۰ نفر

ریزش قیمت ارز دیجیتال، ضربه آخر FTX به بازار کریپتو

۲ آذر ۱۴۰۱، ۱۹:۰۹
کد خبر: 683536
ریزش قیمت ارز دیجیتال، ضربه آخر FTX به بازار کریپتو

در سالی که گذشت، بازار ارزهای دیجیتال با اتفاقات ناگواری مواجه شد؛ از شکست پروژه‌ ارز دیجیتال ترا (لونا) تا سقوط دومین صرافی کریپتویی بزرگ جهان، صرافی FTX (اف‌تی‌ایکس). این اتفاقات باعث شدند که سرمایه بسیاری از بین برود و در پی آن، قیمت ارزهای دیجیتال به شکل چشم‌گیری ریزش پیدا کند و بازار روند خرسی پیش بگیرد. ممکن است بسیاری از فعالان ارز دیجیتال به این اتفاق به چشم یک موقعیت درخشان نگاه کنند، اما مسئله این است که چنین اتفاقات ناگواری، زیان شدیدی هم به بازار کریپتوی جهان وارد می‌کنند.

در پی ریزش بی‌سابقه‌ی قیمت‌ انواع ارز دیجیتال در بازار رمز ارز  و خسارات ناشی از آن، سرمایه‌گذاران بسیاری اندوخته‌ی خود را از صرافی‌های دیجیتال خارج کردند و این مورد باعث شد که نقدینگی صرافی‌ها به شدت کاهش پیدا کند و بحرانی از پس بحران دیگر برآید. وضعیت فعلی بازار کریپتوی جهان، توسط فعالان این حوزه به «زمستان کریپتو» تشبیه می‌شود. فصل سرد و سختی که در سال گذشته شرایط خاص، پر ریسک و پر ضرری را در این بازار به‌وجود آورده است.

ریزش قیمت ارزهای دیجیتال بی‌سابقه نیست

از روز پیدایش رمز ارزها تا کنون زمان زیادی می‌گذرد، اما مدت زیادی نیست که رمز ارزها ارزش حقیقی و بالایی پیدا کرده‌اند و امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که هیچ اطلاعی از این بازار وسوسه‌انگیز نداشته باشد و یا حداقل اسم بیت کوین را نشنیده باشد! در تمامی این سال‌ها نوسانات شدید قیمت بیت کوین و آلت کوین‌ها دیده شده و تاثیرات آن بر بازار متفاوت بوده‌است، اما این‌بار، پس از مدت کوتاهی که از دیدن بیت کوین ۶۰ هزار دلاری می‌گذرد، قیمت بیت به زیر ۲۰ هزار دلار سقوط کرده و باعث شده تا تحلیل‌گران و فعالان بسیاری بگویند که «دوره‌ی ارزهای دیجیتال تمام شده است!» اما این اتفاق، چندان هم جدید نیست و در سال‌های گذشته شاهد رسیدن قیمت بیت کوین از محدوده ۱۰۰۰ دلار به محدوده ۳۰۰ دلار بوده‌ایم.

نوسانات شدید قیمت بیت کوین

پیش از ورشکستگی و سقوط صرافی FTX، قیمت بیت کوین نوسانات بسیار کمی داشت، تا جایی که این نوسانات حتی از نوسانات برخی ارزهای فیات هم کم‌تر بود و همین موضوع باعث شده بود که محبوب‌ترین ارز دیجیتال دنیا، به جایگاه یک استیبل کوین نزدیک شود. از ماه اکتبر به‌بعد (زمان ورشکستگی FTX) بیت کوین شدیدترین نوسان‌ها را تجربه می‌کند و شاخص نوسان قیمت بیت کوین یا همان (BVOL) افزایش بیش از ۲۵٫۰۵ درصدی را تجربه کرده است؛ تا جایی که سود باز بیت‌کوین در تاریخ ۵ نوامبر ۳۲٫۸ میلیارد دلار ثبت شد و در کم‌تر از ده روز و در تاریخ ۱۴ نوامبر این عدد به ۱۸٫۵ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد. 

نوسانات شدید قیمت بیت کوین

پیش بینی آینده قیمت ارزهای دیجیتال

اتفاقی که برای صرافی ارزهای دیجیتال FTX افتاد، یک اتفاق غیرمنتظره، ناگوار و بسیار تاثیرگذار بود و بازار کریپتو بعد از چنین ضربه عمیقی، نمی‌تواند خیلی زود به روزهای اوج خود بازگردد. 

اگر بخواهیم به صحبت‌های تحلیلگران ارز دیجیتال هم رجوع کنیم، متوجه می‌شویم که بهار کریپتویی دوباره بازخواهد گشت. برخی از تحلیل‌گران معتقدند که ارزهای دیجیتال هنوز به پایین‌ترین سطح خود نرسیده‌اند و پیش‌بینی قیمت بیت کوین و عملکرد بازار رمز ارزها در روزهای باقی‌مانده از سال ۲۰۲۲ میلادی کار چندان ساده‌ای نیست. 

پیش بینی آینده قیمت ارزهای دیجیتال

عده دیگری از تحلیلگران هم معتقدند که روند قیمت ارزها در سال ۲۰۲۲، به بازار نزولی سال ۲۰۱۸ شباهت پیدا می‌کنند و بر اساس تجربه و سابقه‌ی خود می‌گویند که روند بازار در سال ۲۰۲۳ به‌طور کامل عوض می‌شود و دوباره شاهد روزهای خوب کریپتو و افزایش قیمت‌های چشم‌گیر بیت کوین و آلت کوین‌ها خواهیم بود. 

با توجه به جایگاهی که این روزها ارزهای دیجیتال در زندگی تمام مردم جهان پیدا کرده‌اند، ریزش و نوسانات این چنینی در بازار کریپتویی، زندگی مدرن و ارزهای دیجیتال را از هم جدا نخواهد کرد. بنابراین، بازار کریپتو نه‌تنها از بین نمی‌رود، بلکه دوباره روند صعودی خود را پی خواهد گرفت و به روزهای اوج خود باز می‌گردد.

به‌تازگی نشریه اکونومیست هم در خصوص ورشکستگی صرافی FTX با انتشار مقاله‌ای، این اتفاق را به حباب‌های اقتصادی بزرگ تاریخ تشبیه کرده و با اشاره به پتانسیل‌های زیربنایی فوق‌العاده دنیای ارزهای دیجیتال، بر این باور است که نهادهای قانونی و رگولاتوری‌ها نباید هیچ اقدامی در جهت حذف کامل این فناوری انجام دهند و افراد باید در این زمینه آزادی عمل کامل برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری‌های خود داشته باشند.