۰ نفر

وزیر امور اقتصادی و دارایی:

ترامپ به شکست ناپذیری ایران اعتراف کرد/ بودجه مبتنی بر نفت مذموم است

۲۸ آذر ۱۳۹۸، ۲۳:۲۶
کد خبر: 403233
ترامپ به شکست ناپذیری ایران اعتراف کرد/ بودجه مبتنی بر نفت مذموم است

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: رئیس‌جمهور آمریکا به نخست وزیر ژاپن، رئیس‌جمهور فرانسه و سران کشورهای اروپایی به صراحت اعلام می‌کند "رویکرد ما اشتباه بوده و ایران با این رویدادها حذف شدنی نیست و می‌گوید دنبال تغییر رژیم ایران نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، فرهاد دژپسند پنجشنبه شب در شورای بخش خصوصی و دولت در استان بوشهر افزود: دشمن با گسترش دایره تحریم در هر مقطعی از نظر صادرات، واردات، شخصیت‌ها و نهادها را با این خیال خیام که می‌تواند ایران را ظرف سه ماه از بین ببرد انجام داد اما به اعتراف خود این دسیسه ها کارساز نبوده است.

وی یادآورشد:گذر از تحریم‌ها برخلاف میل و اراده دشمن محصول همت و تلاش جامعه ایرانی و در حوزه اقتصاد محصول همت و از خودگذشتگی رزمندگان بخش خصوصی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهارداشت: بخش خصوصی یار دوازدهم نیست بلکه میدان‌داری اقتصادی می‌کند و در شرایط تحریم نقش فوروارد را دارد و  همچنان که در جنگ هشت ساله دیده‌بانی و معبر باز می‌کردند و عملیات‌ها را به‌خوبی راهبری می‌کردند امروز نیز این همت را دارند.

وی بیان کرد: ایران از بعد از انقلاب همواره در معرض تحریم و فشار بوده و شاید علت آن موفقیت استکبار جهانی در سال ۳۲ است که در آن زمان انگلیس توانست نهضت ملی نفت را میدان داری کند و به اتفاق آمریکا و سایرین کودتا نفت را به شکست بیانجامد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: استکبار جهانی شاید آن تلخی که به کام جامعه ایرانی در آن زمان چشاندند را  بهانه‌ای برای به بن بست رسیدن انقلاب اسلامی بدانند و این مسیر پرتلاطم تا امروز ادامه دارد و با تجربه اندوزی تلاش دارند تا تحریم و فشارها را شدت بیشتری ببخشند.

وی اضافه کرد: از یک سال گذشته تاکنون پیچیده‌ترین، ظالمانه‌ترین و ناعادلانه‌ترین رفتار را شاهد هستیم، اینکه یک کشور یک توافق بین‌المللی را زیر پا بگذارد و از تمام امکانات و قدرت خود استفاده کند و برای اعمال فشار راه‌های ورود منابع به ایران را مسدود کند، مدل پرهزینه‌ای است که دارد عملیاتی می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دژپسند ادامه داد: امروز با همت مسوولان و بخش خصوصی و به‌رغم تمام اقدام‌های نابخردانه و ناجوانمردانه دشمن حجم تجارت خارجی کشور نسبت به سال گذشته به خصوص در بخش صادرات اگر ارزش پایه را کاهش نمی‌دادیم افزایش داشت همانگونه که از لحاظ وزنی ۱۵ درصد افزایش داشته است که این نتیجه فعالیت بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد واردات ما کالای واسطه‌ای  است گفت: دشمن می‌خواست با بستن مبادی ورودی کالاهای اساسی مردم را مقابل دولت قرار دهد این درحالی است که تا ۲۴ آذر میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد از نظر وزنی رشد داشته و این محصول همراهی و همکاری همه و با میدان‌داری بخش خصوصی انجام شده است.

دژپسند افزود: امروز ما دچار گرفتاری گاز، نفت و معادن هستیم  این درحالی است که به نفرین منابع (گاز، نفت و معادن) اعتقاد ندارم بلکه به نفرین مدیریت منابع اعتقاد دارم.

وی یادآور شد: "بوشهر در زمینه نفت، گاز، آب دریا بر روی گنج قرار دارد، آیا  اگر این نعمت‌های الهی را در مسیر زنجیره ارزش استفاده و به خوبی مدیریت کنیم دچار نفرین می‌شویم"؟ زمانی دچار نفرین می‌شویم که خام فروشی کنیم. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بوشهر با توجه به منابعی که در اختیار دارد باید سکوی پرتاب اقتصاد ایران در عرصه بین‌الملل باشد به همین دلیل زنجیره ارزش نفت و گاز را باید استخراج کنید.

