۰ نفر

معرفی پروژه‌های کریپتو کارنسی؛

آیوتا (MIOTA) چیست؟

۶ تیر ۱۴۰۱، ۱۷:۳۴
کد خبر: 648477
آیوتا (MIOTA) چیست؟

آیوتا (IOTA) یک دفتر کل توزیع شده منبع باز است که برای تقویت اینترنت اشیا با تراکنش‌های بی‌احساس و یک شبکه بسیار مقیاس پذیر طراحی شده است.

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ آیوتا با نماد اختصاری MIOTA در بازار رمز ارزها خرید و فروش می‌شود. ارزش بازار این پروژه حدود 864 میلیون دلار و در رتبه 53 بازار واقع شده است که سهم ۰.۱ درصدی از کل بازار رمزارزها را در اختیار دارد. در زمان نوشتن این مقاله هر واحد MIOTA با قیمت 0.3 دلار معامله می‌شود که با فرض نرخ تتر 32.000 تومان معادل 9.600 تومان می‌باشد. طبق داده‌های کوین مارکت کپ، تعداد کل واحدهای کوین MIOTA، 2,779,530,283 تعداد اعلام شده است که کل این تعداد در گردش می‌باشند.

نمودار قیمت MIOTA

نمودار قیمت MIOTA

آیوتا چیست؟

آیوتا یک بلاکچین نیست. در واقع، IOTA قصد دارد برخی از ایرادات فنی فناوری بلاکچین را بهبود بخشد و معتقد است از پذیرش این ایرادات جلوگیری می‌کند. پتانسیل بلاکچین غیرقابل انکار است، شبکه‌های غیر متمرکز می‌توانند تراکنش‌های جهانی را با کارمزد کم و بدون دخالت شخص ثالث تسهیل کنند. با این حال، با افزایش پذیرش بلاکچین، مقیاس پذیری به یک عامل محدود کننده تبدیل شده است. بلاکچین‌ها برای تکمیل ارتقاء شبکه و افزایش مقیاس پذیری عجله دارند، اما در این بین، کاربران با زمان معاملات کند و افزایش هزینه‌ها مواجه می‌شوند.

علاوه بر این، زنجیره‌های بلوکی با پاداش‌های مالی به طور فزاینده‌ای رقابتی می‌شوند، اما به طور فزاینده‌ای متمرکز می‌شوند و برخلاف هدف غیرمتمرکز بلاکچین عمل می‌کنند. این امر به ویژه در مورد بلاکچین‌های Proof-of-Work صادق است. با وجود این، نیاز به سیستم‌های غیرمتمرکز بدون مجوز همچنان در حال افزایش است.

آیوتا از یک دفتر کل توزیع شده متن باز متفاوت به نام تنگل (Tangle) استفاده می‌کند. هدف استفاده از Tangle IOTA اصلاح مشکلات رایج بلاکچین و تسهیل اقتصاد بدون مجوز جدید برای انسان و ماشین است.

مکانیزم تنگل

تنگل مانند یک بلاکچین، نوعی فناوری دفتر کل توزیع شده است. تفاوت اصلی بین این دو این است که بلاکچین تراکنش‌ها را در زنجیره‌های متوالی ذخیره می‌کند، در حالی که تراکنش‌های در فناوری تنگل به صورت جداگانه در یک جریان ذخیره می‌شوند و با هم و در هم می‌مانند. در واقع از نظر ریاضی، تنگل یک گراف غیر چرخشی جهت دار (DAG) است.

مکانیزم تنگل

این نوآوری، یک روش تأیید تراکنش منحصر به فرد دارد. همه بازیکنان در شبکه انگیزه‌ها و پاداش‌های یکسانی دارند، هیچ سلسله مراتبی از مسئولیت وجود ندارد. فرآیند تأیید تراکنش ساده است، اگر می‌خواهید تراکنش انجام دهید، باید دو تراکنش قبلی انجام شده در شبکه را تأیید کنید. پاداش انجام این کار این است که تراکنش شما نیز توسط دیگران تایید می‌شود. این روش تأیید به این معنی است که تمام تراکنش‌های شبکه توسط کسانی که مایل به ارسال تراکنش هستند، تأیید می‌شود. این فرآیند فقط به مقدار کمی کار محاسباتی نیاز دارد و یکی از مزایای اصلی آیوتا این است که فرآیند عدم پرداخت هزینه را معرفی می‌کند.

