۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بیت کوین یا ریپل: تفاوت این دو در چیست؟

۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۱۵
کد خبر: 532746
بیت کوین یا ریپل: تفاوت این دو در چیست؟

در حالی که بیت‌کوین در میان ارزهای رمزنگاری شده از نظر سرمایه‌گذاری در بازار و نرخ پذیرش کلی همچنان پیشرو است، سایر رقبا به دلیل افزایش سازگاری و کاربردهای متنوع همچنان به پیشرفت خود ادامه می‌دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین، XRP رتبه هفتم را در لیست ارزهای مجازی برتر با محدودیت بازار، پشت سر بیت‌کوین، اتریوم، بایننس کوین، تتر، کاردانو و پلکادات دارد. XRP اغلب به عنوان Ripple شناخته می‌شود، " اگرچه از لحاظ فنی Ripple نام شرکت و شبکه پشت ارز رمزنگاری شده و XRP ارز رمزنگاری شده است. 

در ادامه نگاهی دقیق‌تر به آنچه XRP را از بیت‌کوین و دیگر توکن‌های دیجیتالی برتر متمایز می‌سازد، می‌اندازیم. ریپل شرکتی است که در پشت XRP قرار دارد. 

تاییدیه‌های معامله بیت‌کوین ممکن است چند دقیقه با هزینه‌های بالای معامله طول بکشد، در حالی که معاملات XRP در عرض چند ثانیه با هزینه کم تایید می‌شوند. XRP یک تکنولوژی است که عمدتا به خاطر شبکه پرداخت دیجیتال و پروتکل آن شناخته شده‌است. 

بسیاری از بانک‌های بزرگ از سیستم پرداخت XRP استفاده می‌کنند. بیت‌کوین بر روی یک دفتر عمومی بلاک‌چین کار می‌کند که از ارز دیجیتال مورد استفاده برای تسهیل پرداخت کالاها و خدمات پشتیبانی می‌کند. 

شبکه بیت‌کوین مبتنی بر مفهوم بلاک‌چین، دفتر کل معاملات تایید شده و نگهداری سوابق است. ماینرها معاملات را به صورت مداوم بررسی می‌کنند و آن‌ها را به بلاکچین بیت‌کوین اضافه می‌کنند که به عنوان دفتر کل تمام فعالیت‌‌های شبکه عمل می‌کند. در عوض زمان و توان محاسباتی لازم برای اعتبار بخشیدن به دفترکل به این روش، ماینرها با BTC پس از اعتبار سنجی موفق، مقادیر مشخصی بیت‌کوین پاداش می‌گیرند. 

از سوی دیگر، XRP یک تکنولوژی است که عمدتا به خاطر شبکه پرداخت دیجیتال و پروتکل آن شناخته شده ‌است. علاوه بر ارز رمزنگاری شده XRP، ریپل شاید حتی بیشتر به عنوان پرداخت، تبادل دارایی، و سیستم حواله شناخته شود که بیشتر مانند SWIFT کار می‌کند (خدماتی برای پول بین‌المللی و نقل و انتقالات امنیتی که توسط شبکه‌ ای از بانک‌ها و واسطه‌های مالی استفاده می‌شود). 

اعتبار سنجی تراکنش 

به جای استفاده از مفهوم استخراج بلاک‌چین، شبکه Ripple از یک مکانیزم اجماع توزیعی منحصر به فرد از طریق شبکه‌‌ای از سرورها برای تایید معاملات استفاده می‌کند. با انجام یک نظرسنجی، سرورها یا نودها در شبکه با اجماع در مورد اعتبار و صحت معامله تصمیم‌‌گیری می‌کنند. 

این امر تاییدات تقریبا فوری بدون هیچ قدرت مرکزی را ممکن می‌سازد، که به غیرمتمرکز نگه داشتن XRP و در عین حال سریع‌تر و قابل‌ اطمینان‌‌تر از بسیاری از رقبای آن کمک می‌کند. در حالی که شبکه بیت‌کوین به دلیل سیستم استخراج خود متهم به مصرف انرژی است، سیستم ریپل با توجه به مکانیزم بدون استخراج، توانایی قابل اغماضی مصرف می‌کند. 

پردازش زمان و هزینه‌ها 

در حالی که تاییدات معامله بیت‌کوین ممکن است دقایق زیادی طول بکشد و ممکن است با هزینه‌های بالای معامله همراه باشد، معاملات XRP در عرض چند ثانیه با هزینه‌های بسیار پایین تایید می‌شوند. BTC عرضه کلی حدود ۲۱ میلیون رمزنگاری سکه دارد و XRP در مجموع ۱۰۰ میلیارد سکه رمزنگاری از پیش استخراج‌ شده دارد. 

استخراج و گردش 

بیت‌کوین از یک سیستم اثبات کار و استخراج برای انتشار توکن‌های BTC جدید استفاده می‌کند که بخش ضروری فرآیند اعتبار سنجی را تشکیل می‌دهد، در حالی که تمام توکن‌های XRP از پیش تعیین شده‌اند. به همین دلیل، کاوش XRP به همان روشی که کاوش بیت‌کوین وجود دارد، وجود ندارد. 

مکانیسم آزاد سازی ارز دیجیتال برای BTC و XRP متفاوت است. در حالی که بیت‌کوین‌ها آزاد می‌شوند و به شبکه اضافه می‌شوند، هنگامی که استخراج کنندگان آن‌ها را پیدا می‌کنند، یک قرارداد هوشمند انتشار آن را کنترل می‌کند. 

