۰ نفر

اهمیت خرید ماینر قانونی و ماینینگ مجاز در چیست؟

۲۷ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۰۸
کد خبر: 668785
اهمیت خرید ماینر قانونی و ماینینگ مجاز در چیست؟

استخراج بیت کوین و سایر رمز ارزها این روزها به یکی از جذاب‌ترین راه‌های کسب درآمد دلاری تبدیل شده است. در بسیاری از کشورهای دنیا استخراج بیت کوین قانونی است؛ ایران نیز در سال ۱۳۹۷ واردات دستگاه‌های استخراج بیت کوین و ارز دیجیتال را به شرط دریافت مجوز و همچنین ثبت قانونی آن بعد از خرید، مجاز اعلام کرد. با قانونی شدن واردات دستگاه ماینر، به تعداد علاقه‌مندان این صنعت افزوده شد.

دارا ماینر یکی از شرکت‌های پیشرو در این زمینه است که با داشتن مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت، با واردات و فروش دستگاه‌های ماینر به صورت قانونی، حتی با امکان پرداخت وام خرید ماینر، اقدام نموده است. این شرکت علاوه بر پرداخت وام برای خرید دستگاه ماینر، با ارائه خدمات هاستینگ ماینینگ و اجاره فارم قانونی به علاقه‌مندان ماینینگ قانونی خدمت‌رسانی می‌کند.

اما در این میان، افرادی سودجو هم وجود دارند که از ناآگاهی مردم نسبت به شناخت ماینرهای غیر قانونی سوء استفاده می‌کنند و باعث ایجاد چالش‌هایی برای ماینرها می‌شوند. اما آیا خرید دستگاه ماینر غیرقانونی مشکلی ایجاد می‌کند؟ چرا باید ماینر قانونی خریداری کنیم؟ در ادامه به این  پرسش‌ها و اهمیت ماین قانونی می‌پردازیم.

چرا خرید ماینر قانونی اهمیت دارد؟

بسیاری از سرمایه‌گذاران صنعت کریپتوکارنسی، علاوه بر این که در معاملات ارز دیجیتال حضور دارند، در حوزه ماینینگ یا استخراج رمز ارزها نیز فعالیت دارند. این فعالیت اگر به صورت قانونی انجام نشود، مجازات‌هایی را برای استخراج‌کننده‌های رمز ارز به همراه خواهد داشت. دستگاه‌ ماینر باید به صورت قانونی و با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد کشور شده باشند؛ علاوه بر این، تنها ارزهای دیجیتالی قابل استخراج است که دارای مجوز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد. در صورتی که دستگاه ماینینگ، غیرقانونی خرید و فروش شده باشد، نهادهای نظارتی تخلفات را پیگیری و مجازات‌هایی برای ماینر اعمال خواهند کرد. به همین دلیل است که باید خرید دستگاه ماینر به صورت قانونی انجام شود.

مجازات استفاده از ماینر غیر قانونی چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم، خرید ماینر قانونی و ماین کردن بسیار اهمیت دارد و عدم رعایت این موضوع پیگیری‌های قانونی را در پی دارد. در ایران ماینینگ با استفاده از دستگاه‌های وارداتی قانونی منعی ندارد و فرد می‌تواند با استفاده از دستگاه‌هایی که دارای مجوز رسمی از سازمان صنعت، معدن و تجارت است، به کسب  درآمد دلاری بپردازد.

در صورتی که فرد از ماینرهایی استفاده کند که به صورت قاچاق و بدون مجوز وارد شده باشد، محکوم به مجازات و پرداخت جریمه خواهد شد که این امر بر اساس ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر ممنوع بودن حمل و نگهداری کالاهای قاچاق و بدون مجوز صورت می‌گیرد. فرد خاطی باید معادل یک تا سه برابر ارزش کالای قاچاق جریمه پرداخت کند و کالای او نیز ضبط می‌شود. با توجه به قیمت بالای این ماینر ارز دیجیتال، جریمه استفاده از ماینر غیر قانونی و قاچاق بسیار سنگین خواهد بود.  

جریمه حمل و نگهداری دستگاه ماینر ارز دیجیتال غیرقانونی به صورت زیر است:

  • بار اول: جریمه نقدی معادل دو برابر ارزش دستگاه ماینر و ضبط دستگاه؛
  • بار دوم: جریمه نقدی معادل چهار برابر ارزش دستگاه ماینینگ و ضبط دستگاه؛
  • بار سوم: جریمه نقدی معادل شش برابر ارزش دستگاه ماینر، ضبط دستگاه و معرفی به‌عنوان  فرد یا واحد صنفی متخلف به مراجع قانونی.

با توجه به این جریمه‌های سنگین، بدیهی است که ماینرهای حرفه‌ای به سراغ خرید دستگاه‌ ماینر با مجوز قانونی بروند. شرکت داراماینر با فروش ماینرهای حرفه‌ای و قانونی، از جمله ماینر s19، دارای مجوز از وزارت صنعت و معدن، این امکان را برای علاقه‌مندان فراهم کرده تا به صورت کاملاً قانونی در راستای خرید ماینر گام بردارند. این شرکت در خدمات جدید خود، امکان خرید ماینر با وام را نیز فراهم کرده است و فرد می‌تواند ضمن کسب درآمد از ماینینگ قانونی، اقساط وام خود را نیز پرداخت کند.

