۰ نفر

سود خرید ماینر در یک ماه چقدر است؟

۱۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۰۲
کد خبر: 625770
سود خرید ماینر در یک ماه چقدر است؟

بر اساس گزارش وبسایت The Block Research، استخراج‌کنندگان بیت کوین در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۵ میلیارد دلار درآمد داشته‌اند.

صنعت ماینینگ به عنوان یکی از تازه‌ترین و جذابترین انواع سرمایه گذاری در دنیا شناخته می‌شود؛ نکته جالب توجه  این نوع سرمایه گذاری در ایران را می‌توان درآمد دلاری آن دانست. که علاوه بر سود استخراج رمز ارز، نوسان دلار نیز سود خوبی را برای استخراج کنندگان خواهد داشت. یکی از ماینر های میان رده بازار ایران (T2TH+ (37TH است که حدود قیمت آن ۳۹میلیون تومان است که در حال حاضر درآمد بالای ۶میلیون تومان در ماه دارد. شاید برای شما هم سوال ایجاد شده باشد که سرمایه گذاری در چه حوزه ای می‌تواند چنین سودی را در کوتاه مدت و حتی بلند مدت داشته باشد؟

بر اساس گزارش وبسایت The Block Research، استخراج‌کنندگان بیت کوین در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۵ میلیارد دلار درآمد داشته‌اند. بر اساس گزارش چشم انداز دارایی‌های دیجیتال که در سال ۲۰۲۲ توسط وبسایت The Block Research منتشر شد، آمارها نشان از افزایش ۲۰۶ درصدی درآمد ماینینگ بیتکوین در ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته‌ی میلادی دارد.

 لازم به ذکر است که این برآورد بر این فرض قرار گرفته است که شرکت‌های استخراج ارزهای دیجیتال برای پرداخت هزینه برق و سایر منابع، انباشته خود را به فروش می‌رسانند. اما برخی از ماینرها سکه‌های استخراج شده خود را نگه می‌دارند.

بر اساس گزارش دو وبسایت Block Research و GSR استخراج‌کنندگان اتریوم در مجموع ۱۶.۵ میلیارد دلار درآمد ایجاد کرده‌اند که نشان‌دهنده افزایش ۶۷۸ درصدی نسبت به سال گذشته است و یک رکورد درآمد ماینینگ اتریوم در سال محسوب می‌شود. 

درآمد ماینرهای بیت کوین

 همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌شود، درآمد تخمینی استخراج بیت کوین در ماه مارس سال ۲۰۲۱ به اوج خود رسید؛ در این ماه، ماینرها حدود ۱.۷۵ میلیارد دلار به دست آوردند که این رقم شامل ۱۶۷ میلیون دلار کارمزد تراکنش نیز می‌شد.اگرچه در طول سال ۲۰۲۱ میلادی به دلیل برخی رویدادها، در بعضی از ماه‌ها درآمد ماینرها کاهش یافت، اما به طور کلی درآمد استخراج بیت‌کوین با افزایش قیمت‌های دارایی‌های دیجیتال افزایش یافت و در اوایل نوامبر به بالاترین حد خود رسید.پس از اینکه چین در ماه مه ۲۰۲۱ معاملات رمزارزها را ممنوع کرد، در کشورهایی غیر از چین درآمد ماینینگ بیت کوین افزایش پیدا کرد. در نتیجه برای سال ۲۰۲۲، فرصتی برای عملیات استخراج بیت کوین در دیگر کشورها ایجاد کرده است و در حال حاضر به رونق زیرساخت در آمریکای شمالی، روسیه، آسیای مرکزی و اروپا منجر شده است.

برای محاسبه سود ماینر ابتدا باید با مفاهیم مهمی چون سختی شبکه، ارزش ارز مورد نظر و در نهایت قدرت پردازش دستگاه ماینر آشنا شویم.

در ادامه سه مفهوم بالا را با زبانی ساده بیان خواهیم کرد:

۱. سختی شبکه: همان‌طور که قبل‌تر اشاره شد بیت کوین برای استخراج کننده ها پاداشی در نظر می‌گیرد که در حال حاضر این پاداش در هر ۱۰ دقیقه ۶.۲۵ بیت کوین است که زمان در نظر گرفته شده از سمت بیت کوین برای بازکردن یک بلوک (مجموعه معادلات امن کننده شبکه) است. اگر ماینرها بتوانند این بلوک را زودتر از ۱۰ دقیقه باز کنند در شبکه اختلال ایجاد می‌شود، در نتیجه  شبکه به‌طور خودکار نسبت به قدرت پردازش موجود، سختی پیدا کردن پاسخ معادلات را کم و زیاد می‌کند تا ماینرها بتوانند به‌طور میانگین در ده دقیقه به جواب برسند، نه بیشتر نه کمتر. در واقع مجموع هش ریت تمامی ماینرهایی که بطور همزمان مشغول ماینینگ هستند عددی را به وجود می‌آورد که مولفه سختی شبکه است.

