۰ نفر

رقم هزینه زندگی کارگران، مبنای مذاکرات دستمزد ۹۹

۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۲۰:۲۴
کد خبر: 421215
رقم هزینه زندگی کارگران، مبنای مذاکرات دستمزد ۹۹

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اشاره به تعیین رقم هزینه سبد معیشت کارگران گفت: از هفته‌های آینده هرگونه مذاکره برای تعیین دستمزد سال آینده کارگران بر اساس رقم ۴میلیون و ۹۴۰هزار تومان پیش خواهد رفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ناصر چمنی با اشاره به اعلام رقم سبد معیشت کارگران در کمیته دستمزد، درباره تاثیرگذاری آن بر تعیین دستمزد کارگران گفت: سال گذشته هزینه سبد معیشت کارگران سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شد و کارفرمایان و کارگران و دولت روی این عدد توافق کردند ولی این رقم را به عنوان مبنای ورود به بحث دستمزد قبول کردند و در نهایت حداقل حقوق یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان تصویب شد.

وی ادامه داد: کمیته دستمزد شورای عالی کار در روزهای گذشته رقم هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری را چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین کرد. این رقم در طول هفته‌های آینده که وارد مذاکرات دستمزد سال ۱۳۹۹ می‌شویم مبنا قرار می‌گیرد؛ به این معنی که اگر هزینه ماهانه زندگی کارگران حدود ۵ میلیون تومان تعیین شده و می‌خواهیم در مورد دستمزد صحبتی بکنیم باید بر اساس رقم چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان جلو برویم.

نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره برخی دیدگاهها نسبت به ریزش نیروی کار با افزایش دستمزد، گفت: اگر بخواهیم به این حرفهای غیر صحیح توجه کنیم نباید هیچ سالی حقوق کارگران را افزایش بدهیم. در جریان تعیین دستمزد سال ۱۳۹۸ کارفرمایان می‌گفتند که بعد از عید شاهد ریزش نیروهای کار خواهیم بود ولی بر عکس آن اتفاق افتاد چون آمارهایی که از ادارات کار و تامین اجتماعی استانها گرفتیم نشان داد که درخواست اخراج نیروی کار و به دنبال آن درخواست بیمه بیکاری پایین آمده و تعداد بیمه‌شدگان اجباری و شاغلین افزایش داشته است.

چمنی افزود: شاید برخی کارفرمایان با زیر پا گذاشتن قانون، سوء استفاده‌هایی کرده باشند و افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق کارگران را لحاظ نکرده باشند ولی کارگر وقتی کار می‌کند به این امید دارد که با گرفتن حقش نسبتی از ارزش کارش را گرفته است. ۱۲ ماه سال کار نمی‌کند که حقوقی بگیرد که برایش نمی‌صرفد و در شرایط اقتصادی حاضر سر کار بماند و تولید ملی را تقویت کند.

بر اساس این گزارش، اعضای کمیته دستمزد شورای عالی کار در آخرین نشست خود پس از هفته‌ها بحث و بررسی،  هزینه ماهانه زندگی  خانوارهای کارگری را تعیین و روی رقم چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان به توافق رسیدند.