۰ نفر

قیمت بلیت هواپیما افزایش نمی‌یابد

۱۴ بهمن ۱۳۹۸، ۲۰:۳۸
کد خبر: 414545
قیمت بلیت هواپیما افزایش نمی‌یابد

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با تأکید بر اینکه تصمیمی برای افزایش نرخ بلیت هواپیما وجود ندارد، گفت: شرکت‌های هواپیمایی کف و سقف نرخ را تعیین کرده‌اند و قابل دسترس است، خروج از این کف و سقف، تخلف محسوب شده و قابل پیگیری است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در این راستا موضوع از سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی کشور نیز پیگیری شد که یاسر رایگانی اعلام کرده بود شرط تعزیرات برای مقابله با افزایش نرخ بلیت هواپیما، این است که قیمت بلیت به صورت مشخص و واضح نمایش داده شود و در این صورت است که سازمان تعزیرات حکومتی می‌تواند با متخلفان و سودجویان برخورد کند.

به گفته وی افزایش قیمت بلیت هواپیما در ساعت‌های مختلف در یک روز و یک مسیر وجود دارد، مردم توقع دارند نظارت‌ها در فروش بلیت هواپیما بیشتر شود و ما نیز خواهان نظارت سازمان هواپیمایی کشوری بر شرکت‌های هواپیمایی و فروش آنلاین بلیت هواپیما هستیم.

در این راستا موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز پیگیری کردیم.

رضا جعفرزاده در این باره گفت: تصمیمی برای افزایش نرخ بلیت هواپیما وجود ندارد و این موضوع هم برای سازمان تعزیرات حکومتی و هم دیگر نهادهای نظارتی مشخص است، اما نمی‌دانیم چرا دوستان سازمان تعزیرات حکومتی اعلام می‌کنند که نرخ‌های بلیت هواپیما افزایش می‌یابد و یا قیمت‌ها شفاف نیست.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این گفته که واقعاً شفاف‌سازی در نرخ بلیت هواپیما وجود دارد؟ گفت: ‌دامنه نرخ بلیت هواپیما مشخص است‌، همچنین نرخ‌های بلیت بین سقف تا کف در دامنه نرخ‌ها مشخص ‌و به دستگاه‌های نظارتی هم ارائه شده است.

قیمت‌ها در جلسات با حضور سازمان تعزیرات حکومتی ارائه شد 

جعفرزاده در پاسخ به این سؤال که ملاک نرخ‌گذاری بلیت هواپیما در کف و سقف نرخ‌‌ها چه بود؟ بیان کرد: نرخ‌گذاری بلیت هواپیما بر اساس یک ساعت هزینه تمام‌شده صندلی پرواز انجام شده است و این ملاک قرار گرفته است؛ مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی در جلسات مختلف هزینه‌های تمام‌شده یک ساعت صندلی پرواز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بررسی و دامنه نرخ‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای رسیدگی بیشتر به صورت شفاف اعلام کردند، ضمن آنکه دامنه نرخ‌ها در دسترس مردم است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت:‌ مدیران عامل شرکت هواپیمایی جلسات مختلفی با سازمان هواپیمایی کشوری و دستگاه‌های اجرایی نظیر سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرف کننده داشتند؛ این کف و سقف نرخ‌ها در جلسه‌ای با حضور سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرف‌کننده ارائه شد و همه این بخش‌های نظارتی در جلسات کارشناسی نرخ‌گذاری حضور داشته‌ و مطلع بوده‌اند.

تعیین کف و سقف قیمت با وجود قانون آزادسازی نرخ بلیت

وی در پاسخ به این سؤال که تعیین قیمت بلیت هواپیما بر عهده چه ارگانی است؟ گفت: ‌طبق قانون، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما صورت گرفته است، اما شرکت‌های هواپیمایی برای اینکه ملاک و معیارهایی‌ برای تعیین نرخ بلیت هواپیما مشخص باشد، این دامنه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تعیین و به مردم ارائه داده‌اند، ضمن اینکه به سازمان هواپیمایی کشوری هم ارائه شده است.

خروج از کف و سقف قیمتی طبق قانون مکانیزم برخورد دارد

جعفرزاده در پاسخ به این گفته که ‌سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی می‌گوید چرا ‌در زمانی کوتاه، دامنه نرخ‌های بلیت هواپیما متفاوت است؟ توضیح داد: زمانی که طیفی از نرخ‌ها بین کف تا سقف مشخص شد، ‌شرکت‌ها می‌توانند در دامنه نرخ‌ها طبق قانون بلیت بفروشند و فقط خروج از دامنه تخلف محسوب می‌شود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی اظهار داشت: نمی‌دانیم چرا ‌سازمان تعزیرات حکومتی دوباره بر طبل‌ افزایش نرخ‌ بلیت‌ هواپیما می‌کوبد‌ در صورتی که اگر تخلفی درباره نرخ‌ها صورت گرفته باشد طبق قانون، مکانیزم برخورد مشخص است، البته هیچ‌یک از شرکت‌ها ‌بیرون از دامنه نرخ‌ها به فروش نرسانده‌اند و اشاره سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی هم به تفاوت نرخ‌ها بوده است که این طبیعی است.

نرخ بلیت برای همه مسافران شفاف و قابل دسترس است

جعفرزاده در پاسخ به این سؤال که آیا شرکت‌های از نرخ‌های تعیین شده خارج نمی‌شوند؟ بیان کرد‌: در بسیاری از مواقع و در ایام غیرپیک، قیمت بلیت هواپیما در حد پایینی و نزدیک به کف نرخ‌ها به فروش می‌رسد از سوی دیگر نرخ‌ها به صورت واضح برای همه مشخص است، همه شرکت‌ها به اتفاق کف و سقف نرخ‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اعلام کرده‌اند و برای همه مسافران قابل دسترس است و قیمت‌ها در همه مسیرها برای همه شرکت‌های هواپیمایی، یک قیمت است.

وی افزود: حال اگر تخلفی خارج از دامنه نرخ‌ها رخ دهد، سازمان هواپیمایی کشوری برخورد می‌کند، کاربران می‌‌توانند شکایات خود را درباره گرانفروشی «به اینجا» ارائه کنند که در 3 مورد شکایت از آژانس هواپیمایی، شکایت از شرکت هواپیمایی و شکایت از فرودگاه، قابل پیگیری است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: سازمان هواپیمایی کشوری دستورالعمل حقوق مسافر را نیز در این‌باره پیگیری و منتشر کرده است که از این آدرس قابل پیگیری است.