۲. ارزش رمز ارز: به زبان ساده قیمت بیتکوین اتریوم ویا سایر رمزارزها به دلاراست، با توجه به اینکه جایزه استخراج رمز ارزها در قالب دلار نیست و درقالب توکن همان رمز ارز است ارزش رمز ارز به دلار بسیار بر درآمد شما تاثییر گذار است برای مثال ماینر s۱۹pro  ساخت شرکت بیت مین زمانی که ارزش بیتکوین ۳۸ هزار دلار بود ماهانه ۴۹۰ الی ۵۰۰ دلار درآمد داشت اما در بیتکوین ۴۹ هزار دلاری این درآمد تا ۷۵۰ دلار افزایش داشت و از همه مهمتر اختلاف ارزش ریال و دلار باعث می‌شود که سرمایه گزاری در این بخش همیشه سود چشمگیر و خاصی داشته باشد چون شما ریالی سرمایه گزاری می‌کنید و دلاری درآمد دارید، آن هم بدون نیاز به مهمترین بخش کار یعنی نیروی انسانی.

۳.  قدرت پردازش دستگاه ماینر: در ابتدا برای استخراج رمز ارز به یکدستگاه کامپیوتر قدرتمند نیاز بود ولی به مرور زمان و با افزایش سختی شبکه دیگراقدام به استخراج نیاز به دستگاه های پیچیده ای دارد به نام ماینر. دستگاه های بسیاری با قدرت های پردازش متفاوت در حال حاضر در بازار موجود هستند که هرچه دستگاه قدرتمند تر باشد و در اصطلاح هش ریت بالاتری داشته باشد سود دهی بیشتری نیز دارد. در مورد دستگاهای رایج بازار اصطلاح غلطی به عنوان عمر دستگاه وجود دارد که این عمر منظور عمر فیزیکی دستگاه نیست بلکه سرعت پیشرفت بازار تولید دستگاه ها است که به طور تقریبی هر ۳ سال، دستگاه های جدیدتر بازار، دستگاهای قدیمی تررا کنار زده و با توجه به قدرت پردازش بالاتر و مصرف کمتر برق باعث کم ارزش شدن خروجی دستگاه ها می‌شوند که قیمت برق در ایران این بازه ۳ سال را به یک بازه ۵ الی ۶ ساله افزایش می‌دهد.

عوامل دیگری که باید در استخراج رمز ارز به آن توجه شود:

۱. اهمیت عضویت در یک استخر استخراج : همانطور که در بالا اشاره شد سختی شبکه بیت کوین به شدت بالا رفته است در نتیجه حتی یک ماینر هم به تنهایی نمیتواند جایزه استخراج یک بلوک را کسب کند در نتیجه تعدادی ماینر هش ریت را در محیطی به نام استخر با هم به اشتراک میگذارند و در انتها سود کسب شده را تقسیم می‌کنند که البته این تقسیم ۱۰۰% یکسان و صحیح اتفاق می‌افتد چون از طریق اپلیکیشن‌های مطمئن و از قبل برنامه نویسی شده در استخرها رخ میدهد و شخص حقیقی با ایراد سلیقه این تقسیم را  انجام نمی‌دهد. 

۲.  هزینه برق: با توجه به مصرف بالای برق دستگاه‌های ماینر باید نرخ قیمت برق به منظور محاسبه سودآوری را در نظر داشته باشید.قیمت برق در ایران در مناطق گرمسیری و سردسیری متفاوت است. برای شروع استخراج بیت کوین باید از قبل تعرفه قیمت منطقه را محاسبه و پیش‌بینی کنید سوال دیگری که ممکن است به وجود بیاید این است که کدام رمز ارز را استخراج کنیم برای جواب به این سوال مهمترین نکته ارزش اون رمز ارز است. در حال حاضر دو رمز ارزی که بیشترین ارزش را دارند بیت کوین و اتریوم هستند.دیگر رمز ارز ها هم امکان ماین دارند ولی با توجه به ارزش و امنیت شبکه میتوان گفت در حال حاضر فقط دو رمز ارز فوق ارزش ماین کردن دارند.

با توجه به نکات بالا نحوه محاسبه سود از یک ماینر را با هم بررسی می‌کنیم در حال حاضر یکی از قدرتمند ترین ماینر ها Bitmain Antminer S۱۹ Pro است که هش ریت ۱۱۰ تراهشی دارد. برق مصرفی این ماینر ۳۲۵۰ وات است. با توجه به قیمت بیت کوین که ۴۶,۶۳۵.۱۹ دلار است درآمد ماهیانه این دستگاه در حال حاضر حدودا ۸۱۷.۲۸ دلار است. اما از این مبلغ باید هزینه برق مصرفی را هم کسر کرد که بستگی به نوع برق و هزینه آن در شهر های مختلف ایران متغیر است.  یکی مهمترین مزیت های سرمایه گذاری در صنعت ماینینگ، درآمد دلاری است؛ که آن را نسبت به سرمایه گذاری های دیگر مانند ملک، طلا، ارز و… متمایز می‌کند.

منبع: دارا ماینر