۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

کرونا، اقتصاد جهان و اثر آن بر اقتصاد ایران/ اثر اصلی کرونا در اقتصاد ایران از طریق بورس است

۱۳ بهمن ۱۳۹۸، ۲۳:۳۴
کد خبر: 414309
کرونا، اقتصاد جهان و اثر آن بر اقتصاد ایران/ اثر اصلی کرونا در اقتصاد ایران از طریق بورس است

یک کارشناس اقتصادی نوشت: رشد اقتصادی چین بر اثر ویروس کرونا بطور جدی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و این رشد کل دنیا را متاثر خواهد کرد.

 به گزارش اقتصادآنلاین، سیدمحمد صادق الحسینی کارشناس اقتصادی پیرامون تاثیر ویروس کرونا بر  روی اقتصاد جهانی و همچنین اقتصاد ایران نوشت:

1-بازارهای بورس جهانی ۲.۷ هزار میلیارد دلار بدلیل ویروس کرونا از دست داده‌اند. این ۵ برابر تولید ناخالص داخلی ایران و بیش از تولید ناخالص داخلی هند است. این عدد در صورت ادامه داستان بشدت بزرگ میشود و تاریخ‌ساز (تاریخ خراب‌کن) خواهد شد.

2-مشخص شده که رشد اقتصادی چین بطور جدی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و این رشد کل دنیا را متاثر خواهد کرد. پیشتر گفته بودم که رشد چین همین الان هم در پایین ترین حد در ۳۰ سال گذشته است و با این اتفاقات، اگر ادامه‌دار شود، شرایط برای چین بسیار بدتر خواهد شد و اگر رشدش به زیر ۴ درصد برسد امکان رسیدن به آمریکا را از دست می‌دهد.

3-بانک مرکزی چین سریعا دست بکارشده و سعی کرده به بازار اطمینان بدهد. دقیقا گفته‌اند در مرحله اول ۱۷۴ میلیارد دلار به اقتصاد تزریق خواهند کرد و با ریپوی معکوس اثرات تورمیش را کنترل می‌کنند و اگر این مقدار نتواند ثبات نرخ بهره و رشد اقتصادی را حفظ کند آمادگی برای تزریق بیشتر دارند.

4-کاهش ۱۲ دلاری قیمت نفت و سقوط فلزات و کالاهای اساسی هم ناشی از کاهش تقاضا و پیش بینی کاهش تقاضا در ماه‌های آتی است.

اینکه اثرات این اتفاق برای دنیا چیست هنوز معلوم نیست اما وقتی وزیر آمریکایی از اثرات مثبت آن بر اقتصاد آمریکا میگوید بیش از هرچیز کوتاه‌قامتی خود را نشان می‌دهد.

5-اثر این ویروس بر ایران از طریق کاهش قیمت نفت نیست. مقدار فروش نفتمان آنقدر پایین است که کاهش قیمت بر آن اثر جدی ندارد. اینکه خرید نفت چین کاهش می‌یابد هم اثری بر ما ندارد. چین امسال باید بیش از ۱۵ میلیارد دلار نفت جدید از آمریکا بخرد که بیش از نفتی است که از ایران می‌خرید.

6-اثر اصلی این اتفاق در اقتصاد ایران از طریق بازار بورس است. ۴۵ روز پیش به عده‌ای از سرمایه‌گذاران در جلسه مشاوره‌ای گفتم که بورس تهران به سقف تاریخی رسیده، هرچند هنوز حباب ندارد، ولی با اتفاقاتی که در فلزات و کالاهای اساسی افتاده بورس تهران استراحتی جدی خواهد کرد.

7-سرمایه‌گذاران باید درست انتخاب کنند تا از دارایی خود محافظت کنند اما سیاستگذاران نیز باید بترسند (هرچند بعید است متاسفانه). وضعیت اضطراری است. بخش عمده کالاهای اساسی ما از طریق چین تامین میشود که این اتفاقات آن را متاثر کرده و در بازارهای مختلف مشکل(شاید موقتی) ایجاد می‌کند.