از آنجایی که تنگل هیچ گونه غرامت مالی ارائه نمی‌دهد، ارسال تراکنش‌ها بی احساس و اتوماتیک است و همیشه به این صورت خواهد بود. تنگل از نظر مقیاس پذیری بسیار قدرتمند است. اساساً هر چه فعالیت شبکه بیشتر باشد، تراکنش‌ها سریع تر تایید می‌شوند. در تئوری، این بدان معناست که زمان تایید تراکنش‌‌‌ها، در زمان استفاده زیاد از شبکه بهبود می‌یابد و رابطه مستقیم با آن دارد. این موضوع تضاد جالبی با فناوری بلاکچین است.

بنیان‌گذارن و تاریخچه آیوتا

سرگئی ایوانچگلو (Sergey Ivancheglo)، سرگئی پوپوف (Serguei Popov)، دیوید سنتیبو (David Sønstebø) و دومینیک شینر (Dominik Schiener) که بعداً به این پروژه پیوستند، از بنیانگذاران و چهره‌های اصلی فناوری آیوتا هستند.

آیوتا4

 

خبر ظهور این نوع بلاکچین در اکتبر 2015 از طریق یک آگهی پستی برای یک حراج ارز دیجیتال در انجمن آنلاین بیت‌کوین منتشر شد. ریشه‌های آیوتا به پروژه‌ی جین (Jinn) بر می‌گردد. هدف این پروژه توسعه سخت‌افزاری کم‌ هزینه، کم ‌مصرف از نظر انرژی و در درجه اول پردازنده‌‌ای عمومی، برای استفاده در اکوسیستم اینترنت اشیا بود. جین در سپتامبر 2014 برای ارزهای دیجیتال خود حراج گسترده‌ای برگزار کرد. تقریباً 100.000 رمزارز در طی فرآیند حراج فروخته شد که مبلغی بالغ بر 250.000 دلار بود.

رمزارزهای جین خیلی زود مورد انتقاد قرار گرفتند، زیرا به عنوان ارزهای دیجیتال مشارکت در سود به بازار عرضه شدند. در سال 2015، جن به آیوتا تغییر نام یافت و یک حراج دیگر برای رمزارز جدید آیوتا نیز برگزار شد. این بار توکن‌ها به عنوان رمزهای سودآور به بازار عرضه شدند و دارندگان توکن جین می‌توانستند، توکن‌های خود را با معادل بلاکچین جدید مبادله کنند.

آیوتا 5

برخی دیگر از اعضای اجرایی پروژه آیوتا

منشاء مبادله در آیوتا یک آدرس با تعادل بود. این آدرس شامل تمام کوین‌های رمزنگاری شده‌ آیوتا است. همانطور که در ابتدای این مقاله آورده شد، همه کوین‌ها MIOTA در تراکنش مبدا به وجود آمده‌اند. بنابراین در آینده هیچ عرضه جدیدی از این رمزارز تولید نخواهد شد و هیچ استخراجی در شبکه آیوتا وجود ندارد. به نقل از بنیان‌گذاران آیوتا، تعداد کل رمزارزهای آیوتا که به میزان 2,779,530,283 عدد است، با حداکثر مقدار مجاز عدد صحیح در جاوا اسکریپت، یک زبان برنامه‌نویسی تحت وب، سازگار شده است. در طول سه ماه آغاز فعالیت این پروژه در بازارهای ارزهای دیجیتال، قیمت آن به بالاترین حد ارزش‌گذاری 14.5 میلیارد دلاری خود رسید. اما ارزش آن از آن زمان به بعد با سر و صدای زیاد در بازارهای ارزهای رمز پایه سقوط کرده است، به طوری که تا به این لحظه از بازار بیش از 90 درصد ریزش داشته است. البته لازم به ذکر است که با توجه به سقوط اخیر ارزهای دیجیتال، این ریزش تقریباً در اکثر 100 پروژه‌ برتر بازار رمزارزها رخ داده است.

کاربرد آیوتا

آیوتا 6

آیوتا، همانطور که از نامش پیداست، عمدتاً IoT (اینترنت اشیا) و وب 3 را هدف قرار داده است. از آنجایی که آیوتا بسیار مقیاس پذیر است و هزینه تراکنش ندارد، از نظر تئوری می‌توان از شبکه برای تسهیل تبادل داده بین دستگاه‌های اینترنت اشیا در سراسر جهان استفاده کرد. هدف آن تبدیل شدن به بافت پیوندی بین اقتصاد انسانی و اقتصاد ماشینی است.

