۰ نفر

توقیف اموال عبدالباقی و رسیدگی خارج از نوبت به پرونده متروپل

۱۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۵۵
کد خبر: 640780
توقیف اموال عبدالباقی و رسیدگی خارج از نوبت به پرونده متروپل

در دهمین روز از حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل در آبادان، تلاش‌ها برای جستجوی افراد گرفتار زیر آوار ادامه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ساختمان ۱۰ طبقه متروپل ظهر روز دوم خردادماه در آبادان، فرو ریخت. بر اثر این حادثه تاکنون ۳۷ نفر جانباخته‌اند و تعدادی نیز مصدوم شده‌اند.

 چگونه در مجتمعی که پایان کار نگرفته بود مغازه‌ها شروع به فعالیت کردند؟

ساعت ۰۸:۳۳؛ یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: ریزش ساختمان متروپل بار دیگر یادآور شد که قوانین موجود در حوزه فنی و مهندسی اجرایی نشده و متاسفانه هزینه ترک فعل در کشور ما پایین است.

مجتبی یوسفی، درباره درس هایی که باید از ریزش ساختمان متروپل در آبادان آموخت، بیان کرد: در وقوع حوادثی مانند ریزش ساختمان متروپل در وهله اول بحث امداد و نجات باید مورد توجه قرار گیرد و اقداماتی صورت گیرد که تا حدی التیام بخش مشکلات مردم باشد. از سوی دیگر مسئولان امر باید حضور میدانی به عمل آورند که جا دارد از ریاست جمهور و وزیر کشور تشکر کنیم که در ۷ روز گذشته شخص وزیر در بالاترین سطح اقدامات امدادی را دنبال کرده است. از زحمات هلال احمر، مسئولان نظامی و انتظامی و سپاه نیز قدردانی می کنیم که در محل حادثه حضور یافته و به مردم خدمات رسانی می کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: اما دو نکته وجود دارد که باید در بلند مدت مورد توجه قرار گیرد؛ اول اینکه در حادثه متروپل قوانین موجود اجرایی نشده است. چگونه مجتمع تجاری که هنوز پایان کار نگرفته است، مغازه ها و غرفه های آن فعالیت خود را آغاز کرده بودند؟ زمانی که ساختمان پایان کار خود را نگرفته است یعنی نظامات فنی و مهندسی در آن چک نشده است  و از لحاظ ایمنی تاییدیه نگرفته است. این تخلفات به وفور در کشور در حال رخ دادن است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: باید از همین امروز این موضوع بخشنامه شود که اگر شهرداری چنین تخلفی را انجام داد، با اشد مجازات با آن برخورد شود یا اگر مالکی چنین تخلفی را انجام داد، با آن برخورد جدی صورت گیرد.

وی گفت: ما امروز سازه های ناپایدار زیادی در سطح کشور داریم، در تهران ۱۲۹ سازه بلند مرتبه داریم که وضعیت فوق بحرانی از لحاظ ایمنی از سوی آتش نشانی به آنها ابلاغ شده است و حدود ۲۹۰ گودبرداری داریم که رها شده اند.

وی در ادامه تاکید کرد: این ها مواردی به جز چند هزار ساختمانی است که در سطح کشور دچار اشکالات فنی بوده و به آنها هشدار داده شده است. آیا باید دست بر روی دست گذاشت تا به حادثه پلاسکو یا کلینیک درمانی سینا یا متروپل تبدیل شود.

یوسفی گفت: نکته بعدی اینکه هزینه ترک فعل در کشور ما پایین است. در پروژه هایی که به صورت مشارکتی بین شهرداری و بخش خصوصی انجام می شود، باید سازمان نظام مهندسی نظارت کند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: از سوی دیگر باید در تصمیم های دوگانه ای که گرفته می شود، تجدید نظر شود. در پروژه متروپل می بینیم که در یک معبر ۱۲ متری مجوز ساخت یک برج ۴۰ متری با ۱۲ طبقه داده شده است.  قانون کمیسیون ماده ۱۰۰ و قانون نظام مهندسی باید اصلاح شود. این سوال امروز مطرح است که خروج ۶ دوره فعالیت شوراها حرکت به سمت توسعه بیشتر بوده یا برعکس مشکلاتی برای مردم ایجاد شده است؟ در عین اینکه در شوراها افراد شریف و زحمت کش هم حضور دارند.

