۰ نفر

اختصاصی اقتصادآنلاین؛

حال بورس خوب است، اما تو باور نکن

۳۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۰۱
کد خبر: 612342
حال بورس خوب است، اما تو باور نکن

بورس تهران هفته اول اسفند را در شرایطی آغاز کرد که مذاکرات برجامی به نقطه بسیار حساسی رسیده و کارشناسان نسبت به حصول قریب الوقوع توافقی محدود ابراز امیدواری می کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ شاخص بورس تهران معاملات امروز، شنبه ۳۰بهمن ماه ۱۴۰۰ را با افتی ناچیز به پایان رساند؛ کاهش ۲۷۹ واحدی شاخص کل باعث شد تا تابلوهای بورس شاخص را کماکان در محدوده یک میلیون و ۲۸۲هزار واحدی به نمایش بگذارند.

شاخص‌ هم‌وزن نیز ۰.۰۶ درصد افت کرده و در محدوده ۳۲۵هزار و ۸۳هزار واحدی تثبیت شد، ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس نیز به دو هزار و ۷۲۰میلیارد تومان رسید که در مقایسه با هفته گذشته تغییر چندان محسوسی را تجربه نکرد.

واقعا حال بازار خوب است؟

کاربران بورسی در فضای مجازی واکنش‌های گسترده‌ای نسبت به وضعیت کنونی بازار نشان داده و عمدتا این شرایط را ناشی از وجود ابهامات گسترده در زمینه مذاکرات وین می‌دانند.

کارشناسان زیادی هم در این بین اعتقاد دارند وزن بیش از اندازه‌ای به مذاکرات وین در بازار سرمایه داده شده و نتیجه این رایزنی‌های دیپلماتیک هرچه باشد تاثیر چندان گسترده‌ای روی روند بازار نخواهد داشت. این در حالی است که عده دیگری از تحلیلگران که در اکثریت قرار دارند و اکثر قریب به اتفاق سهامداران نیز با آنها هم‌داستان هستند باور دارند که هرگونه توافقی می‌تواند زمینه‌ساز رشد سهام گروه‌هایی مانند بانکی و بیمه‌ای ها شود.

البته به اعتقاد این دسته از کارشناسان نباید از اهمیت پذیرش fatf از سوی ایران نیز غافل بود زیرا برقراری هرگونه رابطه‌ای بین بانک‌های ایرانی به نظام بانکی بین المللی منوط به پذیرش fatf است. یعنی حتی اگر رفع تحریم نیز در پی حصول توافقی در وین رخ دهد نیز نمی‌توان انتظار رشد چشمگیری در گروه بانکی و بیمه‌ای داشت.

اما طبق روال هفته‌های اخیر که بازار در رکودی سنگین فرو رفته، جمع محدودی از کارشناسان و شخصیت های شناخته شده بورسی در شبکه های اجتماعی کماکان بر دستکاری شاخص توسط حقوقی ها در ابتدای بهمن ماه اشاره کرده و آن اقداماتی را که تحت فشار دولت انجام شده بود را عامل اصلی شرایط کنونی بازار می‌دانند.

بورس؛ با توافق یا بی‌توافق؟

اما بازار سناریوهای بورسی در صورت حاصل شدن توافقی در وین نیز بسیار داغ است؛ همانطور که گفته شد عده زیادی از سهامداران اعتقاد دارند به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای می‌‎تواند زمینه را برای رشد و رونق اغلب سهم‌های شاخص‌ساز در بازار سهام فراهم خواهد ساخت.

اما عده دیگری معتقدند حتی در صورت حصوصل توافق نیز تحول چشمگیری در بازار رخ نمی‌دهد؛ یکی از کاربران شناخته شده بورسی در اینستاگرام می نویسد:

اینکه ما فکر می‌کنیم توافق باعث می شه بازار بالا بره یا مشکلات اقتصادی کشور حل بشه اشتباهه! نه به نظر من نه، حتی اگر فکر می‌کنیم توافق باعث می‌شه دلار پایین خیلی عجیبی بزنه اشتباهه! قطعا در بانکی، خودرویی و پالایشی ها رشد حاصل از توافق رو می‌بینیم اما مسئله اینجاست که تو بازار پول نیست (عدم اعتماد حقیقی).