۰ نفر

سازمان هدفمندی امکان ثبت نام برای متفاضیان فراهم کند

۱۹ اسفند ۱۳۹۸، ۱۹:۵۸
کد خبر: 423324
سازمان هدفمندی امکان ثبت نام برای متفاضیان فراهم کند

نتیجه چکش‌ کاری تبصره ۱۴لایحه بودجه که به عنوان هدفمندی یارانه‌ها شناخته می‌شود این است که سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مکلف شده است امکان ثبت‌نام برای افرادی که موفق به این کار نشده‌اند را فراهم کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در مرحله اول بررسی لایحه بودجه ۹۹ در کمیسیون تلفیق اعضا تصمیم گرفتند که یارانه نقدی و یارانه معیشتی با هم ادغام شوند و تمام ۷۸ میلیون نفر که یارانه نقدی می‌گیرند، یارانه معیشتی نیز دریافت کنند. براین اساس مصوب شد که به ازای هر نفر ۷۲ هزار تومان به حساب سرپرست خانوار واریز شود.

البته این اقدام با مخالفت دولت مواجه شد و اعضای این کمیسیون در بازنگری مرحله دوم که پس از رد کلیات لایحه بودجه سال آینده در صحن مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاد، اعضا با پیشنهاد دولت مبنی بر تفکیک یارانه معیشتی و یارانه نقدی موافقت کردند.

براین اساس سال آینده ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت می‌کنند و یارانه معیشتی که رقم آن ۳۱ هزار میلیارد تومان است نیز به ۶۰ میلیون نفر پرداخت می‌شود.

بنابراین در لایحه مصوب اعضای کمیسیون تلفیق ۴۲۸ هزار میلیارد ریال یارانه نقدی و ۳۱۰ هزار میلیارد ریال برای طرح حمایت معیشتی اختصاص یافت.

همچنین در این لایحه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شد با استفاده از همه بانک‌های اطلاعاتی که در اختیار دارد سه دهک بالای درآمدی را شناسایی و حذف کند.

براساس این گزارش، لایحه بودجه سال ۹۹ پس از تصویب در کمیسیون تلفیق به صحن مجلس فرستاده شد اما نمایندگان مجلس به کلیت آن رای منفی داده و لایحه را به کمیسیون بازگرداندند. 

در این حال رییس مجلس شورای اسلامی با استفاده از اصل ۸۵ قانون اساسی و حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب، بودجه تصویب شده در کمیسیون تلفیق را برای تایید به شورای نگهبان ارسال کرد. 

این در شرایطی است که جلسات علنی مجلس به دلیل شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی تعطیل است.