یوسفی در پایان بیان کرد: مجلس باید هرچه زودتر این قوانین را اصلاح کند چراکه این موارد از مهم ترین مسائل روز کشور است که باید در مجلس به آن پرداخته شود.

تعداد جانباختگان حادثه متروپل به ۳۷ نفر رسید

ساعت ۰۹:۳۳؛ فرماندار آبادان از افزایش تعداد جانباختگان حادثه متروپل به ۳۷ نفر خبر داد.

احسان عباسپور صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به خارج‌سازی یک پیکر دیگر از زیر آوار متروپل اظهار کرد: بدین ترتیب تاکنون پیکرهای ۳۷ نفر از جانباختگان از محل حادثه متروپل خارج شده است.

 وی افزود: همچنان جست‌وجو برای خارج‌سازی دیگر پیکرها از زیر آوار در محل حادثه ادامه دارد.

همکاری صنعت نفت جنوب در امدادرسانی به حادثه متروپل

ساعت ۱۰:۳۲؛ مدیریت عملیات ترابری و پشتیبانی تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از ابتدای حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان تا کنون ۷۶۰ روز دستگاه خدمات مربوط به ترابری سبک و سنگین و تعمیرات ماشین‌آلات ارائه داده است.

بنا بر اعلام شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، با وقوع حادثه دلخراش ریزش ساختمان متروپل آبادان مدیریت عملیات ترابری و پشتیبانی تولید مناطق نفتخیز جنوب با تمام توان و امکانات لجستیکی سنگین و فوق سنگین با دستگاه‌های مسئول امدادرسانی و آواربرداری همکاری داشته است.

در این راستا تاکنون ۷۶۰ روز دستگاه در بخش‌های خدمات ایاب و ذهاب نفرات، جابجایی وسایل، حمل آب آشامیدنی، جمع و بلند کردن اشیاء، جمع آوری پسماند و نخاله، خاکبرداری، خاک‌ریزی، گودبرداری، بسترسازی، بهسازی راه و معابر و اسکورت محمولات ترافیکی و تعمیرات خودروها و ماشین آلات خدمات ارائه شده است.

همچنین نیروهای اعزامی از تعمیرات مدیریت عملیات ترابری و پشتیبانی تولید مناطق نفتخیز جنوب نسبت به تعمیر ۶ دستگاه از ماشین‌آلات سیار ساختمانی سایر دستگاه‌های اجرایی حاضر در محل حادثه اقدام کردند.

عذاری اهوازی مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان نیز ضمن تسلیت و ابراز همدردی با خانواده‌های داغدیده بیان کرد: در روزهای سخت هیچ چیز مانند همدلی و در کنار یکدیگر بودن التیام بخش نیست. دست در دست هم دادن می‌تواند سبک کننده بارهای سنگین و غم‌های بزرگ باشد و در این فاجعه تلخ ساختمان متروپل آبادان نیز صنعت نفت جنوب به مانند حضور مسئولانه خود در مقابله با سیل بزرگ فروردین ٩٨ خوزستان، بار دیگر در کنار مردم در صحنه حاضر و جزیی از خط مقدم اقدامات و عملیات امدادرسانی بود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان به مجموعه اقدامات انجام شده و امکانات ارائه شده اشاره کرد و گفت: مجموعه صنعت نفت جنوب جهت هم افزایی ظرفیت‌ها در اولین ساعات حادثه به تشکیل قرارگاه پشتیبانی مشترکی شامل شرکت‌های نفت و گاز اروندان، ملی مناطق نفتخیز جنوب، ملی حفاری ایران، بهداشت و درمان صنعت نفت در کنار پالایشگاه نفت آبادان اقدام کرد که ظرفیت‌های این مجموعه هماهنگ، بازوی کارآمد مدیران عملیات آواربرداری و امدادرسانی شد.

