۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

نتایج اعتراض به حذف یارانه نقدی چه شد؟/ اما و اگرهای ادامه فرآیند حذف یارانه‌بگیران

۱۵ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۲۷
کد خبر: 407295
نتایج اعتراض به حذف یارانه نقدی چه شد؟/ اما و اگرهای ادامه فرآیند حذف یارانه‌بگیران

با قطع یارانه نقدی حدود یک میلیون نفر، نه تنها اعتراض به قطع یارانه نقدی نتیجه‌ای را در بر نداشته است بلکه دولت با وجود الزام حذف 24میلیون یارانه بگیر، این فرایند را متوقف کرده است.

اقتصاد آنلاینصبا نوبری؛ با شروع قطع یارانه نقدی دهک‌های پردرآمد از شهریور امسال در پایان همان ماه وزارت کار اعلام کرد که افرادی که به قطع یارانه نقدی خود اعتراض دارند می‌توانند با مراجعه به سامانه‌ای که برای اعتراض به حذف یارانه نقدی طراحی شده است اعتراض به قطع یارانه را ثبت کنند.

در مجموع یارانه نقدی یک میلیون و 100هزار نفر در شهریور و مهرماه سال جاری قطع شد و این کار اعتراض زیادی را به دنبال داشت اما برآوردها نشان می‌دهد که یارانه نقدی نزدیک به 24میلیون نفر باید قطع شود چون به آن نیازی ندارند.

البته نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری تشریح لایحه بودجه 99 اعلام کرده بود که قطع یارانه نقدی 24میلیون نفر در بودجه99 مطرح نمی‌شود زیرا "به استرسش نمی‌ارزد!"

یارانه معیشتی

نتیجه اعتراض به قطع یارانه اعلام نشد!

در حالی که طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه در آبان و آذرماه کسی از صف یارانه بگیران حذف نشده بود اما برخلاف آنچه سخنگوی ستاد تبصره 14 اعلام کرده بود مبنی بر اینکه نتایج اعتراض به قطع یارانه اواسط آبان ماه اعلام خواهد شد اما متاسفانه هیچ پاسخی به اعتراض به قطع یارانه داده نشد.

تنها در آماری که بانک مرکزی از کسانی که پس از قطع یارانه نقدی اعتراض کردند اعلام کرد، مشخص شد خارج‌نشینان ۴۰درصد، تجار و اصناف پردرآمد ۶۵درصد، دارندگان خودروهای گران‌قیمت ۴۱درصد، پزشکان۵۱ درصد، حقوق بگیران بالای سه میلیون تومان در ماه ۶۶ درصد، اعضای هیات مدیره شرکت‌ها ۵۰ درصد و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها ۴۹ درصد اعتراض به حذف یارانه را ثبت کردند.

8میلیارد ایرانی یارانه گرفتند

با گذشت حدود 9 سال ماهانه 45هزار و پانصد تومان یارانه نقدی به بیش از 70 میلیون نفر ایرانی، در 106 مرحله واریز شده است که طبق اعلام مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه طی این سال‌ها حدود 8 میلیارد نفر ایرانی یارانه گرفتند.

همچنین هر فردی که از سال اول در صف دریافت یارانه نقدی بوده است طی این 9 سال 4میلیون و 823هزار تومان یارانه دریافت کرده است.

چرا با وجود الزام دولت، حذف یارانه بگیران قطع شد؟

پرداخت یارانه نقدی هر سال حدود 42هزارمیلیارد تومان هزینه برای دولت در بر دارد که با توجه به اینکه همواره حدود 90درصد جمعیت کشور در صف یارانه بگیران بودند به نظر می‌رسد حذف حدود یک میلیون یارانه بگیر دردی از هزینه‌های دولت دوا نکند ضمن اینکه مشخص نیست دولت که مصمم بود یارانه نقدی سه دهک درآمدی بالای جامعه که حدود 24 میلیون نفر می‌شوند را قطع کند و در لایحه بودجه 99 هم وزارت کار را موظف به این کار کرد چرا پس از دو ماه این اقدام را متوقف کرد.

علاوه بر اعتراض به یارانه نقدی مدتی پیش اعلام شد که کسانی که به عدم دریافت یارانه معیشتی نیز اعتراض دارند می‌توانند با مراجعه به سامانه‌ای دیگر اعتراض خود را ثبت کنند که البته از نتایج اعتراض آن‌ها هم به قطع یارانه خبری نیست و همچنان در انتظار پیامکی از طرف وزارت رفاه مانده‌اند.

نحوه پیگیری نتیجه اعتراض به قطع یارانه

همزمان با حذف یارانه برخی از دهک‌های بالای درآمدی، البته وزارت تعاون در اجرای آیین نامه اجرایی این بند جهت ثبت اعتراض افراد حذف شده و همچنین اعلام نتایج بررسی ها به کلیه معترضین، سامانه www.yaraneh10.mcls.gov.ir  را معرفی کرده که در سال 98 بعد از بررسی مستندات مربوط به معترضین ثبت نام کننده در سامانه ذکر شده، در مجموع تعداد 34 هزار و 870 نفر جهت دریافت یارانه،‌ مجدداً به سازمان هدفمندی یارانه ها معرفی شده اند.