دژپسند اضافه کرد: آنچه رهبری ترسیم کردند که در اقتصاد فناوری تا ۱۴۰۴ دست پیدا کنیم شرط و شروطی دارد که یکی از این موارد استفاده خوب از منابع است و خیلی از این موانع را می‌توان با هوشمند کردن اقتصاد به سهولت از پیش رو برداشت.

وی در خصوص کارشناس مجازی گمرک گفت: حذف روابط رو در رو به نفع همه ماست و باید کمک کرد تا این مشکلات برطرف شود.

وزیر اقتصاد با تاکید بر مجهز شدن به فناوری نو و ضرورت مطالبه گری بخش خصوصی در این مورد افزود: امروز که با پدیده آلودگی در کلان شهرها روبه‌رو هستیم اکر با هوشمند سازی تقاضای سفر را به حداقل می رساندیم این آلودگی را نداشتیم.

وی اضافه کرد: دولتی می تواند دولت مبتنی بر مالیات باشد که بخش خصوصی و سرمایه دار آن قدرتی قابل اتکا و تولید کرد باشد و مالیاتی که از گستره زنجیره ارزش می‌آید با آسودگی خاطر پرداخت می‌شود در این صورت لازم نیست دولت نفت خام بفروشد تا درآمد کسب کند.

دژپسند گفت: در این شرایط دولت با تامین برق پایدار، اینترنت ایمن و محیط کسب و کار روان ، آرام و سریع  روان سازی امور را برای بخش خصوصی فراهم می‌کند در این صورت بخش خصوصی نیز 

با آسودگی خاطر با پرداخت مالیات  کمک می کند کسانی که مالیات معوق دارند به حداقل برسند.

وی ادامه داد: "چرا عده ای احساس وظیفه و دین به جامعه نمی کنند که از نظر علمی و اجرایی به جایی رسیدند مالیات باید بدهند البته باید بدانیم که حق نداریم به مودی شفاف، خوش حساب و زحمت کش نیز ظلم کنیم.

وزیرامور اقتصادی و دارایی گفت: با توجه به سرمایه های منحصر به فرد موجود در استان بوشهر نباید نرخ بیکاری در این استان ۱۰.۴ درصد باشد و وزیر اقتصاد باید دنبال این باشد به استان بیاید و از نزدیک در جریان و مسائل و مشکلات قرار گیرد.

وی ادامه داد: وزیر اقتصاد باید این ظرفیت‌ها  را درک کند و بگوید بوشهر نگین این کشور است و باید بدرخشد این استان تنها با اراده و توان بوشهری است که می‌تواند به جایگاه خود بازگردد.

وی اضافه کرد: بوشهر در تاریخ ایران جایگاه ارزشمندی داشته و اکنون  باید این جایگاه را در اقتصاد ایران داشته باشد در همین ارتباط برای کمک فکری به این استان محدودیت قائل نیستم و اگر اقتصاد مبتنی بر منابع اجرا شد حتما میتوان از این نقشه برای سایر کشور نیز استفاده کرد.

دژپسند افزود: شاخص‌های تولید ناخالص داخلی استان نسبت به کشور بیشتر است ولی نسبت به منابع موجود فاصله دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص واحدهای تملیکی بانک‌ها گفت: برای برطرف کردن این معضل سامانه‌ای طراحی و رونمایی شده و نامه آن به تمام استانها رفته است.

وی بیان کرد: در زمان حاضر ۱۸ هزار میلیارد تومان اموال و دارایی است که براساس این سامانه روش‌های واگذاری را تنوع بخشیدیم.

دژپسند گفت: با راه اندازی این سامانه یک حرکت انقلابی، پرتحرک و پرجنب و جوش برای واگذاری واحدها ایجاد شده است و یک حرکت جدی و مورد نیاز کشور است چرا که با فروش آنها یک ریال از این درآمد به خزانه کشور نمی رود این پول در بانکها می‌رود و دوباره بعنوان تسهیلات بازپرداخت می‌شود و در این صورت بانکها روان تر و با دست پرتر به پرداخت تسهیلات اقدام می کنند.