وی افزود: پیرو تاکیدات مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، این قرارگاه پشتیبانی با تقسیم مسئولیت بین خود یگانی بزرگ از ده ها فروند انواع ماشین آلات سنگین همچون جرثقیل‌های بزرگ، کشنده، لودر، کرین، بیل مکانیکی، تانکر، کمپرسی، تریلی و انواع تجهیزات صنعتی مانند ژنراتور، پمپ، لیفتراک، دستگاه ماشین امدادی پله‌دار مخصوص اطفای حریق، ماشین‌های یخچال‌دار، آمبولانس و... را در کنار تیم‌های متخصص HSE و آتشنشانی با تجهیزات کامل امدادرسانی به منطقه گسیل کرده و در کنار آن با انواع خدمات پشتیبانی همه ظرفیت‌های ممکن را در صحنه بسیج کرده است.

عملیات آواربرداری متروپل در مراحل پایانی است

ساعت ۱۱:۵۶؛ فرمانده عملیات آواربرداری متروپل با بیان اینکه سازه متروپل باید به صورت کامل تخریب شود، گفت: در مراحل پایانی آواربرداری و جست‌وجو هستیم و پس از آن نسبت به تخریب ساختمان و آواربرداری کامل اقدام خواهد شد.

قدرت‌الله محمدی اظهار کرد: در دهمین روز عملیات آواربرداری و جست‌وجو در محل حادثه متروپل هستیم و اکنون به بخش مرکزی ساختمان که بخش اعظمی از آوار در آنجا قرار دارد، رسیده‌ایم.

وی افزود: شرایط در این بخش از ساختمان بسیار دشوار است زیرا مصالحی که در اینجا آوار شده از آهن و بتن است.

فرمانده عملیات آواربرداری متروپل آبادان گفت: با توجه به اینکه احتمال دارد پیکرهایی در این بخش وجود داشته باشد، عملیات آواربرداری با احتیاط در حال انجام است.

محمدی عنوان کرد: با توجه به سرعت عملیات و تجهیزاتی که در محل آواربرداری مستقر است، امیدواریم در مدت دو تا سه روز آینده عملیات جست‌وجو و آواربرداری به اتمام‌ برسد.

وی با بیان اینکه سازه متروپل باید به صورت کامل تخریب شود، افزود: در مراحل پایانی آواربرداری و جست‌وجو هستیم و پس از آن نسبت به تخریب ساختمان و آواربرداری کامل اقدام خواهد شد.

فرماندار آبادان: جست‌وجوی پیکرها تا آخرین لحظه ادامه دارد

ساعت ۱۲:۰۸؛ فرماندار آبادان گفت: تا آخرین لحظه، جست‌وجو را برای یافتن پیکرها ادامه خواهیم داد.

احسان عباسپور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عملیات آواربرداری با سرعت بسیار خوبی در حال انجام است. در کنار سرعت، دقت را نیز مورد توجه قرار داده‌ایم تا در صورت مشاهده پیکرها بتوانیم آن‌ها را از زیر آوار خارج کنیم.

 وی افزود: تا آخرین لحظه، جست‌وجو را برای یافتن پیکرها ادامه خواهیم داد.

فرماندار آبادان گفت: بر اساس آخرین آمار این حادثه ۳۷ مصدوم داشته است که ۳۵ نفر از این افراد به خانه رفته‌اند اما هنوز دو نفر از آن‌ها که دارای وضعیت پایدار هستند، در بیمارستان حضور دارند.

عباسپور عنوان کرد: متاسفانه تا این لحظه ۳۷ نفر از همشهریان خود را از دست داده‌ایم. اگر در این شرایط بحرانی در کنار هم باشید تحمل این رنج بزرگ آسان‌تر خواهد بود.