ریپل برای انتشار حداکثر ۱ میلیارد توکن XRP در هر ماه برنامه ‌ریزی کرده بود که توسط یک قرارداد هوشمند درونی کنترل می‌شد. گردش کنونی بیش از ۵۰ میلیارد دلار است. هر بخش استفاده ‌نشده XRP در یک ماه خاص به حساب سپرده منتقل خواهد شد. این مکانیزم تضمین می‌کند که احتمال سوءاستفاده به دلیل عرضه بیش از حد رمز ارز های XRP وجود نخواهد داشت و سال‌ها طول خواهد کشید تا تمام رمز ارزها در دسترس باشند. 

مشابه با هزینه پردازش معاملات بیت‌کوین، معاملات XRP شارژ می‌شوند. هر بار که یک معامله بر روی شبکه ریپل انجام می‌شود، مقدار کمی از XRP برای کاربر (‌فرد یا سازمان)‌ شارژ می‌شود. استفاده اولیه برای XRP تسهیل انتقال سایر دارایی‌‌ها است، اگرچه تعداد رو به رشدی از تجار آن را برای پرداخت به روشی مشابه با پذیرش بیت‌کوین می‌پذیرند. 

برنامه‌‌های دنیای واقعی 

در حالی که استفاده از بیت‌کوین توسط افراد و سازمان‌ها به عنوان ارز مجازی رو به افزایش است، سیستم پرداخت ریپل در میان بانک‌ها محبوب‌تر است. RippleNet کنسرسیومی متشکل از بیش از ۲۰۰ موسسه مالی است که در بیش از ۴۰ کشور تاسیس شده‌اند و امکان تسهیل پرداخت‌های فرامرزی است.

 شبکه ریپل همچنان شاهد رشد در میان موسسات مالی است، حوزه‌‌ای که در آن از بسیاری از رقبای خود در فضای پول دیجیتال پیشی گرفته ‌است.

به طور کلی، XRP به خاطر زمان‌های پردازش کم‌تر و هزینه‌های معامله کم‌تر بهتر از بیت‌کوین است. برای درک هر دو با مقایسه دنیای واقعی، در زیر برخی شباهت‌ها را آورده‌ایم:

پیتر، که در آمریکا زندگی می‌کند، از والمارت دیدن می‌کند و هزینه خریدش را به دلار آمریکا می‌پردازد. او همچنین می‌تواند از دلار آمریکا برای خرید ارز های دیگر برای تجارت و سرمایه‌ گذاری مانند GBP یا JPY استفاده کند و آن‌ها را در تاریخ دیگری به دلیل سود یا زیان بفروشد. 

بیت‌کوین یک ارز دیجیتال معادل است که به عنوان مثال جایگزین دلار آمریکا در دنیای واقعی می‌شود. پیتر می‌تواند یک خرید انجام دهد و آن را با بیت‌کوین‌ پرداخت کند، یا می‌تواند بیت‌کوین‌ را برای تجارت و سرمایه‌گذاری خریداری کند و آن‌ها را در زمانی دیگر برای سود یا زیان بفروشد، درست مانند تجارت هر ارز فیات دیگر مانند GBP یا JPY. 

اگر پیتر در آمریکا می‌خواهد ۱۰۰ دلار برای پاول در ایتالیا ارسال کند، می‌تواند این کار را از طریق  بانک آمریکایی خود برای اجرای معامله انجام دهد. پس از در نظر گرفتن هزینه‌های لازم، بانک آمریکایی پیتر با استفاده از سیستم "سوئیفت" ‌(SWIFT‌) که در حال حاضر به حساب بانکی ایتالیایی "پاول"‌معادل با یورو (‌یا دلار آمریکا)‌ اعتبار می‌بخشد، دستور العمل‌هایی را صادر خواهد کرد. این فرآیند ممکن است شامل هزینه‌های بالا در هر دو طرف باشد و چند روز طول خواهد کشید تا پردازش انجام شود. 

سیستم پرداخت ریپل از توکن‌های XRP برای انتقال دارایی‌ها در شبکه ریپل استفاده می‌کند. همان $ ۱۰۰ می‌تواند فورا توسط پیتر به توکن‌های XRP تبدیل شود و می‌تواند فورا به حساب پاول در شبکه ریپل منتقل شود. 

با تایید مناسب تراکنش توسط شبکه ریپل غیرمتمرکز، پاول توکن‌های XRP را دریافت خواهد کرد. او این اختیار را خواهد داشت که آن را به USD یا هر ارز مورد نظر خود تبدیل کند و یا حتی آن را به عنوان توکن XRP حفظ کند. فرآیند تایید، سریع‌تر از سیستم‌های انتقال پول قدیمی و بیت‌کوین است. 

نتیجه گیری

در حالی که ریپل کمی پیچیده‌تر کار می‌کند، مثال بالا کارهای اساسی آن را توضیح می‌دهد. سیستم ریپل بهتر از شبکه بیت‌کوین است و زمان انجام پردازش پایین و هزینه‌های معامله پایین‌تری را خواهد داشت. 

از سوی دیگر، BTC به طور کلی، گسترده‌تر و بیشتر از XRP شناخته شده‌ است. بیت‌کوین به عنوان یک سیستم عمومی واقعی باقی می‌ماند که متعلق به هیچ فرد، مقام و یا دولتی نیست. 

شبکه ریپل، اگرچه غیرمتمرکز است، متعلق به یک شرکت خصوصی است و توسط یک شرکت عمومی با همان نام اداره می‌شود. علیرغم داشتن توکن‌های منحصر به فرد، پول دیجیتال، این دو سیستم مجازی محبوب کاربردهای مختلفی دارند.