۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

طلا به بالاترین سطح ۵هفته رسید/ نقره در بالاترین سطح دو هفته‌ای قرار گرفت

۲۰ فروردین ۱۴۰۰، ۱۴:۰۳
کد خبر: 519057
طلا به بالاترین سطح ۵هفته رسید/ نقره در بالاترین سطح دو هفته‌ای قرار گرفت

قیمت معاملات آتی طلا و نقره روز گذشته در ایالات متحده روند صعودی در پیش گرفت و به بالاترین سطح پنج هفته گذشته رسید. وضعیت فنی کلی کوتاه مدت فلز زرد طی روزهای گذشته به طرز قابل توجهی بهبود یافته است.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ معامله‌گران آتی کوتاه مدت در شرایط کنونی به سمت سرمایه‌گذاری بلندمدت در این بازار سوق پیدا کرده‌اند. در پیش گرفتن روند نزولی شاخص دلار آمریکا در هفته جاری به نفع فلزات گرانبها تمام شده است. بر این اساس طلای آتی ژوئن با ۱۶.۵۰ دلار افزایش به ۱۷۵۷.۹۰ دلار در هر اونس و نقره آتی می در بازار کومکس نیویورک در بالاترین سطح دو هفته گذشته رسید و با ۰.۳۱۳ دلار افزایش به ۲۵.۵۶ دلار در هر اونس است.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند باثباتی داشتند. هر سه شاخص اصلی ایالات متحده روز گذشته روند صعودی در پیش گرفتند. دو شاخص اس‌اندپی۵۰۰ و داو جونز طی هفته جاری موفق به ثبت رکوردهای جدید شده‌اند. در شرایطی که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران همچنان تمایل به سرمایه‌گذاری‌های ریسک پذیر دارند که این مساله موجب رونق بازارهای سهام شده است که این مساله موجب محدودیت صعود بازار فلزات گرانبها شده است.

انتشار صورت جلسه آخرین جلسه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو FOMC که در ماه مارس برگزار شده است، بیانگر آن است که بانک فدرال رزرو برای مدت زمانی دیگر سیاست‌های پولی خود را تغییر نخواهد داد. در ایرلند شمالی روز گذشته ناآرامی‌های داخلی و شورش‌هایی شکل گرفته که بازار ناظر این اتفاقات خواهد بود. بسیاری معتقدند که وضعیت انگلیس می‌تواند بدتر شود چرا که قوانین این منطقه پس از برگزیت تغییراتی داشته است.

در بازارهای کلیدی خارجی روز گذشت شاخص دلار آمریکا کاهش یافت به نظر می‌رسد روند صعودی شاخص دلار به شدت کمرنگ شده است. قیمت نفت خام اندکی کاهش یافت و هر بشکه حدود ۵۹.۶۵ دلار معامله شد. همچنین روز گذشته بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده در محدوده ۱.۶۴۶ درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند نزولی معاملات آتی طلای ژوئن همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. با این حال اخیرا روند صعودی قیمت‌ها قوت بیشتری یافته است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت بالاتر از ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی ۱۷۰۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در ۱۷۷۴ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۰۰ دلار عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست بر روی کمترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۳۳.۶۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی پایین‌ترین نرخ معاملات هفته یعنی ۱۷۲۱.۶۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند نزولی معاملات آتی نقره می همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. نمودارهای روزانه همچنان بیانگر یک روند نزولی ۹ هفته‌ای هستند. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی بالاتر از ۲۶.۷۴ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی و کمترین قیمت معاملات ماه مارس یعنی ۲۳.۷۴ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۲۵.۷۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۶ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست ۲۵ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم در پایین‌ترین قیمت معاملات هفته جاری یعنی ۲۴.۶۶ دلار در هر اونس قرار گرفته است.