۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

اتریوم موفق به شکست بیت‌ کوین می‌ شود؟

۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۰۳
کد خبر: 532824
اتریوم موفق به شکست بیت‌ کوین می‌ شود؟

به گفته برخی از کارشناسان، با توجه به اینکه اتریوم در موارد بسیاری بهتر از بیت‌کوین عمل کرده، این احتمال می‌تواند وجود داشته باشد که در آینده به برترین رمزارز جهان از نظر ارزش بازار تبدیل شود.

اقتصاد آنلاین  مهسا نجاتی؛ به نظر می‌رسد اتریوم موفق به شکست بیت‌کوین در جنبه‌های بسیاری شده است. بیت‌کوین نوسان قیمتی عمده‌ای را تجربه کرده است. این رمزارز، رکورد بالاترین قیمت 65هزار دلاری را ثبت کرد، اما با سقوط 50درصدی، به قیمت 30هزار دلار افت را تجربه کرد. در حالی که قیمت اتریوم در طول سال گذشته 900درصد افزایش یافت، اما بیت‌کوین 275درصد رشد داشت.

سقوط اخیر قیمت بیت‌کوین باعث شد توجه بیشتری به سمت دومین رمزارز جهان، اتریوم، جلب شود که به گفته برخی از کارشناسان، ممکن است این ارز دیجیتال به عنوان رمزارز شماره یک در سهم بازار جایگزین شود.

بیت‌کوین در طول دو ماه گذشته یک نوسان عمده در قیمت را تجربه کرده است. قیمت آن به بالاترین میزان خود، یعنی 65هزار دلار صعود کرد و با سقوط 50درصدی به 30هزار دلار رسید. آمار ارائه شده از سوی CoinGecko نشان داد که سهم بازار آن نیز از 70درصد قبل از سال 2020، به 42درصد کاهش یافته است (1.6تریلیون دلار).

به لطف سخت‌گیری قوانین رمزارزها در چین و از طرفی تغییر موضع ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در مورد بیت‌کوین، در ماه می بیشترین میزان سقوط ارزش این ارز دیجیتال مشاهده شد.

اگر از نظر سهم بازار مقایسه کنیم، بیت‌کوین هنوز بسیار جلوتر از اتریوم است. آشفتگی بازار در ماه می به اتریوم کمک کرد که حدود 350میلیارد دلار این فاصله را کمتر کند. در حالی که اتریوم در ماه می حدود 11درصد افت را تجربه کرد، بیت‌کوین از سقوط 37درصدی رنج برد. 

به نظر می‌رسد از نظر رشد سالانه نیز اتریوم بیت‎کوین را شکست دهد. در حالی که اتریوم در طول سال گذشته بیش از 900درصد رشد کرد، بیت‌کوین جهش 275درصدی داشت. 

سرمایه‌گذاران و طرفداران اتریوم بر این باورند که دو دلیل عمده برای یک حرکت قوی وجود دارد – محبوبیت برای خدمات مالی مبتنی بر بلاکچین و ارزهای دیجیتال قابل وصول و یک ارتقای عمده در فناوری آن که در حال پیشرفت بوده و یک تغییر ساختاری در نحوه کار اتریوم ایجاد می‌کند.

با پذیرش بیشتر رمزارزها توسط کشورهای مختلف، علاقه به ارزهای دیجیتال از بیت‌کوین فراتر رفته است. به گفته کارشناسان، از آنجا که رمزارزهای دیگر با تکنولوژی بهتر و فناوری چابک‌تر در میان سرمایه‌گذاران این بازار محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند و همچنین به نظر می‌رسد که اتریوم همین روند را ارائه دهد، بیت‎‌کوین سرانجام عنوان شماره یک بودن خود را از دست خواهد داد.

به گفته تگان کلاین، یکی از بنیان‌گذاران شرکت نرم‌افزاری بلاکچین Edge & Node: "از آنجا که اتریوم از نظر نوآوری و منافع توسعه‌دهنده برتر خواهد بود، احتمالا این رمزارز در آینده در نظر بسیاری از موارد از بیت‌کوین پیشی خواهد گرفت." برخی نیز معتقدند از آنجا که بیت‌کوین هنوز مزایای زیادی نسبت به اتریوم دارد، نمی‌توان آن را به راحتی جایگزین کرد. ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در Oanda Corp اذعان داشت: "بیت‌کوین باز هم پادشاه رمزارزها باقی خواهد ماند."

از طرفی، اتریوم همچنین در حال کار بر روی یک تغییر اساسی بوده که به واسطه آن، 99.5درصد در انرژی مصرفی حال حاضر صرفه‌جویی می‌کند. با توجه به مخالفت‌های سخت که رمزارزهایی مانند بیت‌کوین به دلیل مسائل مربوط به تغییرات آب و هوایی با آن روبرو هستند، ممکن است در آینده سرمایه‌گذاران بیشتری به اتریوم گرایش پیدا کنند. اتریوم در حال حاضر هم انرژی کمتری نسبت به محبوب‌ترین رمزارز، یعنی بیت‌کوین مصرف می‌کند. 

در طول 24ساعت گذشته، بیت‌کوین با رشد 0.18درصدی به قیمت 36هزار و 331دلار رسیده، در حالی که اتر با تجربه افزایش 3.79درصدی به 2هزار و 585دلار رسیده است.

c336ab52-19a9-42b1-9980-e0615da33ebf