۰ نفر

سود سهام عدالت چقدر بیشتر شد؟

۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۴۹
کد خبر: 611013
سود سهام عدالت چقدر بیشتر شد؟

آمار ارائه شده از پرداختی‌های سود سهام عدالت در دولت دوازدهم و مقایسه آن با رقمی که در دولت سیزدهم به حساب مشمولان واریز خواهد شد، حاکی از رشد چشمگیر این رقم است و سود سهام عدالت یک میلیون تومانی که قرار است امسال پرداخت شود با افزایش ۶.۵ برابری نسبت به سال ۹۵ همراه خواهد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، مشمولان سهام عدالت که هر سال در انتظار واریز سود سهام خود بودند و پیگیری‌های زیادی از سوی آنان در راستای واریز این سود انجام شده بود، در نهایت انتظارشان در پنج سال گذشته به سر آمد و سود شرکت‌های سهام عدالت از سال ۹۵ به حساب دارندگان این سهام پرداخت شد.

سود سال ۹۵ سهام عدالت که به ازای هر سهم یک میلیون تومانی، ۱۵۰ هزار تومان بود، در سال ۱۳۹۶ به حساب مشمولان این سهام واریز شد. این روند در سال‌های بعد با افزایش درصد سود ادامه‌دار بود و تاکنون تا سود سال ۹۸ به حساب این افراد واریز شده است.

طبق آمار ارائه شده، سود پرداختی سال ۹۶ برای مشمولان سهام عدالت مبلغ ۱۷۵ هزار تومان و سود سال ۹۷ رقمی حدود ۲۰۵ هزار تومان بود که به حساب بیش از ۴۱ میلیون نفر واریز شد و این موضوع حاکی از افزایش بیش از ۱۶ درصدی سود نسبت به سال ۹۶ است.

تغییر سرنوشت پرداخت سود سال ۹۸ سهام عدالت 

سود سهام عدالت سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ در یک مرحله به حساب مشمولان سهام عدالت واریز شد، اما سود سال ۱۳۹۸ با سرنوشت دیگری همراه بود و مسوولان تصمیم گرفتند سود سهام عدالت را در ۲ مرحله به حساب سهامداران واریز کنند.

نخستین مرحله از واریز سود سهام عدالت برای سهامداران دو روش مستقیم و غیرمستقیم در تاریخ ٢٨ اسفند ماه سال ٩٩ انجام شد و دارندگان سهام ۵۰۰ هزار تومانی، رقمی حدود ۲۰۰ هزار تومان دریافت کردند، همچنین برای دارندگان سهام یک میلیون تومانی ۲ برابر سود سهام ۵٠٠ هزار تومانی پرداخت شد که رقم آن ۴۰۰ هزار تومان بود.

به دنبال واریز این سود، سازمان بورس و اوراق بهادار با انتشار اطلاعیه‌ای توضیحاتی را درباره پرداخت سود سال سهام عدالت ارائه داد و در متن این اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار آمده بود: مرحله نخست توزیع سود سهام عدالت به میزان ۵۰ درصد از سود متعلق به هر سهام‌دار در هر ۲ روش مستقیم و غیرمستقیم به ۴۳ میلیون و ۶۵۰ هزار و ۶۱۸ نفر از سهام‌داران که اطلاعات خود را در سامانه سجام ثبت کرده بودند، انجام شد.

169461631

در این راستا، پس از  مرحله نخست واریز سود سال ۹۸ که در ۲۸ اسفند سال گذشته انجام شد و مشمولان ۵۰ درصد سود سهام خود را دریافت کردند، وعده‌های مختلفی برای واریز بخش دوم سود از سوی مسوولان داده‌ شد.

به دنبال تلاش‌های انجام شده از سوی مسوولان برای واریز باقی‌مانده سود سال ۹۸ سهام عدالت، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در تاریخ ۱۳ تیر ماه ۱۴۰۰ با انتشار اطلاعیه‌ای، جزئیات توزیع مرحله دوم سود سهام عدالت را اعلام کرد.

به این ترتیب که مرحله دوم سود سهام عدالت بابت عملکرد سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۸  شرکت‌های سرمایه پذیر شامل ۴۰ درصد و در مجموع به مبلغ بیش از سه‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به حساب ۴۳ میلیون و ۸۳۷ هزار و ۴۱۳ سهامداری که شماره حساب بانکی معتبر در قالب شماره شبای بانکی که پیشتر به سازمان خصوصی سازی یا شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام کرده بودند، واریز شد.

169461639

پیگیری سازمان خصوصی برای واریز باقی‌مانده سود سال ۹۸ سهام عدالت

بخش اندکی از واریز سود سهام عدالت سال ۹۸ به حساب دارندگان این سهام پرداخت نشد و همچنان زمان واریز آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در این زمینه «حسین قربان‌زاده»، رییس سازمان خصوصی‌سازی به زمان واریز باقی‌مانده سود سال ٩٨ سهام عدالت به حساب مشمولان پرداخت اشاره کرد و گفت: برخی از شرکت های بزرگ مانند دخانیات، مخابرات و غیره سود سال‌های گذشته خود را به طور کامل پرداخت نکردند، سازمان خصوصی سازی مکلف به پیگیری از این شرکت ها است و موارد حقوقی لازم در مورد آنها را اعمال کرده است تا این شرکت‌ها هر چه زودتر باقی‌مانده سود سال گذشته را پرداخت کنند.