تکلیف تمام پیکرهای زیر آوار متروپل تا ۲۴ ساعت آینده مشخص می‌شود

ساعت ۱۵:۵۵؛ استاندار خوزستان گفت: در ٢۴ ساعت آینده تکلیف سایر پیکرهای احتمالی گرفتار در آوار متروپل مشخص خواهد شد.

صادق خلیلیان، استاندار خوزستان امروز چهارشنبه ١١ خردادماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: چهار جناح را برای کار آواربرادری آماده کرده‌ایم که بخش اول کار به پایان رسیده و در حال اتمام بخش دوم کار هستیم.

وی افزود: پس از این مرحله، وارد بخش سوم که تعیین تکلیف باقی‌مانده ساختمان است خواهیم شد و با پیدا کردن پیکرهای احتمالی، این بخش از کار به اتمام می‌رسد.

استاندار خوزستان با اشاره به نظر کارشناسان مبنی بر تخریب باقی‌مانده ساختمان متروپل عنوان کرد: بر اساس نظر کارشناسان، این ساختمان مقاومت کافی ندارد و باید تکلیف آن مشخص شود.

خلیلیان گفت: در ٢۴ ساعت آینده تکلیف سایر پیکرهای احتمالی گرفتار در آوار متروپل مشخص خواهد شد.

وی افزود: دادستان برای افرادی که ٢٠ الی ٣٠ درصد این ساختمان را خریداری کرده بودند، سازوکاری مشخص کرده است. برخی از خانه‌ های اطراف متروپل نیز امکان سکونت ندارند که باید پس از مراجعه این خانواده‌ ها به فرمانداری، فضای دیگری برای سکونت آن‌ها در نظر گرفته شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: مجموعه کارهایی برای پرداخت دیه حادثه‌دیدگان، جانباختگان و کارگران مشغول در این هلدینگ سازماندهی شده است. دفتری تحت نظر دادستان در منطقه آزاد اروند برای مراجعات مردمی مشخص شده است و با توجه به اینکه دادستانی کلیه اموال مالک متروپل را توقیف کرده است، بنابراین همه اموال جهت پرداخت خسارات محفوظ باقی می‌ماند.

وی گفت: ١٣ نفر از عوامل شامل برخی از مقامات شهری فعلی و اسبق دستگیر شده‌اند که رسیدگی به کار آن‌ها در حال انجام است.

رسیدگی خارج از نوبت پرونده متروپل / تشکیل ستاد پیگیری امور حقوقی و قضایی در آبادان

ساعت ۱۶:۱۷؛ دادستان عمومی و انقلاب خوزستان گفت: پرونده حادثه متروپل به صورت فوق‌العاده و در دادگستری مرکز استان خوزستان در ابعاد مختلف با انتخاب قاضی و شعبه ویژه و خارج از نوبت در حال رسیدگی است.

صادق جعفری چنگی در جمع خبرنگاران با اشاره به افتتاح ستاد پیگیری و رسیدگی به امور حقوقی و قضایی حادثه متروپل در آبادان، اظهار کرد: دادگستری استان خوزستان و شهرستان آبادان به منظور ارائه خدمات قضایی به زیان‌دیدگان حادثه متروپل مانند از جمله افرادی که عزیزان‌شان را از دست داده‌اند و همچنین مصدومان و کسانی که دچار ضرر و زیان شده‌اند، در راستای اجرای مصوبه شورای تامین استان خوزستان، ستاد پیگیری و رسیدگی به امور حقوقی و قضایی حادثه متروپل را با همکاری دستگاه‌های دولتی دیگر در مرکز آمار منطقه آزاد اروند آبادان راه‌اندازی کرده‌اند.

وی افزود: پرداخت دیه از طریق شرکت‌های بیمه‌ای که ساختمان متروپل را پوشش داده‌اند به صورت خارج از نوبت توسط دادگستری و شورای حل اختلاف استان خوزستان، یکی از مهمترین اقداماتی است که در این ستاد انجام می‌شود.

