۰ نفر

کارمندان و کارگران چقدر عیدی می‌گیرند؟

۲۵ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۰۶
کد خبر: 416892
کارمندان و کارگران چقدر عیدی می‌گیرند؟

ماه بهمن در حالی به پایان خود نزدیک میشود که بررسی‌ها نشان می دهد برخی از حقوق بگیران ثابت در شرایط کنونی عیدی خود را دریافت کرده اند و پیش بینی می‌شود سایرین نیز در ایان این ماه عیدی یا پاداش پایان سال را همراه با حقوق بهمن ماه دریافت نمایند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان عیدی کارمندان دولت برابر با یک میلیون و دویست هزار تومان تعیین شده است.

 گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد بخش مهمی از پرداخت‌ها پیش از ۲۲ بهمن ماه صورت گرفته است. این نکته را البته نوبخت ، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز پیش از این مورد تایید قرار داده و گفته است کارکنان دولت پیش از بیست و دوم بهمن عیدی خود را دریافت می‌کنند .  در ایام پایانی سال موضوع دریافت عیدی و رقم آن برای کارکنان دولت حائز اهمیت است؛ مبلغی که بر مبنای خاصی محاسبه و معمولا همراه با حقوق بهمن ماه پرداخت می شود 

این پاداش به نیروی کار غیر دولتی یعنی کارکنان بخش خصوصی و عمومی و کارگران نیز تعلق می گیرد. بر اساس پیش‌بینی‌ها میزان عیدی کارمندان دولت در سال جاری برابر با یک میلیون و دویست هزار تومان است.

عیدی کارگران چقدر است؟

بر اساس قانون کار کلیه کارگاه های مشمول قانون کار مکلف هستند به هر یک از کارگران خود در پایان هر سال، معادل شصت روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند.

بر اساس مفاد پیش بینی شده در قانون کار، برای پرداخت عیدی،سقف پرداختی در نظر گرفته است به این ترتیب که عیدی پایان سال کارکنان تحت پوشش قانون کار، دو برابر حقوق پایه هر فرد است به شرطی که از ۳ برابر حقوق پایه مصوب تجاوز نکند.

با توجه به اینکه حداقل دستمزد سال ۸» کارگران با تصویب شورای عالی کار در اسفند سال گذشته، یک میلیون و ۵۱۶ هزار و ۸۸۲ تومان در نظر گرفته شده است، بنابراین عیدی کارگران حداقلی بگیر باید ۳ میلیون و ۳۴ هزار تومان باشد.

میزان دریافت عیدی برای سایر بیمه شدگانی که حقوق پایه آنها به واسطه سابقه کار بیشتر «بیش از حداقل دستمزد» است نیز، باید معادل دو برابر حقوق پایه درج شده در فیش حقوقی باشد. به عنوان مثال اگر حقوق پایه بیمه شده ای ۲ میلیون تومان باشد، میزان عیدی پرداختی به وی ۴ میلیون تومان است. البته همانطور که پیش تر اعلام شد، قانون کار برای پرداخت عیدی، سقف در نظر گرفته است به طوری که میزان عیدی نباید از سه برابر «حداقل دستمزد مصوب» بیشتر شود. بر این اساس، میزان عیدی هر کارگر نباید از سه برابر حداقل دستمزد مصوب (یک میلیون و ۵۱۶ هزار و ۸۸۲ تومان) تجاوز کند. بنابراین حداقل عیدی کارگران در پایان سال ۹۸ معادل ۳ میلیون و ۳۴ هزار تومان و حداکثر عیدی نیز معادل ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۶۴۷ تومان است.

علاوه بر پرداخت عیدی، کارفرما نیز مکلف است به کارگرانی که یک سال از اشتغال آنها در همان کارگاه (محل خدمت) می گذرد، معادل یک پایه حقوق به عنوان حق سنوات یا همان مزایای پایان خدمت پرداخت کند.

 جدول زیر میزان عیدی کارمندان و کارگران از سال ۱۳۹۰ تا کنون را نشان می‌دهد.

5344219