۰ نفر

ذخائر ارزی ترکیه به کمترین میزان در ۱۸سال اخیر رسید

۲۰ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۲۹
کد خبر: 519041
ذخائر ارزی ترکیه به کمترین میزان در ۱۸سال اخیر رسید

همزمان با کاهش ارزش لیر، خالص ذخائر ارزی بانک مرکزی ترکیه به کمترین میزان در ۱۸سال گذشته رسید.

به گزارش رویترز، خالص ذخائر ارزی بانک مرکزی ترکیه به کمترین میزان خود از سال ۲۰۰۳ تاکنون رسید و دوم آوریل (۱۳ فروردین) به ۱۰ میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار کاهش یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، هفته پیش از آن خالص ذخائر ارزی ترکیه ۱۲ میلیارد و ۷۹۰ میلیون دلار بود.

رویترز دیروز (۱۹ فروردین) نوشت که در پایان سال ۲۰۱۹ خالص ذخائر ارزی ترکیه ۴۱ میلیارد دلار بود و سال گذشته میلادی که بانک های دولتی با فروش حدود ۱۳۰ میلیارد دلار برای تثبیت ارزش لیر اقدام کردند، خالص ذخائر ارزی این کشور به شدت کاهش یافت. با این وجود، در سال ۲۰۲۰ پول ملی ترکیه ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست داد.

به گفته تحلیل گران، بانک مرکزی ترکیه در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ تلاش کرد با بهره گیری از تهاتر با بانک های محلی ذخائر ارزی خود را تقویت کند. این سیاست موجب هراس سرمایه گذاران خارجی شد و خطر ایجاد بحران تراز پرداخت ها را افزایش داد.

داده های اخیر نشان می دهد که تراکنش های تهاتری معوقه بانک مرکزی ترکیه تا روز چهارشنبه این هفته (۱۸ فروردین) ۴۶ میلیارد و ۱۱۶ میلیون دلار است که در صورت کسر آن، ذخایر ارزی ترکیه به شدت دچار کسری منابع می شود.

حدود سه هفته پیش رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه که از طرفداران نرخ بهره پایین است، به دنبال افزایش شدید این نرخ، رییس بانک مرکزی کشورش را برکنار کرد.

ناجی اقبال، رییس برکنار شده بانک مرکزی که کمتر از ۶ ماه پیش، این سمت را تحویل گرفته بود، نرخ بهره ۸.۷۵ درصد بالا برده و به ۱۹ درصد رسانده بود که این میزان بیشترین افزایش نرخ بهره در دوره های قبل روسای بانک مرکزی ترکیه بود.

برکناری اقبال به دنبال آن اتفاق افتاد که این بانک برای مقابله با تورم ۱۶ درصدی و سقوط ارزش لیر، نرخ بهره را به یکباره در این روز ۲ درصد بالا برد.

چنین افزایش شدید نرخ بهره، فراتر از انتظار کارشناسان و فعالان بازار بود.