این پروژه در حال حاضر با برخی از بزرگترین شرکت‌های جهان کار می‌کند و برنامه‌ها و راه‌حل‌هایی را توسعه می‌دهد که مشکل اعتماد ایجاد شده هنگام ارتباط ماشین‌ها و دستگاه‌ها در یک شبکه باز را حل می‌کند. به عنوان مثال، آیوتا اخیراً اعلام کرد که جگوار لندرور (Jaguar Landrover) از فناوری این پروژه برای پرداخت به رانندگان برای داده‌های خودرو استفاده می‌کند.

کاربرد آیوتا

در مثالی دیگر، آیوتا، Dell Technologies و The Linux Foundation گرد هم می‌آیند تا یک «بافت اطمینان داده» ایجاد کنند که صحت داده‌های دریافتی از حسگرها را تأیید کنند. مهمتر از آن، آیوتا به طور ارگانیک در سراسر جهان در حال رشد است. از سال 2017، این پروژه در بیش از 111 حق ثبت اختراع ارجاع داده شده است و تعداد مقالات تحقیقاتی در همین دوره زمانی به طور چشمگیری افزایش یافته است. از آنجایی که آیوتا بر استاندارد سازی صنعت برای IOT متمرکز است، دولت‌ها، سازمان‌ها و افراد به لطف یکی از بزرگترین اکوسیستم‌های توسعه دهنده پس از Hyperledger و Ethereum، به طور طبیعی شروع به ساختن برنامه‌های خود بر روی آیوتا کرده‌اند. این پروژه همچنین در بسیاری از صنایع دیگر تأثیر می‌گذارد.

آیوتا7

خرید و فروش ارزدیجیتال MIOTA

در حال حاضر فعال ترین صرافی که در آن رمزارز MIOTA معامله می‌شود، صرافی بایننس با سهم تقریباً 30 درصد از کل حجم معاملات روزانه‌ این پروژه است. آیوتا همچنین در صرافی‌های معتبر زیر معامله می‌شود.
- اوکی ایکس  (OKX)
- هیت بی تی سی (HitBTC)
- گیت (Gate.io)
- پولونیکس (Poloniex)
- صرافی زیروایکس (X0) 
- بیت مارت (BitMart)
- هات بیت (Hotbit)
- بیت فارکس (Bitforex)
- کوکوین  (KuCoin)

آیوتا8

رمزارز MIOTA در اکثر صرافی‌های ایرانی از جمله؛ ارزینجا، آبان تتر، تبدیل، اکسکوینو و ... قابل معامله است.

کیف‌پول‌های مناسب برای نگهداری MIOTA

برای نگهداری رمزارز MIOTA از کیف‌ پول‌هایی مانند؛ لجر Ledger (هر دو مدل لجر نانو اس و لجر نانو ایکس)، تراست ولت، متامسک (MetaMask)، کیف پول Trinity و موارد دیگر استفاده کنید. اما کیف پول Trinity کیف پول رسمی آیوتا است که نسبت به گزینه دیگر رابط کاربری و گرافیکی ساده‌تری دارد. این کیف پول نرم‌افزاری از سوی بنیاد آیوتا معرفی شده است.

آیوتا9

تحلیل نمودار قیمت MIOTA

طبق داده‌های تریدینگ ویو و با توجه به نمودار هفتگی جفت ارز IOTAUSDT، واضح است که قیمت آیوتا در حال حاضر، مقداری بالاتر از محدوده حمایتی نسبتاً قوی 0.25 دلار معامله می‌شود. نمودار جفت ارز مذکور در ریزش اخیر رمزارزها، برای چند ساعاتی این محدوده را تاج کرده است، با توجه به وضعیت فعلی بازار رمزارزها انتظار می‌رود که قیمت آیوتا فعلا در همین محدوده معامله شود و حتی احتمال ریزش تا محدوده 0.2 دلار نیز وجود دارد. اما در صورت تداوم وضعیت فعلی بازار ارزهای دیجیتال، احتمال دارد قیمت این پروژه تا محدوده حمایتی قوی 0.1 دلار نیز ریزش کند. بنابراین در حال حاضر در این سناریو پیشنهادی به سرمایه‌گذاری روی این پروژه نمی‌شود.

اما اگر وضعیت بازار ارزها دیجیتال بهبود یابد، انتظار می‌رود که این پروژه در میان مدت قیمت خود را به محدوده 0.5 دلار برساند، سپس در صورت شکست این محدوده با قدرت و به سمت بالا، می‌توان انتظار صعود قیمت آیوتا تا ATH تاریخی خود یعنی محدوده 2.5 دلار را متصور بود. موقعیت مکانی اندیکاتورهای کمکی MACD و RSI نیز احتمال وقوع این حالت را تقویت می‌کنند.

آیوتا 10

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایرICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.