۰ نفر

ظرفیت‌های اقتصادی کشور قابلیت شکست تحریم را دارد

۲۰ آذر ۱۳۹۸، ۲۲:۱۲
کد خبر: 401239
ظرفیت‌های اقتصادی کشور قابلیت شکست تحریم را دارد

معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی گفت:‌ ظرفیت و مزیت‌های اقتصادی کشور به‌قدری زیاد است که قابلیت شکست تحریم و فشارهای ناشی از آن را دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، دهقان دهنوی روز چهارشنبه در جلسه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم بیان کرد: اگر همت خود را مضاعف کنیم، می‌توانیم از فرصت‌های جدید استفاده و با توسعه اقتصادی کشور کمبودها را جبران کنیم و دیگر وابستگی به درآمدهای نفتی نداشته باشیم.

وی افزود:‌ در دولت این مسیر را دنبال و در همین راستا از تولیدکنندگان حمایت می‌کنیم که نمونه‌ای از آن تشکیل جلسات شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت در سطح ملی و استانی است.

وی ادامه داد: در جنگ اقتصادی هستیم و هرگونه موفقیت در این عرصه نیازمند تلاش گسترده تولیدکنندگان است و دولت در این مسیر همت خود را برای حمایت از فعالان اقتصادی به کار گرفته است.

دهنوی گفت:‌ محدودیت‌هایی که به کشور واردشده، افت شدید درآمدهای دولت را در پی داشته که برای جبران این کمبودها، صرفه‌جویی و رفع هزینه‌های غیرضروری،‌ تقویت نظام مالیاتی و انتشار اوراق موردتوجه بوده است،‌ البته برای اجرای مطلوب این راهکارها باید ملاحظات اقتصادی رعایت شود.

وی بیان کرد: در این شرایط، همان‌طور که دولت در فشار است، بخش خصوصی هم با مشکلاتی مواجه شده و مسئولان کشور بااطلاع از این موضوع تلاش خود را برای حمایت از فعالان اقتصادی به کار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر همان‌طور که در زمان جنگ تحمیلی همه قشرهای مردم ازجمله فعالان اقتصادی در کنار نظام بودند،‌ امروز نیز برای مقابله با فشار سنگین اقتصادی دشمن همه باید کنار هم باشیم و بخش خصوصی در این زمینه نقش بسزایی دارد.

معاون وزیر اقتصاد گفت:‌ وقتی یک سرمایه‌گذار به دولت مراجعه می‌کند ما وظیفه‌ داریم از او حمایت کنیم، در همین رابطه به دنبال از بین بردن فرآیندهای اضافی و طولانی در مقابل صنعتگران هستیم و تسهیل و کسب‌وکار را وظیفه خود می‌دانیم.

وی با اشاره به این‌که ساماندهی و هدفمندسازی نظام مالیاتی کشور در حال پیگیری است،‌ افزود: تحول بنیادین در فرآیند مجوزهای موردنیاز درزمینهٔ راه‌اندازی کسب‌وکارها را دنبال می‌کنیم و به دنبال آن هستیم که هیچ تولیدکننده و فعال اقتصادی نگرانی از سختی بار اضافه امور مالیاتی نداشته باشد.

دهنوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ارائه پیشنهاد برای اختصاص سهمیه‌های ارزی برای نوسازی تجهیزات مورد استفاده در بخش کشاورزی که به خودکفایی در تولید محصولات راهبردی می‌انجامد، می‌تواند در زمان بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی موردتوجه نمایندگان باشد.

از ظرفیت بودجه ۹۹ برای حمایت از بخش خصوصی استفاده شود

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: از بخش خصوصی استان می‌خواهیم در مسیر چگونگی بهره‌مندی از بودجه سال آینده کشور برای حمایت بهتر از بخش تولید، پیشنهادهای خود را ارائه کنند.

احمد امیرآبادی بیان کرد: لازم است تا در این خصوص مجموعه‌های دولتی استان ازجمله سازمان برنامه‌وبودجه نیز همکاری لازم را داشته باشند و تا ۲۷ آذر پیشنهادهای بخش خصوصی ارائه شود.

وی افزود: در موضوع قیمت سوخت و مصرف یارانه‌ها، مباحثی وجود دارد و باید راجع به آن در مجلس شورای اسلامی رایزنی شود تا در بودجه به جمع‌بندی برسیم.

وی ادامه داد: تمام اقدام‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود برای کمک به قشرهای مختلف مردم به‌خصوص بخش تولید و اشتغال است و تلاش بر این است از ظرفیت‌های بودجه سال آینده برای رفع مشکلات فعالان اقتصادی استفاده شود.