۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تثبیت روند صعودی فلزات گرانبها / فلز زرد در تلاش برای بازگشت به سطح ۱۸۰۰ دلار

۲۲ مرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۲۶
کد خبر: 553221
تثبیت روند صعودی فلزات گرانبها / فلز زرد در تلاش برای بازگشت به سطح ۱۸۰۰ دلار

قیمت طلا در معاملات روز گذشته فلزات گرانبهای ایالات متحده روند باثباتی داشت. روند صعودی طلا پس از فشار فروش اخیر که قیمت‌ها را در بازار به پایین‌ترین سطح چهار ماه گذشته رساند، تا حدودی تثبیت شده است.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ اگرچه طلا در معاملات دو روز گذشته موفق به تثبیت روند صعودی شده است، اما به نظر می‌رسد که نقره برای تثبیت این روند در بازار نیازمند تلاش بیشتری است. بر این اساس روز گذشته طلای آتی اکتبر با ۰.۷۰ دلار افزایش به قیمت ۱۷۵۰.۶۰ دلار در هر اونس و نقره آتی سپتامبر در بازار کومکس نیویورک با کاهش ۰.۳۲۳ دلاری به قیمت ۲۳.۱۶ دلار در هر اونس معامله شد.

از داده‌های اقتصادی منتشر شده ایالات متحده در روز گذشته نرخ تورم بود، چرا که شاخص قیمت تولید کننده PPI در ماه جولای با افزایش ۱ درصدی نسبت به ماه ژوئن، بیش از حد انتظار بود. این در حالی است که بر اساس برآوردها و پس از مقایسه در دو ماه ژوئن و می، انتظار می‌رفت این شاخص در ماه جولای به ۰.۶ درصد برسد. به صورت سالانه شاخص قیمت تولید کننده ۷.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. بازار فلزات گرانبها و دیگر بازارها نسبت به انتشار این داده اقتصادی واکنش خاصی نشان نداده‌اند. داده‌های اخیر تورم در ایالات متحده و دیگر کشورها بیش از پیش بینی‌ها بوده و احتمالا همین مساله موجب شده تا بازارها واکنش خاصی به شاخص قیمت تولید کننده نداشته باشند.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته روند ترکیبی داشتند، همچنان عملکرد بازارهای اروپایی عمدتا صعودی و بازارهای آسیایی عمدتا نزولی بوده است. در ایالات متحده آمریکا هم هر سه شاخص اصلی روند صعودی داشتند. از جمله ویژگی‌های بازار در شرایط کنونی رکود تابستانی است و در نتیجه شرایط کنونی چندان تعجب آور نیست. 

در بازارهای کلیدی خارجی شاخص دلار آمریکا پس از دستیابی به بالاترین سطح چهار ماه و نیم گذشته، روند افزایشی خود را ادامه داد. قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس تقر یبا ثابت بود و هر بشکه حدود ۶۹.۲۵ دلار معامله شد. کارتل نفتی اوپک اعلام کرده است که شیوع کرونای دلتا احتمالا تقاضای جهانی نفت خام را در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ تحت تاثیر قرار خواهد داد. همچنین آژانس بین‌المللی انرژی روز گذشته اعلام کرد که کاهش تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۱ را با کاهش ۱۰۰ هزار بشکه در روز ادامه خواهد داد تا تولید روزانه نفت در جهان به ۵.۳ میلیون بشکه در روز برسد. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده نیز روز گذشته در محدوده ۱.۳۶۶ درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلای اکتبر در اواخر هفته در بازار تثبیت شده است. با توجه به آنکه قیمت‌ها در معاملات روز دوشنبه به پایین‌ترین سطح چهار ماه گذشته خود رسید روند نزولی معاملات همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۶۷۶.۴۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۶۳ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۷۷۵ دلار در هر اونس است در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز چهارشنبه یعنی ۱۷۲۴.۳۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم ۱۷۱۶.۵۰ دلاردر هر اونس عنوان شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

قیمت‌های آتی نقره در معاملات روز دوشنبه به پایین‌ترین سطح هشت ماه گذشته رسید و همین مساله موجب شده روند نزولی معاملات از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار باشد. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به سطح حمایتی و پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۲.۲۹۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز سه شنبه یعنی ۲۳.۶۷۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم بر روی ۲۴ دلار در هر اونس مشاهده می‌شود در حالی که سطح حمایتی نخست نقره بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۲.۹۷ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۲.۵۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.