۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

نکاتی پیرامون ارزشگذاری و عرضه شرکت سیم و کابل ابهر

۴ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۵۰
کد خبر: 708108
نکاتی پیرامون ارزشگذاری و عرضه شرکت سیم و کابل ابهر

شرکت سیم و کابل ابهر در روز ۲۳ اسفند در بازار فرابورس عرضه شد و تنها صندوق های سرمایه گذاری توانایی خرید این عرضه اولیه را داشتند و کمترین قیمت خریداری شده برای این سهم ۱۷۳۰۰ ریال و بیشترین قیمت ۲۴۲۷۴ ریال بوده است. در ادامه به نکاتی در خصوص ارزش گذاری و ریسک ها ودرایورهای سهم اشاره می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، در روز سه شنبه مورخ 1401/12/23 ، معادل 8 درصد سهام شرکت سیم و کابل ابهر در بازار دوم فرابورس به صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام به روش حراج عرضه گردید. در گزارش ارزشگذاری ارائه شده به فرابورس ایران، ارزش شرکت برابر 17،473 میلیارد ریال و معادل 17،068 ریال به ازای هر سهم برآورد گردیده است. 47 صندوق سرمایه گذاری در این حراج شرکت نمودند. کمترین قیمت خریداری شده به ازای هر سهم برابر 17،300 ریال و بیشترین قیمت برابر 24،274 ریال بوده است. در این گزارش به نکات اصلی ارزشگذاری و ریسک‌ها و درایورهای سهم پرداخته شده است.

  • حاشیه سود شرکت کمتر از 10 درصد است و برای ارزش پایانی(terminal value) برابر 7.5 درصد برآورد گردیده است که محافظه کارانه است.
  • مقدار فروش کابل فشار ضعیف و فشار متوسط افزایش قابل توجهی در سال‌های آتی داشته است که حکایت از توسعه شرکت دارد.
  • علاوه بر این، به نظر می‌رسد شرکت در سال‌های آتی برنامه صادرات برای کابل فشار ضعیف خود دارد.
  • شرکت به سه روش نسبیp/e، مطلق dcf و مطلق ddm ارزشگذاری گردیده است. در روش نسبی شرکت‌های مشابه هم گروه باحذف داده‌های پرت در نظر گرفته شده‌اند. سود در نظر گرفته شده شرکت، سود یکسال گذشته است. با توجه به این که شرکت برنامه توسعه در سال‌های آتی دارد، روش نسبی گذشته نگر ارزش ذاتی شرکت را کمتر از مقدار واقعی تعیین می‌نماید و به همین دلیل در این روش ارزش شرکت برابر 14،321 میلیارد ریال تعیین گردیده است.
  • نرخ رشد در ارزشگذاری مطلق 20 درصد در نظر گرفته شده که کمتر از میانگین 10 ساله تورم در ایران است و حکایت از محافظه کارانه بودن ارزشگذاری دارد.
  • در روش DDM نرخ سود تقسیمی برای 4 سال آتی برابر 70 درصد و برای TERMINAL VALUE برابر 85 درصد در نظر گرفته شده است.
  • ارزش روز ساختمان‌های شرکت 1،220 میلیارد ریال است که در محاسبات ارزشگذاری لحاظ گردیده است.
  • بر اساس گزارش کارشناس رسمی دادگستری، خالص ارزش دارایی‌های شرکت برابر 33،000 میلیارد برآورد گردیده است. این رقم نشان می‌دهد شرکت دارایی محور نیز می‌باشد.
  • 25 درصد تخفیف عدم کنترل شرکت در محاسبات لحاظ گردیده است.
  • نرخ بهره بدون ریسک 27 درصد و نرخ بازدهی مورد انتظار سهامداران 39.7 درصد است که با واقعیات اقتصادی امروز و صرف ریسک مورد انتظار همخوانی دارد.
  • یکی از نکات مهمی که در کنفرانس اطلاع رسانی شرکت اعلام گردید این است که نرخ فروش شرکت با ارز نیمایی در دفاتر ثبت می‌گردد و مابه التفاوت نرخ مرکز مبادله ارز و طلا و نرخ نیما به عنوان سود تسعیر ارز شناسایی خواهد گردید.
  • بر اساس تحلیل حساسیت انجام گرفته به نظر می‌رسد سهم کامودیتی محور است و با افزایش قیمت مس و دلار رشد سود آوری داشته باشد؛ بر اساس تحلیل انجام شده با نرخ مس 9،425 دلار به ازای هر تن و نرخ دلار 481،601 ریالی شرکت به سود 3،538 میلیارد ریالی خواهد رسید. در صورت افزایش نرخ مس به 10،925 دلار به ازای هر تن و نرخ دلار 631،606 ریال سود شرکت به 6،370 میلیارد ریال خواهد رسید که حکایت از وابستگی سودآوری و ارزش شرکت به نرخ جهانی مس و نرخ دلار دارد.