قربان‌زاده اظهار داشت: اقدام حقوقی مربوط به این شرکت‌ها انجام شده است و ماده ۴۸ قانون محاسبات عمومی را بر این شرکت‌ها اعمال کردیم، براین اساس دیگر امکان ثبت صورت جلسات برای آنها وجود ندارد و این شرکت‌ها باید هر چه زودتر معوقات را پرداخت کنند.

رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: اکنون در حال مذاکره با هیات مدیره این ۲ شرکت بزرگ هستیم تا بتوانند سود معوقه را در قالب دریافت تسهیلات از بانک پرداخت کنند، اما تاکنون زمان دقیقی برای پرداخت این سود اعلام نشده است.

واریز سود سال ۹۹ سهام عدالت تا پایان سال ۱۴۰۰

اکنون و به رسم پرداخت سالیانه سود سهام عدالت در روزهای پایانی سال، زمان و مبلغ واریزی سود سال ۹۹ سهام عدالت به مساله‌ای مهم در میان مشمولان این سهام تبدیل شده است که رییس سازمان خصوصی‌سازی از مدت‌ها قبل واطلاع‌سانی کرد و وعده واریزی سود این سهام را تا پایان سال جاری به دارندگان این سهام داد.

در ادامه مطرح شدن چنین صحبتی از سوی رییس سازمان خصوصی‌سازی، شورای عالی بورس در ۲ هفته گذشته جلسه‌ای را به منظور تعیین‌تکلیف سود پرداختی سهام عدالت و نیز زمان واریز برگزار و تصمیماتی را درخصوص آن اتخاذ کرد.

تشکیل جلسه شورای عالی بورس برای تعیین تکلیف پرداخت سود سال ۹۹ سهام عدالت

در ادامه تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه «سید احسان خاندوزی»، وزیر امور اقتصادی و دارایی اطلاع رسانی و اعلام کرد: مجامع عمده شرکت‌ها در نیمه نخست سال ١۴٠٠ برگزار شد، اما سود دارندگان سهان عدالت به روش مستقیم و غیرمستقیم تاکنون پرداخت نشده است که بر این اساس مقرر شد با تعاملی که میان شرکت های سرمایه گذاری استانی و کانون سهام عدالت انجام می‌شود، به سرعت و تا قبل از پایان اسفند ماه امسال سود سهام عدالت سال ٩٩ به همه دارندگان این سهام پرداخت شود.

وی به رقم واریزی سود سهام عدالت اشاره کرد و گفت: برآورد دبیرخانه شورای عالی بورس این است که حدود ۵۵٠ هزار تومان سود به ازای هر یک از دارندگان سهام عدالت و تا قبل از پایان سال ١۴٠٠ پرداخت شود.

خاندوزی تاکید کرد: سود سهام عدالت برای سهامدارانی که دارای سهام یک میلیونی هستند، نزدیک به یک میلیون تومان است اما برای مشمولان دارای سهام ۵٣٠ هزار تومان حدود ۵۵٠ هزار تومان سود پرداخت می شود.

اعلام این خبر از سوی وزیر اقتصاد، خبری خوش برای مشمولان سهام عدالت بود که نسبت به افزایش  ۲ برابری سود دریافتی خود مطلع شدند و این اتفاق را به عنوان عملکردی مثبت از سوی دولت سیزدهم می‌دانند که تاکنون حمایت خود را از دارندگان سهام عدالت و نیز سهامداران بازار سرمایه به هر شکل ممکن نشان داده‌اند.

آمار ارائه شده از پرداختی‌های سود سهام عدالت در دولت دوازدهم و مقایسه آن با رقمی که قرار است در دولت سیزدهم به عنوان سود سال ۹۹ سهام عدالت به حساب مشمولان واریز شود، حاکی از رشد غافلگیرکننده سود این سهام دارد و براساس ارقام ارائه شده، سود سهام عدالت یک میلیون تومانی در سال ۹۹ با افزایش ۸۵۰ هزار تومانی نسبت به سال ۹۵ همراه بوده است.

رقم اعلام شده برای واریز سود سال ۹۹ سهام عدالت یک میلیون تومانی نشان‌دهنده آن است که هر خانواده چهار نفره از اقشار کم‌درآمد جامعه می‌توانند رقمی حدود چهار میلیون تومان را در روزهای پایانی سال دریافت کنند که می‌توان آن را به عنوان عیدی بزرگ دولت سیزدهم برای این افراد به شمار آورد. بدین ترتیب سهامی که در دولت احمدی نژاد و به منظور حمایت از این قشر در نظر گرفته شده بود اکنون اثرات مثبت خود را به این سهامداران نشان داده است.

براساس آمار موجود ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی در پنج سال اخیر ۶.۵ برابر و سود سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی تا هفت برابر افزایش پیدا کرده است.

3