لازم به ذکر است قیمت ماینر s19 pro بین 150 میلیون الی 300 میلیون تومان در بازه های مختلف زمانی با توجه به قیمت بیت کوین متغیر بوده است. در حال حاضر با توجه به کاهش ارزش بیت کوین قیمت ماینر s19pro حدود 160 میلیون تومان است.

اهمیت خرید ماینر قانونی و ماینینگ مجاز در چیست؟

آشنایی با انواع جرم ماینینگ غیرقانونی و مجازات آن‌ها

استخراج ارزهای دجیتال، به‌ویژه بیت کوین، در ایران هیچ منعی ندارد و این در صورتی است که دستگاه و فارم دارای مجوز رسمی از سازمان صنعت، معدن و تجارت باشد. بعضی از انواع جرم‌های استخراج غیرقانونی ارزهای دیجیتال، علاوه بر استفاده از ماینر غیرقانونی، عبارتند از:

1.استفاده از انشعاب برق به صورت غیر قانونی

حق انشعاب آب، برق، گاز و دیگر منابع در ایران باید به صورت قانونی استفاده شود. همان طور که می‌دانید، استخراج رمز ارزها نیز به استفاده از برق نیاز دارد و برق مصرفی دستگاه‌های ماینینگ باید به صورت مستقیم از نیروگاه‌ها تامین شود، نه شبکه سراسری. اگر فرد از انشعاب برق سراسری به صورت غیر قانونی برای ماینینگ استفاده کند، مرتکب جرم شده است و محکوم به پرداخت جزای نقدی است. فرد در صورت مصرف خانگی از انشعاب برق محکوم به پرداخت جزای نقدی درجه شش ماده 19 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 و در صورت مصرف غیرخانگی محکوم به پرداخت یک تا دو برابر هزینه برق مصرفی خواهد شد. اگر استفاده غیرقانونی از انشعابات برق تکرار شود، فرد محکوم به پرداخت جریمه مقرر در بند الف می‌شود و برق مصرفی او 3 تا ۶ ماه قطع خواهد شد.

علاوه بر این، بر اساس ماده 2 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92، اگر فردی در کنتور‌های برق تغییر یا اخلال ایجاد کند، علاوه بر این که باید هزینه رفع مشکل کنتور را پرداخت کند، محکوم به پرداخت بهای برق مصرفی در دوران اخلال و جبران خسارت‌های وارده خواهد شد.

2.آسیب‌رسانی به بهداشت عمومی و محیط زیست

بر اساس ماده 688 قانون مجازات اسلامی، اگر فرد یا افرادی به بهداشت عمومی و سلامت محیط زیست آسیب بزنند، قانون‌گذار می‌تواند مجازاتی برابر با یک سال زندان برای آن‌ها در نظر بگیرد. این موضوع در مورد دستگاه ماینر غیرمجاز و استفاده کنندگان بدون مجوز از دستگاه‌های استخراج کننده ارز دیجیتال نیز صادق است و احتمال آسیب‌رسانی آن‌ها به بهداشت عمومی و محیط زیست وجود دارد. کارشناسان بهداشت و محیط زیست خطر آسیب رسان بودن ماینرها را تایید می‌کنند.

3.آسیب‌رسانی به تأسیسات و وسایل مورد استفاده عمومی

هر گونه آسیب‌رسانی و اختلال در عملکرد وسایل و تاسیسات عمومی از جمله انشعابات برق، گاز، نفت، فرکانس‌های رادیو و تلویزیون و سایر متعلقات آن‌ها، کابل‌های هوایی انتقال نیرو و مخابرات جرم محسوب می‌شود و فرد یا افراد آسیب‌رسان مشمول جریمه و پیگردهای قانونی خواهند بود.  استفاده غیرقانونی از ماینرها و همچنین استفاده از ماینرهای قاچاق و غیراستاندارد می‌تواند به انشعابات و کابل‌های برق آسیب برساند و نمونه بازر این آسیب‌رسانی به اموال عمومی است.

تخریب وسایل و تاسیسات عمومی، از کار انداختن، ایجاد آتش‌سوزی و هر گونه آسیب‌رسانی دیگر، اخلال در نظم و امنیت عمومی محسوب می‌شود و مشمول 3 تا 10 سال زندان است. جرم افرادی که به‌منظور آسیب به‌ نظام و حکومت اسلامی اخلال ایجاد می‌کنند، معادل مجازات محارب خواهد بود.

و در پایان این که...

استخراج رمز ارز و ماینینگ اگر چه در ایران قانونی است، اما باید با استفاده از ماینرهای مجاز و دارای مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شود؛ در غیر این صورت، جرم سنگینی در انتظار فرد خواهد بود و علاوه بر پرداخت جریمه، دستگاه ماینر او ضبط می‌شود.

شرکت دارا ماینر با مجوز رسمی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، این امکان را برای افراد فراهم کرده تا به صورت قانونی رمز ارز استخراج کنند و درآمد دلاری کسب کنند. اگر قصد خرید ماینر دارید، می‌توانید با خدمات جدید داراماینر، انواع دستگاه‌ها، از جمله دستگاه حرفه‌ای ماینر s19، را با دریافت وام، خریداری کنید.