جعفری چنگی عنوان کرد: جبران خسارات وارد شده و پرداخت غرامت به کارگرانی که در ساختمان متروپل مشغول به کار بودند و پیگیری بیکاری کارگرانی که به این مرکز مراجعه می‌کنند از طریق اداره کار انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: از سوی کانون وکلا و دادگستری خوزستان، نماینده‌ای به همراه نمایندگان بیمه طرف قرارداد ساختمان در محل ستاد پیگیری و رسیدگی به امور حقوقی و قضایی حادثه متروپل مستقر شده است و امور را پیگیری می‌کنند.

دادستان عمومی و انقلاب خوزستان گفت: از سوی دادگستری مرکز استان خوزستان نیز در خصوص ضبط اموال مقصران و مسببان حادثه اقدامات اولیه صورت گرفته و کار به صورت فوق‌العاده در حال دنبال شدن است.

جعفری چگنی بیان کرد: با توجه به تحقیقات مقدماتی انجام شده و در راستای برخورد با متخلفان حادثه متروپل و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری برای برخورد با این متخلفان، تاکنون ۱۳ نفر دستگیر شده‌اند.

وی افزود: این افراد کسانی هستند که در حادثه متروپل کوتاهی و یا ترک فعل داشته‌اند و اکنون تحقیقات در خصوص میزان جرم این افراد ادامه دارد.

دادستان عمومی و انقلاب خوزستان گفت: هیاتی از کارشناسان خبره و اساتید دانشگاه که کارشناسان رسمی دادگستری هستند برای تحقیقات این پرونده انتخاب شده‌اند و با مراجعه چندین باره به محل حادثه، اتفاقات را دنبال می‌کنند.

وی افزود: تمام جوانب توسط هفت نفر از کارشناسان بررسی خواهد شد و در اسرع وقت نظرات کارشناسی آن‌ها اعلام می‌شود.

جعفری چگنی گفت: چنانچه فرد یا افراد دیگری به عنوان متخلف در حادثه ریزش ساختمان متروپل شناسایی شوند، دستگیر می‌شوند و با آن‌ها برخورد قضایی خواهد شد.

وی بیان کرد: تمامی اموال و حساب‌های افراد مقصر در حادثه متروپل در راستای رسیدگی به پرونده، ضبط شده و در اختیار دادگستری قرار گرفته است.

دادستان عمومی و انقلاب خوزستان افزود: پرونده حادثه متروپل به صورت فوق‌العاده و در دادگستری مرکز استان خوزستان در ابعاد مختلف با انتخاب قاضی و شعبه ویژه و خارج از نوبت در حال رسیدگی است.

افزایش سرعت آواربرداری در متروپل / استقرار دستگاه های فوق سنگین

ساعت۱۶:۲۴؛ فرماندار ویژه آبادان با اشاره به آخرین وضعیت آواربرداری ساختمان متروپل، گفت: سرعت آواربرداری نسبت به گذشته بیشتر شده و دستگاه‌های سنگین و فوق سنگین در محل حادثه مستقر شده‌اند.

احسان عباسپور در جمع خبرنگاران با اشاره به افتتاح ستاد پیگیری و رسیدگی امور حقوقی و قضایی حادثه متروپل در منطقه آزاد اروند اظهار کرد: مرکزی با همکاری دادستان استان خوزستان و سازمان منطقه آزاد اروند راه‌اندازی شده است و افراد آسیب‌دیده از حادثه متروپل می‌توانند با مراجعه به این ستاد، اطلاعات و آمار خود را به گروه‌های مستقر ارائه دهند و راهنمایی قضایی و اداری مربوطه را دریافت کنند.  

وی با اشاره به آخرین وضعیت آواربرداری ساختمان متروپل، افزود: سرعت آواربرداری نسبت به گذشته بیشتر شده و دستگاه‌های سنگین و فوق سنگین در محل حادثه مستقر شده‌اند.  

عباسپور گفت: همه تلاش ما تسکین آلام مردم است. در آواربرداری در کنار سرعت، دقت عمل را نیز در نظر گرفته‌ایم تا فعالیت‌ها را به بهترین شکل ممکن پیش ببریم.