۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود درخشان طلا / فلز زرد در آستانه دستیابی به سطح ۱۸۰۰ دلاری

۲۳ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۳۹
کد خبر: 553392
صعود درخشان طلا / فلز زرد در آستانه دستیابی به سطح ۱۸۰۰ دلاری

قیمت طلا و نقره روز گذشته در معاملات آخر هفته ایالات متحده روند افزایشی قابل توجهی در پیش گرفت، علیرغم شروع هفته نزولی در روز دوشنبه، در روزهای میانی هفته روند صعودی بار دیگر از سر گرفته شد و معاملات در آخرین روز هفته افزایش قیمت قابل توجهی داشتند.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ کاهش شاخص دلار آمریکا در آخرین روز معاملات روند صعودی قیمت‌ها را تقویت کرد. بر این اساس روز گذشته طلای آتی اکتبر با ۲۵.۷۰ دلار افزایش به قیمت ۱۷۷۹.۶۰ دلار در هر اونس و نقره آتی سپتامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۵۸ دلار افزایش به قیمت ۲۳.۷۳ دلار در هر اونس رسید.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته هم روند ترکیبی داشتند، همچنان روند حرکت بازارهای اروپایی صعودی و در مقابل بازارهای آسیایی روند نزولی داشتند. در ایالات متحده آمریکا هم در آخرین روز معاملاتی هر سه شاخص اصلی معاملات را صعودی به پایان بردند. گزارش سود قابل توجه شرکت‌ها در هفته‌های گذشته نگرش معامله‌گران و سرمایه‌گذاران را نسبت به آینده اقتصادی بهبود بخشیده است. بلومبرگ در این باره در گزارشی نوشته است که نگرانی‌ها از شیوع گونه دلتای کرونا رو به افزایش است چرا که می‌تواند تجربه محدودیت‌های سال گذشته را بار دیگر تکرار کند. تعطیلی بخشی از سومین بندر پرترافیک جهان در روز پنجشنبه (لس آنجلس) فشار بر زنجیره تامین را در آستانه فصل خرید مهم افزایش داده است. بلومبرگ در این باره نوشت: مرکز لس آنجلس در حال آماده سازی برای کاهش احتمالی ترافیک از چین است. تاخیر در این رابطه می‌تواند بار دیگر بر قیمت‌های حمل و نقل کانتینری بیفراید که خود در سال جاری حدود ۲۲۰ درصد افزایش یافته بود.

در بازارهای کلیدی خارجی شاخص دلار آمریکا روند نزولی در پیش گرفت. قیمت‌های نفت خام نیمکس هم با اندکی کاهش به ۶۹ دلار در هر بشکه رسید. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری ایالات متحده نیز در محدوده ۱.۳۴۲ درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند نزولی معاملات آتی طلای اکتبر همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردارند اگرچه روند صعودی از میانه هفته در بازار تثبیت شده است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۸۰۰ دلار و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به سطح پشتیبانی فنی ۱۶۷۶.۴۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۷۹۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۰۰ دلار در هر اونس عنوان شده است در حالی که سطح حمایتی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز پنجشنبه یعنی ۱۷۴۰.۶۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۷۳۰ دلار در هر اونس است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند نزولی معاملات آتی نقره همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. قیمت‌ها در یک روند نزولی ۱۱ هفته‌ای قرار دارند. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت ۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به سطح حمایت ثابت و پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۲۲.۲۹۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در ۲۴ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۴.۵۰ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح حمایتی نخست بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۳.۱۳ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۲.۹۷ دلار در هر اونس قرار گرفته است.