در نخستین هفته بهمن ماه، صندوق‌های ETF سهامی به طور متوسط، افت ۳.۳درصدی را ثبت کردند و صندوق‌های مبتنی بر طلا، با افزایش دو درصدی قیمت به کار خود پایان دادند.

برای آگاهی از آخرین اخبار بورس اوراق بهادار تهران اینجا کلیک کنید

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ صندوق‌های معامله‌پذیر سرمایه‌گذاری در سهام، در هفته‌ای که گذشت، به طور متوسط ۲.۷درصد افت قیمت را تجربه کردند و خالص ارزش دارایی‌های آن‌ها ۳.۳درصد کاهش یافت. این در حالی بود که شاخص کل بورس، افت ۳.۹درصدی را به ثبت رساند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام (سهامی، مختلط و شاخصی)

بیشترین بازدهی هفتگی قیمت، ۰.۹درصد و مربوط به صندوق سپهر اندیشه نوین (صنوین) بود. با این وجود هیچ یک از صندوق‌های سهامی، مختلط و یا شاخصی، رشد خالص ارزش دارایی‌ها را به ثبت نرساند.

بیشترین سقوط قیمت صندوق‌های قابل معامله در این هفته، به صندوق زرین کوروش اختصاص داشت؛ این صندوق هم‌جهت با تنزل ۵.۵درصدی ارزش دارایی‌های تحت تملکش با افت هفت درصدی قیمت مواجه شد.

صندوق مدیریت ثروت بازنشستگی (مدیر) را می‌توان ارزان‌ترین صندوق در شروع هفته بعد نام برد. زیرا قیمت آن روی تابلو ۱۴.۲درصد زیرNAV  ابطال قرار دارد. صندوق فراز داریک نیز به عنوان گران‌ترین صندوق، با انحراف ۲۸.۶درصدی قیمت، به استقبال هفته بعد رفت.

صندوق‌های دولتی

طی این هفته، صندوق واسطه‌گری مالی یکم ۰.۴درصد افت قیمت داشت و ارزش سبد بانکی و بیمه‌ای آن ۴.۷درصد کاهش یافت. با این وجود، دومین صندوق دولتی، یعنی صندوق پالایشی یکم، ۰.۸درصد رشد قیمت داشت و به ارزش سبد دارایی‌های پالایشگاهی آن ۰.۶درصد افزوده شد. بدین ترتیب قیمت «دارا یکم» ۱۸درصد و «پالایش» ۱۵.۳درصد زیر NAV ابطال بسته شد.

صندوق‌های کالایی (طلا و زعفران)

در طول این هفته، صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا به طور میانگین بازده دو درصدی برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آوردند. به موازات آن گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه ۳.۱درصد رشد قیمت داشت و ۱.۵درصد زیر قیمت سکه بازار آزاد به معاملات این هفته خود پایان داد.

از میان صندوق‌های کالایی، صندوق پشتوانه طلای لوتوس (طلا) بهترین بازدهی (۲.۵درصد) را به نام خود ثبت کرد و حباب منفی صندوق گروه زعفران سحرخیز نیز به ۱۱.۵درصد رسید.

برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید

بازدهی هفتگی صندوق‌ها 00.11.07

صندوق‌های قابل معامله 00.11.07