جاها هست که تولید­کننده واقعاً نیاز است که مالیاتش را کم کنیم و مالیاتش زیاد است و یک سری پایه‌­های مالیاتی جدید باید اضافه شود که کمک کند راه­‌های موازی تولید جذاب نباشد و نهایتا سرمایه‌­ها به سمت تولید برود.

اخذ مالیات بر سود سپرده‌های بانکی ضرورت دارد

رهگشای در باره تاثیر اخذ مالیات از سود سپرده های کلان بانکی بر افزایش درآمدهای دولت و تقویت بخش تولید گفت: در شرایط فعلی اگر بخواهیم بگوییم مالیات بر سود سپرده­‌های کلان بگیریم کار بدی نیست ولی در حالت ایده‌­آل به نظر من این موضوع در قالب مالیات از درآمد اشخاص حقیقی می­‌رود. در این بحث مالیات از اشخاص حقیقی بهتر است که مالیات بر مجموع درآمد اعمال شود. مالیات بر مجموع درآمد یعنی ما اصلاً کاری نداریم شما این درآمد را از سود سپرده گرفتی یا از خرید و فروش به دست آوردی یا از هر کار دیگری. در نهایت مجموع درآمدت را باید بر اساس آن پلکان مالیاتی، مالیاتش را پرداخت کنید. ما الآن قانون مالیات بر مجموع درآمدها را برای اشخاص حقیقی داریم منتها اجرا نمی­شود. البته سود سپرده‌­ها فعلا معاف از مالیات است و در نتیجه، اگر مالیات بر مجموع درآمدها هم اگر بخواهند اجرا کنند، می­گویند این بخش که معاف از مالیات است.

اگر پایه های جدید مالیاتی اضافه شود، درآمد مالیاتی بیش از نیاز دولت خواهد بود

این کارشناس اقتصادی در باره امکان کاهش کسری بودجه در صورت اصلاح بودجه با محوریت افزایش درآمدهای مالیاتی نیز گفت: اگر قرار است اتفاقی بیفتد حتماً در بخش مالیات است. به طور کلی، همه دولت­هایی که از این نعمت­هایی مثل نفت بی‌­بهره هستند، درآمدشان از مالیات است. درآمد دولت اساساً باید از طریق مالیات باشد. در کشورمان هم حتی اگر این میزان مالیاتی که از تولید می‌­گیریم را نخواهیم زیاد کنیم ولی بخواهیم از مابقی گردش­ مالی‌­هایی که در بخش­‌های اساساً غیرمولد دارد اتفاق می­افتد مالیات بگیریم، درآمدی خیلی بیشتر از نیاز فعلی دولت، می شود کسب کرد.

رهگشای با اشاره به نواقص نظام مالیاتی به خصوص مالیات بر اشخاص حقیقی و حقوقی اظهار داشت: به طور کلی الان مالیات بر اشخاص حقیقی درست گرفته نمی‌­شود. یعنی افرادی که دارند خیلی کارهایی می‌­کنند که با استفاده از حساب­های شخصی‌­شان نرفتند شرکت بزنند بشوند شخص حقوقی به عنوان اشخاص حقیقی دارند کار می‌­کنند مالیات آنقدری که باید بدهند نمی­‌دهند. فقط کارمندها و یک سری افراد با درآمد پایین است که دارند درست مالیات می­دهند. خیلی مشاغل آنطوری که باید مالیات نمی­‌دهند. خود این موضوع یعنی مالیات بر اشخاص حقیقی اگر اصلاح شود، کلی درآمدزایی برای دولت می­‌شود. مالیات بر اشخاص حقوقی هم همینطور. خیلی فعالیت­ها هست که باید نرخ مالیات آن بیشتر از فعالیت­های دیگر باشد. مثلاً یک شرکتی، شرکت توزیعی است. یک کالایی را می­‌خرد یک جای دیگر می‌­فروشد. یک چنین شرکتی باید نسبت مالیاتش در مقایسه با تولید­کننده­ یک محصول صنعتی، بیشتر باشد.